Liepāja ir pirmā pilsēta, kas ienāk prātā, izlasot Albēra Kamī citātu
darbā “Mēris”: “Mūsu mazajā pilsētā, varbūt klimata dēļ, viss notiek
vienlaikus – reizē drudžaini un izklaidīgi. Citiem vārdiem, cilvēki tur
garlaikojas un cenšas ieviest paradumus...”
Arī Liepājā ļaudis pēc darba pastaigājas pa vieniem un tiem pašiem
maršrutiem, ir uzticīgi baznīcai un ap pusastoņiem vakarā pulcējas
ēdnīcās un restorānos, lai pēcāk pazustu aiz aizvilktiem māju aizkariem.
Tikmēr impulsīvie jaunieši gaida pusnakti, lai dotos uz vienīgo,
puslīdz normālo izklaides vietu kanāla malā un mērītu rokas atvēziena
spēku cigarešu dūmos.
Un jā, Liepājas Universitātē ir arī lieliska studiju programma “Jauno
mediju māksla”, kas līdz ar jūru naktī un kāpu mežu šo ierasto pilsētas
ikdienu glābj.
Jauno mediju māksla (JMM) ir diezgan jauna programma – šogad
augstskolu beigs vien pirmie maģistri. Līdzīgi kā Latvijas Mākslas
akadēmijas Vizuālās Komunikācijas nodaļā (VKN) , arī JMM ietilpst no
visa pa druskai, bet saglabājot uzsvaru uz vārdu savienojumu “māksla +
interaktivitāte + pētniecība”, kas ietver audio, video, foto, 2D, 3D,
animāciju, dizainu, programmēšanu, mākslas vēsturi un teoriju,
filozofiju, vizuālā mākslu, kā arī teorētisko un pētniecisko rakstu
darbu radīšanu.
Tomēr, pretēji VKN piedāvātajam plašajam ieskatam iespiedgrafikā un
dizainā, JMM daudz vairāk “spiež” uz ideju ģenerēšanu un to
kontekstualizēšanu, uz sadarbību, eksperimentiem un tehnoloģijām.
Liepājā vien minimāli pieskaras vizuālajai mākslai kā tādai – svarīgāka
te ir spēja pētīt un izzināt interaktīvās tehnoloģijas un to
pielietojumu mākslā. Līdz ar to tehniski te ir pieejams gandrīz viss, ko
vien sirds kāro. Bet, iespējams, lielākais trumpis ir diennakts pieeja
JMM studiju telpām Humanitārās un mākslas zinātņu fakultātes ēkas
pagrabā jeb Mākslas Pētījumu laboratorijā (MPLab) – kur, pat ja netop
nekas publiski atrādāms, tomēr vienmēr var, kā reiz teicis tautas
rīmētājs Gustavo, “strādāt pa naktīm, pie divām iecūkotām taktīm”. Viens
no galvenajiem JMM pagraba mērķiem ir pētījumi un to praktiskā izpilde,
tālab ikviens te jebkurā laikā var ķerties pie tā klāt. Tikmēr
teorētisko bāzi nodrošina pietiekami plaša, tikpat brīvi pieejama
specializētās literatūras bibliotēka, kas funkcionē paralēli augstskolas
kopējiem grāmatu resursiem.
JMM programma realizē izglītības modeli, ko sauc par “tīkla
filozofiju” jeb starpdisciplīnu studijām. Kamēr pati Universitāte
nodrošina vien lekcijas un pasniedzējus, tikmēr ir vēl vismaz divi duči
dažādu valstisku, nevalstisku vai reģionālu institūciju, jauno mediju
mākslinieku, ārvalstu universitāšu un institūtu, u.c. radošu iestāžu,
kas uzņem jaunos studentus, veido sadarbību, nodrošina darbnīcas vai
veic pasūtījumus. Tālab nav tāda mirkļa, kad JMM telpās kāds nestrādātu
pie kāda projekta, ko pasūtījusi Liepājas Dome, Universitāte, reģionālās
kompānijas, mākslinieki, privātpersonas, vēstniecības vai pat Liepājas
Reģionālā slimnīca. Raksturīgi, ka Kūrmājas prospektā 13, kur atrodas
jau minētā MPLab, viss rodas kopīgi – mājasdarbi, radoši projekti vai
vienkārši laika triekšana. Darba augļi parasti tiek realizēti,
izmantojot apkārtējos. Ja esi tuvumā, tad visticamāk, parādīsies kādā
video darbā, foto sērijā, eksperimentālajā skaņu ansamblī vai būsi
noderīgs teorētiskajos jautājumos.
Kristaps Grundšteins fototehnikas lekcijā
Pasniedzēji bieži ir savā jomā zināmi mākslinieki vai teorētiķi (Voldemārs Johansons, Kristaps Grundšteins, Ronalds Kronlaks, Chris Hales,
Raitis un Rasa Šmiti, Mārtiņš Ratniks, Ieva Astahovska, Ivars Grāvlejs
u.c.), tomēr kontaktstundu laikā tiek apgūts vien pamats jeb “iztikas
minimums”, kamēr viss pārējais, protams, tik daudz, cik vēlies, nāk ar
praktisku darbu un jau pieminēto iekļaušanos pagraba komūnā. 24 stundu
brīvība vienmēr nodrošina kādu, kas zina vairāk par tevi, kādu, ar kuru
apspriest filozofijas moduļa tēmas, atklāt lietotņu iespējas, pieslīpēt
praktisko bakalaura darba daļu vai uzzināt ko vairāk kaut vai par kino
scenārija rakstīšanu (jo šo teoriju programmā apskata vien minimāli vai
nemaz).
Nepārtraukta savstarpējā komunikācija ir viens no dzinuļiem, kas
MPLab “iedzīvotājus” izglīto daudz vairāk nekā, ja tas notiktu
vientulībā. Tāda “prakse” nebūt nav slikta, jo JMM pasniedzēji mēdz
uzdot apgrūtinošus uzstādījumus, teiksim, uzņemt filmu labā līmenī,
pirms video vispār tiek mācīts, vai izstrādāt gan flash
formāta, gan taustāmus dizaina darbus, pirms izstudēti pamati. Dažbrīd
liekas, ka aktuālajā semestrī tiek apgūts jau nākamā gada materiāls, un
tā uz priekšu, tālab informācijas apmaiņas tīkls starp studentiem ļoti
noder.
JMM ir pirmā un šobrīd vienīgā programma Latvijā,
kas, balstoties uz Lielbritānijas izglītības principiem, mākslas
izglītību piedāvā moduļu sistēmā. Tas nozīmē, ka semestra laikā studenti
apgūst trīs (parasti) galvenos priekšmetus, kuri dalās vēl saistītās
frakcijās. Piemēram, mācoties 2D moduli, tiek apgūta Adobe Illustrator, Flash, Photoshop
programmatūra, bet studējot fotogrāfiju, tā dalās tehniskajā teorijā,
praktiskajā fotogrāfijā un foto ideju teorijā jeb filozofijā, vai arī –
apgūstot skaņu, tiek studēta mūzikas un skaņas vēsture, kā arī teorija
un lietojumprogrammu (Logic Pro, MaxMSP)
izmantošana. Turpretī sesijas laikā katrs modulis atkal apvienojas,
kļūstot par taustāmu, saklausāmu, saredzamu un novērtējamu kopprojektu,
kurā saslēdzas viss apgūtais.
“Vienā modulī strādā ne mazāk par diviem pasniedzējiem, kuri arī savā
starpā koordinē sadarbību – katrs lasa savu lekciju kursu, bet kopīgi
vada seminārus, moduļu uzdevumus un pieņem darbus. Šāda sistēma
ieviesta, lai pasniedzēji varētu vien otru papildināt, un arī tādēļ, lai
studenti pierastu pie viedokļu pluralitātes,” skaidro JMM programmas
direktore Santa Mazika.
Grūti teikt, vai moduļu sistēma ir sliktāka vai labāka par iepriekš
ierasto, tomēr tā ir daudz kompaktāka. Vēl var izcelt, ka JMM praktizē
visiem atvērti pieejamu gala atskaišu, prezentāciju un demonstrējumu
politiku, kas ļauj izjust, ko par tavu darbu domā ne tikai uzticamie
kursa biedri, bet arī citi. Tas savā ziņā pieradina pie sev
nepatīkamiem, nepopulāriem viedokļiem par padarīto darbu, kā arī palīdz
formulēt un aizstāvēt idejas. JMM sistēma veidota kā līdzvērtīga,
piemēram, Līdsas Universitātes (Lielbritānija) Jauno Mediju programmai,
kā arī citur Eiropā iegūstamajai izglītībai.
Praktiskās mākslas projekti pilsētvidē
Liepāja un tās vide strādā kā inkubators – laika apstākļu,
temperatūras, distances un emocionālais. Teorētiskā attālināšanās no
vienmēr vilinošās un mainīgās galvaspilsētas Rīgas, (pieņemot, ka
Liepājā nekas būtisks nav mainījies vismaz desmit gadus) palīdz
ieekonomēt laiku – vienkārši nav, kur to tērēt. Dzīve tādā konteinerā
liek pastiprināti strādāt smadzenēm, Liepājai kļūstot par lielisku
augsni idejām. Tā, cik lielā mērā šīs idejas tiek realizētas plašākos
mērogos, ne vien savdabīgos Liepājas mākslas ik gada simpozijos vai JMM
semestru noslēguma izstādēs, ir jau cita saruna. Valda pārliecība, ka
pilsēta radošos prātus tomēr izmanto – labs piemērs tam bijušas kaut vai
Ziemassvētku projekcijas uz Universitātes fasādes vai Liepājas
Lieldienu apsveikuma plakātu dizains, kas, salīdzinot ar Rīgas vides
noformējumu, ir mūsdienīgs, pozitīvi askētisks un vismaz neizskatās pēc
1998. gada. Bet, uz jautājumu, vai JMM studenti ir spējīgi konkurēt ar
Baltijas (un arī Eiropas/pasaules) lielpilsētu mākslinieku
produktivitāti, konkrētas atbildes vēl nav.
Pēc Karostas kultūras un mākslas centra “K@2” piespiedu aizvēršanas
(kopā ar aktīvi funkcionējošu galeriju “K.Māksla”), Liepājā ir zudusi
arī laicīgu izstāžu dzīve. Ja neskaita dažus neregulārus vietējo
mākslinieku izņēmumus un jau pieminēto Liepājas novada “kulturālistu”
simpoziju reizi gadā, kur tavai modernajai, konceptuālajai mākslai,
pilnīgi iespējams, blakus noliks dziestošu tautas mākslinieku, keramiķu
un gleznotāju darbus. Ja izstādes tomēr notiek, tās tiek apmeklētas vien
pirmajā vakarā, bet pārējās dienās skatītāji ienāk ārkārtīgi reti. Vien
garām ejot.
Iespējams, problēma slēpjas tur, ka jaunumu, kultūras notikumu un
novitāšu alkstošu cilvēku, kas nāktu jau ar noteiktu mērķi – redzēt
ekspozīciju, Liepājā ir gaužām maz, savukārt iebraucēji parasti
apmierinās ar pāris smagi notriektiem vakariem “Fonteinā”. Ja nav
izstāžu telpu, tad pietrūkst arī citās Eiropas pilsētās tik ļoti
praktizēto izstāžu maratonu. Dažbrīd liekas, ka Liepājas pilsētas dome
īpaši neaizraujas ar morālu un arī reālu laikmetīgo mākslinieku
atbalstu, tālab entuziasms apdziest.
Iespējams, Liepājas uzņēmējus un jūras braucējus māksla it nemaz
neinteresē, jo, pat palasot laikraksta “Kurzemes Vārds” aptaujas par to,
kādus kultūras pasākumus jūs izbaudāt pilsētā, vairāki šo arodu pratēji
atbild, ka viņus nekas neinteresē un pilsētā nekā nav. Par spīti
aktīvajam teātrim, kino, akadēmiskajiem un populārās mūzikas koncertiem,
ko diezgan regulāri rīko Liepājas publiskās telpas.
Tomēr ir novērots, ka būvuzņēmums “Nams” savā biroju
ēkā Dzintaru ielā 19 izveidojis “UPB” izstāžu galeriju, kas visbiežāk
eksponē ko “laicīgu”, un zinātkārajiem vismaz ir mierinājums. Piemēram,
pēdējā pusgada laikā tur notikušas piecas izstādes, no kurām divās bija
apskatāmi Kristianas Dimiteres un Jāņa Deinata darbi (iepriekš arī Ievas
Iltneres, Mika Mitrēvica, Frančeskas Kirkes, Džemmas Skulmes māksla).
Intriģējošas šķiet arī pašu JMM studentu pūles katru reizi atklāt arvien
jaunu teritoriju izstādēm, tādējādi veicinot cilvēku plūsmu un domāšanu
“ārpus kastītes” kaut vai par mazumiņu vairāk.
Pēdējā laikā Liepājas novada alternatīvajā kultūras dzīvē ir
iesaistījies arī Miks Magone, kas ne vien koncertē ar apvienību
“Nielslens Lielsliens”, bet pērn, oktobra beigās, noorganizēja lielisku
mūzikas un kultūras forumu Durbē – “Zemlika”. 19. maijā viņa apgādībā
Liepājā koncertēs eksperimentālās, drone un dark ambient
mūzikas pazinēju lokā populārā “Nadja”, un tas noteikti ir tikai sākums
inteliģentas pagrīdes mūzikas un kultūras ienākšanai pilsētā.
Liepāja ziemā
Liepājas sava veida izolācija ilgākā laika nogrieznī tomēr mēdz
kaitēt un kaitināt. Lai arī Imants Ziedonis reiz teicis ko līdzīgu tam,
ka “pietiks lasīt dzejas grāmatas, jārada pašam sava dzeja”, regulāra
sakaru zaudēšana ar izstāžu telpām un mākslas forumiem citās Eiropas
lielpilsētās (kaut vai tajā pašā Rīgā) bieži traucē ieraudzīt tendences,
un Liepājā notiek līdzīgi kā, nedaudz pārfrāzējot, teicis mākslas
teorētiķis un kurators Nikolā Burjo (Nicolas Burriaud) – tā vietā, lai māksla gatavotu vai sludinātu nākotnes pasauli – šodien tā modelē vien iespējamos visumus.
Ar radošajiem mākslas forumiem ir domāts “Survival Kit”, “Skaņu Mežs”
(un tajā ietilpstošie projekti), “”Ūdensgabali”, “Baltā nakts” un
“Muzeju nakts” visā to lielpilsētas krāšņumā, “Staro Rīga”, “Divas
Annas”, un tā var turpināt. Ir svarīgi, lai jaunais mākslinieks tomēr
turētos pie šābrīža jaunrades pulsa, lai jebkurā mirklī varētu tam
pretoties vai pacelties pāri. Nezināšanas gadījumā ir diezgan grūti sevi
attaisnot, ja pēkšņi esi radījis ko identisku tam, kas jau pāris gadus
eksistē. Vai, ja esi kļūdījies kopējā mākslas konteksta priekšā, jo pats
nezini, pret ko protestē, reakcionē vai iestājies un kā to šobrīd dara.
Vēl kāds JMM pagraba pelēkais darbības aspekts ir tā teorētiskā
noslēgtība arī no Liepājas ārpasaules. Neskaitot ar jaunajiem medijiem,
dizainu un mākslu saistītu publiku (un tad vienīgi uz neilgu brīdi, lai
apskatītu kādu Kūrmājas prospekta 13 pagrabstāvā izvietoto ekspozīciju),
tajā praktiski neiegriežas neviens cits “no malas”.
Tomēr situācija pamazām tiek krasi labota, un, pateicoties
entuziastiskai, pozitīvai, profesionālai un radošai pieejai, paveras
arvien jaunas iespējas nest JMM programmas vārdu uz āru un piekļūt
plašākam kultūras interesentu lokam. Trešdienas kino vakari plkst. 20.00
jau vairāk nekā pusgadu ir ierasti un apmeklēti pasākumi, kuros
galvenokārt tiek demonstrēts nekomerciāla rakstura, arthouse
vai eksperimentālais kino un pēcāk iniciējot arī dažādas diskusijas.
Reizi mēnesī, ceturtdienās, plkst. 18.00, maģistrs Andris Vētra organizē
“Atvērto ideju telpu”, kas vieno dažādu sfēru radošus cilvēkus un viņu
idejas. Šāda publiska semināra pamats ir iepazīstināt klātesošos ar
dažnedažādām idejām, to risinājumiem, jau paveiktiem darbiem, atklāt
jaunas kreatīvisma šķautnes utt. Vētra šobrīd strādā arī pie jauna
radošā kvartāla izstrādes Liepājā.
Var pieminēt arī sadarbību ar “Vides māju” – nevalstisko
organizāciju, kas izmanto JMM tehnisko bāzi saviem projektiem un
darbnīcām, kā arī nesen Pētera Riekstiņa izveidoto video mākslas pamatu
apgūšanas “Video pamatskolu”, kas īpaši koncentrējas uz dalībniekiem no
“ārpasaules”. Aktīvi sākuši darbotiesarī MPLab sociālo tīklu ietvari,
kas vai nu agrāk neeksistēja vai bija iemiguši. JMM plāno gan pilsētas
velo ekspedīciju, gan kultūras pikniku, kino un spēļu nakti. Arī
šovasara, tāpat kā pērn, ir plānota Jauno mediju telts festivālā “Summer
Sound”, Liepājā.
Šobrīd pierasts, ka jauno mediju speciālisti Latvijā visaugstāk
kotējas VJ vidē, kas izskaidrojams ar visa veida elektroniskās mūzikas
attīstību un vizuālās komunikācijas nepieciešamību teju vai katrā
pasākumā. Tāpēc vairāki JMM studenti par savu misiju bieži uzskata video
projekciju nodrošinājumu koncertos “Fontaine” monopola vietās,
“1.Rokkafejnīcā”, kādreiz tik aktīvajā radošajā telpā “Ku:Fa” jeb Kurpju
fabrikā, kā arī dažādos citos industriālos un alternatīvos projektos.
Video māksla Liepājā ir īpaši attīstīta kaut tālab vien, ka neierobežotā
tehnikas, programmatūras un laika resursu pieejamība nodrošina
nepārtrauktu eksperimentēšanas procesu.
Pēc kāda laika tikpat spēcīga varētu izrādīties arī fotogrāfija.
Šobrīd tā ir vēl aizvien augšupejošā attīstības procesā, jo foto
laboratorija tika atvērta vien pirms nepilna gada.
Liepājā visi viens otram jautā – no kurienes tu esi, un pat
rīdzinieki, kas mēģina noslēpt to, ka adaptējušies no laukiem vai
mazpilsētām, īpatnēji un brālīgi uzsver savu dzimto miestu vai novadu.
Kamēr Rīgā tas pat nav svarīgi (galvenais, ka tu esi Rīgā), tikmēr
Liepājā cilvēki, iespējams apzināti, grib zināt – kāda velna pēc tu līdz
šejienei esi atkūlies.
Tomēr Liepājā gandrīz vienmēr ir siltāks nekā uz austrumiem. Vismaz
ziemās noteikti, lai gan vējš ir tāds, ka izpūš dvēseli un kaijas lido
ar dibeniem pa priekšu. Runājot par ziemām, jau ir ieviesusies leģenda,
ka galvenais – tās pārvarēt. Pēc tam, ar katru jauko dienu, kad uzspīd
saule, viss kļūst normālāks, Tomass Kleins atkal kaut kur soļo, un
vasara ir jau gandrīz aizsniedzama.
Pašportrets siltā vietā
Pilsētas gaiss naktīs ir atsvaidzinošs kā boksera rokasspiediens un
atgādina to lauku sajūtu, kad katra ieelpa dziedē iesnas, nogurumu,
depresiju vai mīlestību. Katrs izbrauciens vai pastaiga dienas tumšajā
laikā ir pilna dabas un industrijas mākslinieciskuma, kuru, iebraucot
Liepājā, aizliegts nebaudīt. Un septembra lieliskie viļņi – vismaz kāds
piedzīvojums ūdens sportistiem.
Ar organizāciju "Vides māja" tu droši vien domāji biedrību "Radi Vidi Pats". Vides māja ir ēka un gars.
AtbildētDzēst:)
Un 11.05. arī, liekas, nespēlēsi Vides mājā, jo visi būs vecajā angārā ostmalā, kur notiks kāds koncerts.
protams. bet angāru norādīt ir grūtāk nekā Vides māju. :> aizies tur un sapratīs, kur!
Dzēst