Teju ikviens dzīvē ir saskāries ar situāciju, kad mēģinām
saprast, kāpēc ko darām. Kāpēc esam kam piešķīruši jēgu,
lai gan process šķiet bezjēdzīgs. Kā nosaukt to, ka mēs
apgalvojam, ka visu zinām un visu varām ietekmēt, tomēr
paļaujamies liktenim un reliģijai. Šādus jautājumus sev uzdeva
arī slavenais, Alžīrijā dzimušais franču rakstnieks un domātājs
Albērs Kamī (Albert Camus), kura nopietnākais
panākums pasaules filozofijas vēsturē ir studijas par absurda
dzīvi. “Mēs dzīvojam absurda pasaulē,“ viņš apgalvo savā
zināmākajā pētījumā, grāmatā “Mīts par Sīzifu”
(Le Mythe de Sisyphe).
Tualetes durvis,
duša, izslēdzas
ūdens katls,
aizveras
ledusskapis.
Cilvēks sēž
pie galda,
izdzer tasi, lasa
tviteri, skan
radio, ziņas
par nemieriem.
Uz šķīvja
maizītes. Trauki
izlietnē ar
atgrieztu krānu,
tiek mazgāti
zobi, aizietas
kurpes, kuplināti
mati, aizvērtas
durvis. Ierašanās
darbā, tviteris,
dokumenti,
tikšanās,
dators. Pusdienas
laiks. Vakariņas,
monitors.
Ieslēdzas ūdens
krāns, tiek
mazgāti zobi.
Pirmdien,
otrdien,
trešdien,
piektdien, varbūt
svētdien. Un
teju vai
nekad neparādās
jautājums
“kāpēc?”.
Iespējams, viena
no atbildēm
ir tāpēc,
lai mēs
nenogurtu no
pārmaiņām.
Iespējams, lai
spētu tās
kontrolēt, lai
paredzētu
rītdienu, kuru
tik ļoti gribētu
noliegt.
Tāds, lūk,
ir viens
no absurdiem.
Kamī šajā
mirklī uzskata,
ka mēs
dzīvojam miegā,
un tieši
jautājums
“kāpēc?”
mūs tuvina
nomodam.
“Tālākais ir
vai nu
neapzināta
atgriešanās
ķēdē, vai
arī pilnīga
pamošanās”,
ar pēdējo
domājot divas
konsekvences –
pašnāvību kā
dumpi pret
loģiku, laiku
un kārtību
vai pilnīgu
atkopšanos –
domājams kā sacelšanos
pret visu
iepriekšējo,
dzīves krasas,
nebeidzamas
izmaiņas. Jo,
kā secina
Kamī, teju
nepastāv
pusmiega pozīcija
“pats par
sevi nogurums
ir pretīgs”.
Vēl kāda
absurda šķautne
meklējama
cilvēces visu
apzināšanās
ieņemtajā
pozīcijā. Kad
šķiet, cilvēks
pazīst pasauli,
pazīst citu
cilvēku, pazīst
visu, aizmirstot
par vismaz
pirmo daļu
slavenajam
Sokrāta “Es
zinu
tikai
to,
ka
nezinu
neko”.
Pirmkārt, jo
vairāk mēs
atklājam
pasauli, jo
svešāka tā
kļūst. Katrā
pavērtajā čaula
slēpjas kas
arvien tumšāks
un svešāks
nekā iepriekš.
Un pēkšņi
mēs kļūstam
nevēlami,
cilvēks paliek
par tādu
kā nelūgtu
viesi, kur
tumšā mežā
nav jābaidās
no citiem
cilvēkiem, bet
gan no
tā, ka
nespējam
saskatīt nevienu
pašu
iepriekšdotu
figūru, attēlu
vai iemācītu
skaņu. Pēkšņi
mežs ir
pārvērties par
sevi pašu,
un “mums
pretī ceļas
pasaules
sākotnējais
naidīgums”.
Otrkārt, kas līdzīgs
notiek arī
tad, kad
dažreiz tuva
cilvēka sejā
pamanām ko
svešādu – kad
esam domājuši
pazīstam to
līdz galam,
tomēr pēkšņi
no cilvēka
izdalās
necilvēciskums.
Absurds dzimst
tad, kad
mēs atļaujamies
to noliegt.
Atļaujamies
izsacīt, ka
pazīstam visus,
savu ģimeni,
draugus un
ienaidniekus. Kad
zinām, ko
darīs mūsu
kaķis un
par ko
kļūs mūsu
dēls.
Kamī sniedz
piemēru par
cilvēku telefona
būdiņā, “kad
balss nav
dzirdama, bet
ir redzama
viņa ierobežotā
mīmika, un
rodas jautājums,
kādēļ viņš
dzīvo”. Mūs
pārņem
neomulība tajos
mirkļos, kad
šķietami esam
kādu zinājuši,
un mūsu
uzceltās
dekorācijas
sagrūst. Tas
bieži notiek
ar cilvēkiem,
it sevišķi
jaunības gados,
kad tiek
bieži nākas
dzirdēt -
šis ir
mans labākais
draugs/draudzene,
es viņu
perfekti pazīstu.
Tajā mirklī
iestājas
absurds. Jo,
pat dažbrīd
nostājoties pie
spoguļa, mēs
sev gribam
jautāt: “Kas
tu esi,
svešiniek?”,
bet neiespējam
atbildēt.
Nodzīvojot ar
kādu kopā,
mēs varam
vien mēģināt
saprast, kas
ir mūsu
partneris, kas
viņam patīk,
ko viņš
izvēlētos un
ko nekad
nespētu darīt.
Tomēr tik
daudz lietu
vēl aizvien
paliek svešas.
Cilvēks pats
pārvēršas par
šo naidīgo,
nezināmo pasauli
citu, tādu
pašu cilvēku
vidū. Huligāns
nezina, ka
piekaujamais
puisītis ir
kung fu
meistars. Kung
fu meistars
nezina, ka
huligānam azotē
ir “šaušu,
kamēr mirsi”
pistole. Un
tā var
turpināt mūžīgi.
Un ir
viena lieta,
kas ir
tikpat
nepazīstama kā
mēs paši.
Tā, par
kuru “nekad
nevarēsim
pietiekami
nobrīnīties, kā
visi dzīvo,
it kā
“nezinātu””.
Šī lieta ir
nāve, un Kamī to skaidro, pamatojoties ar diskursu par pašnāvību.
Jo tā ir viens no jau pieminētās “pilnīgās atmošanās”
atrisinājumiem, tiesa, visletālākais.
Kinofilmas “In
Bruges”
scenārija autors
Mārtins
Makdonahs (Martin
McDonagh)
kādam varonim
liek teikt:
“I'm
suicidal,
you're
suicidal,
everybody's
fucking
suicidal,
but
we
don't
all
keep
going
on
about
it!”
(“Es esmu pašnāvniecisks, tu esi pašnāvniecisks, jebkurš ir
sūda pašnāvniecisks, bet mēs visi neturpinām ap to trīties!”,
šeit un citur tulk. M. Eņģelis). Kamī secina, ka “sākt
domāt nozīmē ielikt sevī mīnu”. Tāpēc izlikties, ka tas mūs
nekad nav skāris, ka kāds no mums nekad nav domājis par lēkšanu,
griešanu, šaušanu vai slīkšanu, jau no sākuma šķiet absurds.
Tomēr intriģējošākais liekas tas, ka
pašnāvības tuvumā loģika liekas vēlama, tiek prasīts cilvēkiem
saprotams, racionāls izskaidrojums, kāpēc dzīve tiek beigta tā.
Vai tas ir sociāls iemesls, vai varbūt pastāvīgam izmisumam un
cerību zaudēšanai piebiedrojas kas nekontrolējams, asi
emocionāls? Kāda maza rīta krīze, nepatīkams drauga tonis? Tomēr
tajā mirklī Kamī uzdod retorisku jautājumu: “vai loģika pastāv
līdz pat nāvei?”, kas, protams, norāda uz racionāla prāta
padošanos un – absurda iestāšanos. Šis jautājums ir retorisks,
jo atbildes sagaidāmība ir iespējama vien no tiem, kas, “ir
nonākuši pie šā pēdējā pagrieziena, kur doma sagrīļojas”
(tas nozīmē no pašnāvniekiem, kas atsakās no izskaidrojamas
dzīves jēgas meklēšanas). Tā Kamī komentē Karla Jaspersa (Karl
Jaspers) ideju par vietu, kur “nedz
es pats, nedz cita eksistence nevar man vairs kļūt par objektu.”
Tas ir prāts bez priekšstatiem.
* * *
Romānā “Mēris” minēts tā galvenā varoņa, ārsta Rjē,
novērotā vīrieša Tarrū jautājums: “Ko darīt, lai nezaudētu
laiku? Atbilde: pilnībā izjust tā ilgumu. Tarrū piedāvā šādus
veidus: “Nosēdēt visu dienu zobārsta uzgaidāmajā telpā uz
neērta krēsla; pavadīt visu svētdienas pēcpusdienu uz sava
balkona; klausīties lekcijas nesaprotamā valodā, izvēlēties
visgarākos un neērtākos dzelzceļa maršrutus un ceļot, protams,
stāvus; stāvēt rindā pie teātra kasēm un nenopirkt biļeti.”
Lai gan pieminētā grāmata uzrakstīta vairāk nekā piecus gadus
vēlāk nekā “Mīts par Sīzifu”, tajā, protams, joprojām
jūtama dziļa absurda ietekme (Kamī savas dziļākās intereses
nemaz nebija vēlējies mainīt. Viņa paša dienasgrāmatā pēc
“mīta” pabeigšanas ierakstītais: “Pabeidzu Sīzifu. Trīs
absurdi ir noslēgti. Aizsākums brīvībai.” vairāk domājams kā
neierobežotas radošās brīvības iestāšanās, nevis atteikšanās
no absurda).
Iepriekšējā citātā, tāpat kā romānā dziļi sakņojas vēl
kāds Kamī izpētītais Sīzifa absurda aspekts – cilvēks, kurš
saceļas pret laiku, kas necer uz veiksmi, jo ir apveltīts ar
skaidru apziņu, tomēr tāpat kā Sīzifs redz ripojošo akmeni un
dodas tam pakaļ, jo ir pārāks par savu likteni. Šajā citātā
iemiesojas traģēdija - cilvēks ir “stiprāks par savu akmeni”,
kad saglabā skaidru apziņu, tomēr turpina ierasto, absurdo dienas
gaitu. Tomēr tajā mirklī, kad viņš nostājas pretī šim
liktenim, skaidri redzot tā ceļu, traģēdija kļūst par
varoņdarbu.
Kamī “Mītā par Sīzifu” min arī apzīmējumu “laime un
absurds ir vienas zemes bērni”. To var izskaidrot ar to pašu, ko
iepriekš – cilvēks ir pie skaidras apziņas, lai saprastu savu
nāves tuvošanos jeb traģēdiju, ko nevar novērst (tātad, tā ir
absurda atklāšana). Tomēr mirklī, kad viņš apzinās, ka,
neskatoties uz šo, vienmēr esošo galapunktu, ir iespējams
nepadoties liktenim un saprast, ka dzīvē viss ir labi, būtībā
dzimst laime, mirkļa skaistums. Apvienojot abus iepriekšminētos
minējumus, rodas mūsdienu varoņdarbs – apzināšanās, ka mēs
neatgriezeniski tuvojamies letālajam punktam un tajā pašā mirklī
atļaujamies priecāties par to.
Lasot Īrvina Velša (Irvine Welsh) leģendāro
grāmatu “Trainspotting”, arī tajā saskatāma pieminētā
traģiskā cīņa pret likteni. Lai gan filmas galvenais varonis
izvēlas pavisam ne veiksmīgāko dzīves veidu, nododoties
narkotikām, tomēr viņa “repertuāram” pieder, iespējams,
viens no slavenākajiem citātiem pēdējo piecdesmit gadu
literatūrā: “I choose not
to choose life. I
choose something else.” (Es
izvēlos neizvēlēties dzīvi. Es izvēlos kaut ko citu.) To ievada
aptuveni vesela lapa uzskaitījumu, ko ikdienas cilvēks ir
paredzējis “izvēlēties” savā dzīvē, lai gan to jau nosaka
sabiedrība – televīziju, ierakstu atskaņotājus, vakarus dīvānā
ar alu, darbu utt. “Trainspotting” galvenais varonis sava
dzīvesveida dēļ nāvi saskata daudz skaidrāk nekā visi citi,
taču, apzinoties savas dzīves absurdu, necenšas ko mainīt,
iegūstot traģēdijas oreolu.
Kamī pašu absurdu ir izteicis kā salīdzinājumu starp divām,
pilnīgi pretējām pozīcijām, starp minējumu vai īsu darbību
uzplaiksnījumiem un realitātē nostādītām lietām. Viņš
pieņēmis, ka “absurda sajūta rodas nevis no kāda fakta
vienkāršas izpētes vai no iespaida, bet iznirst no salīdzinājuma
starp kādu faktu un realitāti ap to, starp kādu darbību un
pasauli, kas stāv tai pāri. Absurdā būtiskais ir
nesavienojamība.” Piemēram, ja laupītājs nolemj aplaupīt bodi,
kā mērķi izvēloties ieroču veikalu, to var nosaukt par absurdu.
Ja meitene uzvelk 12 cm papēžus un dodas uz dziļajiem laukiem, to
arī var nosaukt par absurdu. (ja lasīta Vendijas Nortkatas (Wendy
Northcutt) grāmata “Dārvina balvas: Evolūcija darbībā”,
pieminētie absurda piemēri liekas vien bērnu spēle.)
Šajā gadījumā laupītājs un meitene ir absurdi cilvēki, viņi
atzīst cīņu, kas realitātē nepastāv vai nav vēlama, viņi
absolūti nenicina, neapstrīd un nekritizē prātu, lai atklātu un,
iespējams, izskaustu tā noslieces pēc vēlmes defunkcionēt un
maldīties. Viņi pieņem iracionālā esamību tādā veidā, ka
atļauj racionalitātei jeb pieredzes radītai, vēsturiskai un
zinātniskai pamatojamībai tikt nostādītai nevērtīgā pozīcijā,
lai rīcība bez jebkādas reālas, ticamas izskaidrojumu bāzes
“tiek cauri”. (No otras puses, absurds ir arī pilnīga
racionalitāte, vēlme piešķirt jēgu visam. Mēģināt izteikt
mīlestību ar ķīmiskiem vienādojumiem un pareģot savu nākotni
mūža garumā ar dienas precizitāti. Rezumējot, jebkāds galējs
maksimālisms, minimālisms un viduvējība var būt absurds.)
Ko līdzīgu veic arī reliģija. Kamī “Mītā par Sīzifu” min
divu filozofu izteikumus, kas cieši saistīti ar šo tēmu. Leons
Šestovs (Lev Shestov) min dievu, kas ir neglīts, atbaidošs,
baiss un visādā ziņā pilnīgi apzīmē iracionālismu, tāpēc
“cilvēks vēršas pie tā, lai panāktu neiespējamo”. Otrs
filozofs Sērens Kirkegors (Soren Kierkegaard) apgalvo, ka
“savā neveiksmē ticīgais rod triumfu.” Var secināt, ka tieši
domas par reliģijas eksistenci un tās radīto cilvēces darbību
konsekvencēm ir novedušas ne tikai pie Kamī, bet arī Kirkegora,
Šestova, Jaspersa un Edmunda Huserla (Edmund Husserl)
pārdomām par absurda pasauli, lai gan tikai pirmais ir spējis
lietu nosaukt īstajā vārdā un neignorēt, bet konkrēti un
pamatoti izskaidrot tās klātesamību.
Galu galā, absurds ir neiznīcināms, jo tas rodas mūs galvā,
saprātā vai varbūt pat tā trūkumā. Tieši tāpēc absurda
eksistence tik ļoti saistīta ar pašnāvību, jo tikai pilnīgs
prāta pirmsnāves “tuksnesis”, kas bieži var nozīmēt arī
eksistences beigas, nogalina arī absurdu. Mirklī, kad loģika
atsakās gan no racionalitātes, gan no iracionalitātes, dodot vaļu
nezināmam lēcienam nezināmā Visumā, absurds ir beidzies.
foto no filmas "Nogurusī dzīve". (c) Mārtiņš Eņģelis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru