ceturtdiena, 2012. gada 26. aprīlis

Lekcijas par kailumu. Cilvēks šinelī @ Dirty Deal Teatro.


Dirty Deal Teatro un Nacionālā teātra kopprojekta “Tests” izrāde “Cilvēks šinelī” ir vēl kāda, Jurija Djakonova pilnīga interpretācija par izmantoto literatūras motīvu. Jau iepriekš, līdz nepazīšanai izmainījis Harolda Pintera lugu “The Lover”, šoreiz viņš ķeras klāt vienam no Krievijas Impērijas zelta talantiem, precīzāk, Nikolajam Gogolim. Gādīgi, ar ķirurga precizitāti, atstādams vien muguras smadzenes, jo caur kauliem un miesu cilvēka būtību un patiesību redzēt tomēr pagrūti.


Kādā departamentā dzīvo Akakijs Akakijevičs Bašmaškins. Pat ļoti neievērojamā, pat ļoti neievērojams. Uzvārds no kurpes, vārds no tēva, valoda papēžos un tikums burtos. Aukstumā, šaurumā un nemainīgā, stabilā pasaulē, kas, neskatoties uz apgrūtinošiem, citu un paša radītiem apstākļiem, Akakiju Akakijeviču Bašmaškinu apmierina.
Vienīgais, no kā viņš baidās un kas traucē viņa mieru, ir cilvēki. Jo cilvēki ir vienīgie, kas mainās. Cilvēki ir vienīgie, kas izjauc Bašmaškina mazo, privāto kosmosu, vai, pareizāk sacīt – iejaucas tajā. No sākuma tie liekas bezpersoniski, tomēr jebkurš tēls “Cilvēkam šinelī” pēkšņi top par izrādes tehnisko personālu, kuru nemaz nevajadzētu redzēt, bet kas ir milzīga daļa no paša Bašmaškina definīcijas. Bez klaunādes, ko var nosaukt par dzīvi, nav arī Akakija Akakimoviča apveidu; bez cilvēkiem viņš patiesi kļūst neredzams.
Praktiskie uzdevumi:
Kāpēc Jurijs Djakonovs to cilvēku dzīves, kas raksturā ir pretēji Bašmaškinam, ir pielīdzinājis farsam? Delartiskam (comedia dell'arte), neapstādināmam un triviālam balagānam, kas, kā melna masa veido kontrastu pret šauro, bet gaišo Akakiju Akakimoviču? Vai lai pierādītu, ka to dzīve ir mehāniska, tukša un groteska?
Vai varbūt tā ir ironija par Gogoli? Vai paradokss par mūsdienu visu zinošo, attīstīto, saprātīgo un saprotošo cilvēku, kas nu izliekas pazīstam Gogoli?

Bet varbūt tas ir tāpēc, lai izceltu Akakija Akakimoviča Bašmaškina dzīves pelēcību, viņa mūžu, kas tukšs un bez azarta, bez alkām un grandioziem apmierinājumiem, tomēr pilns harmonijas. Vēlāk parādās pretējais – ļaužu atdošanās laicīgām vērtībām, alkoholam, miesaskārei simbolizē pretstatu eksistenciālai Bašmaškina cīņai par kādu mērķi, par jauno šineli.
Tā priekšā upurējas īslaicīgā uzdzīve, kamēr mūžam beidzot tiek piešķirta jēga. Pārējie turpina griezties vāveres ritenī, un paši savu mūžu ir pārvērtuši par cīņu pēc naudas un tad tās notriekšanu, tad atkal cīņu un atkal notriekšanu, līdz nāve viņus no lietām šķir. Vāveres ritenī, ko tēli izskrien, neapzinoties un neatskatoties, un vērotājs no malas to nosauc par absurdu. Turpretī, saprotot rutīnas mūžību un nožēlojamību, tā apzināšanās līdzinās neizbēgamai traģēdijai.
Praktiskie uzdevumi:
Vai Akakijs Akakimovičs Bašmaškins padevās nāvei, pēkšņi apzinoties, ka eksistēt tomēr ir vērts? Kamēr pārējie bija ieguvuši paradumu dzīvot un vēl nebija ieguvuši paradumu domāt, vai tajā mirklī viņš jau atklāja punktu, kurā loģika sagrīļojas? Punktu, aiz kura uzrakstītais un izsacītais vārds paliek aiz muguras kā neaizpildīta sūdzība, un atbrīvojas pārdabiskais? Gars kā nepierādāms spoks turpina īstenot dzīves mērķi un padara mūs mūžīgus?

Šinelis ir drošība. Šinelis ir gara apvalks, kas notur Bašmaškinu puslīdz redzamā un sakopojamā veidolā. Citādi, Jurģa Spulenieka sažņauktais karkass blūzē ar pārāk garajām piedurknēm ir tikpat vārgs un caurspīdīgs, cik muša pret sveces gaismu.
Šineļa trūkums ir cīņa par drošību. ir primārā vēlme kļūt esamam, elpot un dzīvot, vēlme būt un eksistēt dzīvam vai mirušam. Šinelis izrādās daudz svarīgāks pat par visu daudzināto mīlestību, kas uz skatuves izpaužas tīri mehāniska un gaistoša lieta, vai mēdz tikt izpildīta aiz pienākuma un sakņojas patmīlībā. Šinelis izrādās pat daudz uzticamāks nekā cilvēki apkārt Akakijam Akakimovičam Bašmaškinam.
Praktiskie uzdevumi:
Vai taisnība tam, ko teicis Albērs Kamī, ka:Izrāde. Laimīgs cilvēks. Un nevienam tas nepatīk.? Vai citi cilvēki spēj dzīvot mierā ar kāda laimi, nevēlēdamies to izjaukt par katru cenu vai pārvērst par savējo?

Tāpat Mīļākie: Akts, arīCilvēks šinelīpadevusies seksuāli piesātināta un brīva. Grupveida sekss, fetišs, maķenīt homoseksuālisms, vienkārši sekss (varbūt netikumība gara tīrības pazudinājums?). Djakonovam neinteresē tabu. Viņa stilā ir ironiski norādīt visu, kas ir bez.
Ironijas netrūkst. Tās ir daudz un vienmēr pietiekami, un tā lieliski balansē ar nopietnību. “Cilvēks šinelī” laikā aktieri, režisors un teātris kā forma iegūst pavisam savādu misiju, kuru vislabāk varētu nosaukt par nūdistu spoguli. Cilvēks uz skatuves tiek izģērbts, neskatoties uz to, ka izrādes mērķis ir apkrauties ar drēbi, cik vien var. Djakonova komanda ar Ivaru Kļavinski, Kārli Krūmiņu, Maiju Doveiku un Jurģi Spulenieku sastāvā atklāj sabiedrības vārgos punktus, kamēr ar Jāņa Sniķera gaismu efektiem tie tiek apžilbināti.
Praktiskie uzdevumi:
Vai izrādes scenogrāfa Rūdolfa Baltiņa izvēle skatuvi pārvērst par ģērbtuvi bija ar divdomīgu nolūku? Vai mēteļu atdošana svešām rokām, kuras, pie reizes, “neatbild par atstātajām mantām”, nebija tāda kā simboliska skatītāju suģestija, lai telpā kailus padarītu visus? Lai mēs nojaustu, cik trausls ir cilvēks bez sava šineļa? Bez savas čaulas un mērķa, ko viņš redz savā acu priekšā karājamies, tomēr nespēj aizsniegt?

Piecpadsmit minūtes pēc izrādes sākuma, tai uz mirkli pietrūkst elpas. Iespējams, tas ir nenovērsts defekts, iespējams, šajā mirklī Akakija Akakimoviča Bašmaškina dzīve iegūst nomāktības un neizteiksmības augstāko punktu.
Bet elpa netrūkst nevienam no aktieriem. Pat Akakija vārda pilna izrunāšana precīzi un ātri (var vien ieteikt patrenēties mājās) ir kā atmuguriskais salto. Aktieri ir aizrautīgi, emocionāli un ar takta sajūtu, lai apstātos pareizajās vietās. Bet viņi ir kaili. Tikpat kaili kā skatītāji. Izņemot Akakiju Akakimoviču Bašmaškinu.
Praktiskie uzdevumi:
Vai mums visiem ir savs šinelis skapī? Vai mēs tomēr dzīvojam kāda cita šinelī?

publicitātes  foto (c) Dirty Deal Teatro

1 komentārs: