Dzejnieks
Ezra Pounds (Ezra Pound) reiz teicis, ka “katram vārdam
vajadzētu būt uzlādētam ar nozīmi”. Kāds cits rakstnieks
sacījis, ka “jāraksta tā, lai katrs no vārdiem sāp”. Nav
pārliecības, ka to pašu viņi būtu domājuši par eseju, tomēr
citātos ir liela daļa taisnības. Pasaule ir fakti, nenovēršami
fakti, un tie mēdz dzelt. Tikai tai informācijai, kas iededzina
savas pēdas mūsu atmiņās vai ar ļaunu vai labu, ar prieku vai
bēdām, ir lielāka iespēja palikt mūsu lietošanā. Esejā nav
vietas vidusmēra informācijai. Esejā nav vietas neitrālam
patosam. Eseja ir izglītības jaunais vilnis.
Pirms
radīt eseju, vienmēr jāsaprot, par ko un kāda tā būs. Šajā
brīdī teikums “raksti galvā, pirms esi sācis uz papīra”
iegūst zelta vērti. Protams, vienmēr iespējams uzrakstīt jebko
arī tad, ja neesi tajā ieinteresēts, pamatojoties uz izdabāšanas
un “jāatceras, ko skolotājs vēlas”, vai “lasītājam šis
varētu patikt”. Dotajā situācijā rezultāts, visticamāk, būs
veiksmīgs, tomēr kam vajadzīgs “nekāds” darbs, kas varētu
izrādīties pilnīgi neizturīgs pret sabiedrības daudzšķautņainību
un laika nodilumu. Laba eseja nepazīsts laiku, tā saceļas pret to
kā cilvēks no Albēra Kamī grāmatām (Albert Camus).
Eseja
ir gurda cilvēka atzīšanās. Vājumā vai pazemībā. Prāta
stiprībā un cēlsirdībā. Cieņā un vislielākajās bailēs.
Eseja ir pilna rakstnieka dzīves gan akadēmiskā vērienā, gan
privātā. Tas, ko var izlasīt starp esejas vārdiem, ir autora
personīgais redzējums, intereses un aizrautība. Tajā pašā
mirklī rakstu darbs varētu būt tapis arī aiz niknuma, ar
piespiešanos vai sāpēm, kā afekts, ko radījis kāds ārējs
kairinājums. Tomēr tas vēl aizvien ir autors un mūžīgs viņa
atspulgs. Ne velti Valters Benjamins (Walter Benjamin) savā
grāmatā “Iluminācijas” mēģina pierādīt, ka attēls ar
cilvēka patieso seju šobrīd dzīvo daudz ilgāk nekā jebkas cits.
Jo seja ir vienīgā, kas vēl nes autentiskuma auru un ne tikai
burtiskā nozīmē.
Esejai
vajadzētu būt kā kaut kam starp labo un ļauno. Starp balto un
melno. Tai vajadzētu būt pilnai loģikas – sausas, ar smaržu kā
priežu malka un taisnas kā romieša šķēps. Tai vajadzētu būt
neviltotam, trāpīgam un saviļņojošam skaistumam kā Antuāna
Sent-Ekziperī (Antoine de
Saint-Exupéry) salīdzinājumi grāmatā “Kara
lidotājs”.
Labā
esejā nekad neaizraujas ar pārgudrību. Labs pazinējs nekad necieš
vismaz piecus piecpadsmitburtu svešvārdus tekstā, ja vien tā nav
argumentētā zinātniskā eseja vai plašs pētījums medicīnas
diagnostikā (lai ko tas arī nozīmētu). Nevar nepiekrist mediju
ģēnija Deivida Ogilvija (David Ogilvy) apgalvojumam, ka
“cilvēks, kurš lieto tādus “žargonvārdus” kā
konceptualizēšana un demasifikācija, ir pretenziozs pakaļa”.
Šie vārdi mēdz būt tik gari, ka beidzot tos lasīt, ir
aizmirsies, ar ko tie sākās. Vārds veido domu (veidot nozīmē –
ar kaut ko kopā), kas paliek atmiņā un nenogurdina. Tas diktē
noteikumus tekstā un rada krāsainību starp sauso loģiku. Katram
vārdam ir sava vieta, un esejā tās ir gaužām maz.
Tomēr
šķiet, ka galvenā esejas vērtība ir šo vārdu nozīmība. Tā,
ko minējis Ponds. Galu galā - ja vien eseja nav piespiedu
domraksts, galēji subjektīvs komentārs interneta emuārā vai
mīlestības dzejolis vidusskolā, tas ir nopietns dokuments. Un, kā
jau katram dokumentam, tai nevajadzētu zaudēt ticamības momentu,
datu pareizību un nozīmīgumu. Ja ar to viss kārtībā, rakstītajā
pateikto var izmantot saviem apgalvojumiem un pretargumentiem. Jo
laba eseja pretendē kļūt par ieroci pret neticīgajiem,
hipokrātiem, anarhistiem vai humānistiem, ja tā iemieso sāpināta,
inteliģenta cilvēka cīņu pāri tiem. Viņš esejā lieto citātus
un faktus, kas maina domas un ko nevar apgāzt. To varēja izdarīt
ar Ļeņina pieminekli Rīgā, 1991. gada 25. augustā un
pēc tam aizmirst, jo tā ir tikai bronzas molekulu summa, bet nu jau
neapgāžama šķiet Mihaila Bulgakova (Михаи́л
Булга́ков) frāze:
“Manuskripti nedeg”, jo prāts un idejas mēdz būt stiprākas
par jebkuru metālu. Ne velti, literāti Padomju Savienībā vien
vārda spēka dēļ tika aizliegti vairāk kā citi “kulturālisti”.
Ir
pazīstami neskaitāmi esejisti, kuru vārdus šobrīd ir jau
neiespējami neminēt – Rolands Barts, Valters Benjamins, Šarls
Bodlērs, Umberto Eko, Sūzena Sontāga, Nikolā Burjo, Džordžs
Orvels, Teodors Adorno, Ģertrūde Steina, Entonijs Bērdžess, Zans
Bodreārs... Mūsu pašu Zenta Mauriņa, Māris Čaklais un Ādolfs
Šilde. Eseja ir rakstnieku, teorētiķu un zinātnieku iespēja
izcelt citu zinības, reizē piekļūstot cilvēkam tuvāk, un runāt
par savējam. Mirklī, kad lasām eseju un saprotam, ka otrā pusē
ir atradies kāds ar saviem mīnusiem un plusiem; nav šaubu, ka arī
mēs varam runāt šajā valodā. Tādā gadījumā eseju tiešām
var nosaukt par vienu no mūsdienu labākajiem cilvēka skolotājiem,
jo starp personībām, tāpat kā skolā, ir vien burti. Eseja ir
metodika, kuras otrā pusē ir tāds pats skolnieks kā mēs.
tā ir es/seja.
AtbildētDzēst