Kad Jurim Poškus jāatbild, ko viņš domā par
sevi, skan atbilde "Zivs nezina, kas ir ūdens". Tomēr viņš apzinās, ka
šogad filma "Kolka Cool" festivālā "Lielais Kristaps" izvirzīta teju
visās lielākajās un profesionālajās nominācijās – labākā pilnmetrāžas
filma, labākais scenārijs, labākais spēlfilmas režisors un labākais
montāžas režisors (kopā ar Lieni Bāliņu), un vēl sešās citās, kas
saistītas ar "Kolka Cool".
Runājot par savu filmu, Juris Poškus to vienmēr dēvē personas
vietniekvārdā – viņa. Priecājas, ka ir tāda lieta kā "flip" - HD
miniformāta digitālā kamera, ko var iegādāties par nepieklājīgi zemu
cenu un tic, ka cilvēks, skatoties spogulī, izliekas.
Juris Poškus un pavasaris laukos
Par to es neko nevaru pateikt, jo neesmu bijis laukos kopš janvāra,
Šodien (25.03) gan lasīju "Delfos", ka pavasaris tur ir ļoti auksts, ka
ir liels vējš, un tas varētu sasniegt arī Rīgu.
Juris Poškus un pareizs uzvārds
Juris Poškus, Jurim Poškus, no Jura Poškus, ar ko – Juri Poškus. Tas
ir nelokāmais uzvārds, kas ir izņēmums, tas nav kā medus. Parasti loka
galotni, tomēr tas notiek lielākoties 30% gadījumu. Tie, kas mani
pazīst, to nedara.
Juris Poškus un Lielais Kristaps
Lielais Kristaps tāpat kā liels daudzums kino ir palicis arvien
nenozīmīgāks, un tas, ka festivāls notiek, nebūt nav nekāds industrijas
rādītājs. Kaut arī nominētas vēl astoņdesmit septiņas filmas, es, kas
par šo visu interesējos uzcītīgi, tomēr esmu redzējis tikai piecas.
Varbūt tāda ir kultūras politika. Mūsu valdības locekļi pārsvarā
pārstāv eksaktās zinātnes, un viņiem par kultūru ir diezgan savdabīgs
skatījums – visu mēģina izteikt skaitļos. Līdz ar to skatītāju vai filmu
skaits nosaka arī to, cik kino mums ir labs vai slikts. Manuprāt, tas
ir pilnīgs absurds.
Ir vajadzīga daudzveidība, nepietiek ar piecām labām filmām gadā, ja
tās ir vienā žanrā un diezgan vienveidīgas. Man ir diezgan liels prieks,
ka šogad ir tādas parādības kā Aika Karapetjana "Cilvēki Tur", kas ir
kaut kas pavisam cits. Tā ir kaut kāda veida aiziešana no Padomju laika
tradīcijas ar pompozo ekrāna runu, piepaceltu un stīvu aktieru manieri
uz ekrāna.
Melnbaltā estētika ir cool! Tas ir zināms izteiksmes veids, lai
varētu atbrīvoties no kāda sociāla vai sadzīviska konteksta. Man vispār
šķiet, ka mūsdienu Eiropas kino ir pārāk reālistisks, līdz ar to tas
savā ziņā kļūst nedaudz garlaicīgs un ikdienišķs.
Juris Poškus un idejas un scenāriji
Filmējot "Kolka Cool", mums ļoti bija veicies ar aktieriem, kas
izgājuši caur JRT skolu (Jaunais Rīgas Teātris – red.piez.) un ir
pieraduši ļoti daudz patstāvīgi strādāt. Līdz ar to ar viņiem ir viegli.
Un var atļauties ainas veidot daudz brīvāk, arī pašu scenāriju. Diezgan
daudz epizožu, kas uzrakstītas, pēc tam izspēlētas ar aktieriem
mēģinājumos vēl un vēl, līdz tās kļuvušas organiskas. Sākotnējo
scenārija ainu pēc tam ir grūti atpazīt. Nemāku teikt, vai ar citu
teātru aktieriem tas būtu tik viegli un tik interesanti.
Vispār scenārijs ir filmas plāns, un pie tā nevajadzētu
simtprocentīgi turēties. Taču bez paša plāna, tāpat kā arhitektam un
mājas cēlājam, grūti tikt galā, jo scenārijs, sagatavots precīzi,
paātrina darbu. Reizēm tas arī ierobežo, jo sākuma plāns nāk no vienas
galvas. Tās izmaiņas un impulsīvās reakcijas, ko piedāvā dzīve, dažreiz
ir daudz interesantākas. Visradošākais aspekts ir nejaušība.
Piemēram, nebija ieplānots peldbaseins. Bija paredzēts baseins pie
lauku pirts, bet tas viss kadrā izskatījās šausmīgi pliekani. Un tad,
kādas trīs dienas pirms filmēšanas, mēs ar producentu negribējām
padoties, braukājām apkārt. Filmēšanas grupai tajā dienā bija brīvdiena,
meklējām meklējām, kamēr, pēc atmiņas atcerējāmies, ka kaut kur pie
Kandavas jābūt tādam baseinam.
Juris Poškus un Kurzeme
Kurzeme ir kaut kas ļoti savdabīgs. Ir tas iekšējais "cool", mazliet
atturīga un ārkārtīgi liela pašcieņas un goda sajūta. Līdz ar to ir ļoti
interesanti tur atrasties un būt, jo šie cilvēki ir tā kā stilistiski
vienoti, kā žanrs, ar attieksmi pret dzīvi. Kino režisors vai jebkurš,
kas nodarbojas ar kino, meklē kādu zināmu vides vienotību, lai tur būtu
savi iekšējie likumi.
Tādā pilsētā kā Rīga to ir diezgan grūti panākt, jo tā ir diezgan
sadrumstalota. Mēs varam paņemt kādu sociālo slāni, varam izveidot filmu
par banku darbiniekiem, žurnālistiem vai jebkuru citu profesionālu
slāni ar iezīmēm, kas tos vieno, vai cilvēkiem, kas ģērbjas vienādās
manierēs. Bet vides mentalitāte ļauj šīs filmas padarīt organiskas.
Varējām izvēlēties arī citu vietu, bet "Ventspils Cool" ne pēc kā
neizklausītos. Jo Ventspils, manuprāt, arī nav "cool", tā ir viena no
neglītākajām pilsētām, ko esmu redzējis. Bet Kolka ir skanīgs senais
lībiešu vārds, un, tā kā kurzemnieki ir "cool", man gribējās to paturēt
nosaukumā, jo tad arī Kolkai jābūt "cool".
Juris Poškus un filmēšanas vietu meklēšana
Tāpat kā mentalitāte, arī filmēšanai vajadzīga vienota vide, tomēr
tādu pagrūti atrast. Kaut vai mājas, kurās nav bijis "eiroremonts" vai
nav saceltas visādas briesmas, kas to padara pat riebīgu. Tāpēc ciemats,
kurā notiek filmas darbība, sastāv no vairākiem elementiem, tā ir
kompozīcija no Bolderājas, Dundagas, Mazirbes, Melnsila, dažādām
piejūras vietām. No īstās Kolkas tur ir diezgan maz, tomēr tas nosaukums
diezgan labi iegūlās, jo tā ir vieta, kur Latvija beidzas, pats
nostūris, un tālāk vairs nav, kur iet.
Kā filmēšanas vietas diezgan izteiksmīgas ir Kuldīga, kas ir ļoti
kompakta, vesela pilsēta ar vienotu stilu, vai arī "Maskačka" Rīgā,
kamēr tās centrs ir pārāk eklektisks.
Juris Poškus un "Arsenāls"
Pēdējos divos festivālos es neesmu bijis, tie palika arvien
garlaicīgāki. Ja nezinātu, ka "Arsenāls" šogad vairs nebūs, to nebūtu
pamanījis. Žēl, ka nebūs, bet no otras puses, kā teicis mūsu tautas
dzejnieks Rainis:"Pastāvēs, kas pārmainīsies!". Manuprāt, tas, ka
festivāls tika pārtaisīts no bienāles reizi divos gados uz ikgadēju
pasākumu, bija solis attīstības virzienā, tikai ar to ir par maz. Tas ir
arī jautājums par "lokomotīves" faktoru, jo, kopš Augusts aizbrauca uz
Spāniju, festivālam nav īsta dzinējspēka. Arsenālu" varēja padarīt par
kino industrijas festivālu, lai tas būtu interesants arī profesionāļiem,
un "Baltijas pērle" tur nespētu konkurēt. Lai festivāls šajā ziņā
kotētos, tam vajadzēja piesaistīt seminārus un darbnīcas, kop-produkciju
tirgus platformu, lielākas naudas balvas, kas radītu arī lielāku
interesi dalībniekiem.
Būtībā visiem māksliniekiem, aktieriem vai jebkuram radošam cilvēkam,
nauda ir ļoti svarīga. Daudz svarīgāka par to lēto slavu, jo nauda
būtībā ir brīvība - gan radoša, gan mentāla. Tāpēc festivāli, kuros ir
iespēja attīstīt savus projektus, piesaistīt kop-producentus, izrādās
daudz svarīgāki, arī publikai tie patīk labāk, jo ir tā saucamās "īstās
dzīves" klātbūtne.
Juris Poškus un kritika
Kino veltītie raksti pie mums ir pārāk populistiski. Kopš Valentīna
Freimane ir aizbraukusi uz Berlīni, es domāju, ka kino kritika tādā
klasiskā izpratnē nedarbojas. No otras puses, prieks, ka Dita Rietuma
devusies uz Ņujorku tālāk specializēties šai jomā, un, iespējams, ka
viņa domā līdzīgi.
Pierakstīt lappuses ar vārdiem un analizēt ir divas dažādas lietas.
Mums ir ļoti labi aprakstošie kino žurnālisti, bet nav kritiķu, kas
gribētu rakstīt analītiski vai vērtēt filmas no filosofiskā,
kultūrvēsturiskā, nacionālpatriotiskā vai kāda cita konteksta. No otras
puses – iespējams, šādas kritikas nav, jo nav pašu filmu.
Juris Poškus un Raivis Dzintars
Es palasīju viņa izteikto, un man likās ka Raivis Dzintars šo filmu
nemaz nav redzējis. Pirmkārt, tur bija skaidri un gaiši rakstīts, ka tā
paredzēta no sešpadsmit gadiem, tad viņš teica, ka tur esot kaut kādas
saulespuķu sēklas, kaut gan tās ir Latvijas laukos ekoloģiski ražotas
ķirbju sēklas, turklāt tikai vienā ainā. Saulespuķu sēklas ir zināms
simbols, kuras ēdot, visu spļauj uz zemes, ar ķirbjiem tā nav. It kā
sīkums, taču šāda piebilde degradē filmas varoņus, piemērojot tiem
"lumpenproletariāta" atribūtus. Tas tikai norāda uz to, cik pavirši
skatītājs filmas redz, salīdzinot tās ar TV vai citos medijos redzamo.
Bija jocīgi, ka tad, kad mēs ar filmu braucām uz Latvijas laukiem,
cilvēki, kas bija rakstu lasījuši, "Kolka Cool" uztvēra kā tādu
traģēdiju. Ka tur tiek parādīts bezdarbs vai Latvijas sociālais
liktenis, un es domāju - kur viņi to ir ieraudzījuši? Kad atradu rakstu,
sapratu, cik tomēr cilvēka prāts ir nestabils, cik viegli viņš tic un
ir pakļaujams reklāmai, propagandai, ideoloģijai, citu cilvēku
viedokļiem. Man liekas, ka tas atgādina kaut ko no Padomju laikiem vai
tā paša Putina politikas, kas mēģina rādīt dzīvi, kādai tai jābūt, nevis
tādu kāda tā ir. Dzintars nākamreiz varētu būt vismaz oriģinālāks.
Tas atkal ir tas pats faktors, ka pārsvarā visi mūsu politiķi nāk no
eksaktajām zinātnēm, un bieži tas nozīmē diezgan šauru skatījumu uz
dzīvi, pārāk racionālu pieeju. Nedomāju, ka, ja filmās būtu tīri,
kārtīgi paraugcilvēki, mēs mēģinātu tos atdarināt, mums būtu vēlme viņus
vienkārši izsmiet.
Juris Poškus un Latvija
Latvijā ir pilsēta Rīga, kas ir lieliska vieta. Ārkārtīgi kompakta,
iespējams, kompaktākā no tām, kuras es zinu. Piemēram, sarunāt interviju
un tad pārlikt to par pusstundu mums nebija nekādu problēmu, ja man
būtu piecas tikšanās dienā, es tās varētu īstenot. Turpretī tādās
lielākās pilsētās kā Londona un Ņujorka divas tikšanās dienā jau ir tā
saucamā mazā uzvara.
Latvija ir īpatnēja valsts, kurā ir ļoti daudz neskartās dabas, ar to
ir ļoti paveicies. (Ja visus šos mežus tuvāko desmit gadu laikā
neizcirtīs..) Es esmu braucis pa Latvijas kartes kontūru un sapratis,
cik ārkārtīgi atšķiras Kurzeme no Vidzemes vai Leišmales. Ja vēlā rudenī
brauc no Kolkas caur Talsiem, tad Kolkā varētu spīdēt saule, kamēr,
pārbraucot pāri Talsu kalniem, jau ir migla un mazs lietutiņš. Pat
laikapstākļi šeit ir ļoti tuvu saspiesti.
Latvijā ir patīkami atrasties un viegli dzīvot, bet ir diezgan
pagrūti strādāt, it sevišķi cilvēkiem, kas ir saistīti ar kino žanru.
Juris Poškus un ārzemes
Ārzemēs, ja runa ir par Rietumu lielpilsētām, ir vairāk informācijas.
Arī sociālā vide ir nesalīdzināmi labāk izglītota, tur ir vēlme kaut ko
zināt, izglītoties. Latvijā ir ārkārtīgi viegli kļūt slavenam, bet
grūti būt anonīmam, bet Ārlatvijā varētu būt diametrāli pretēji. Filmas
veidojot, anonīmam cilvēkam ir zināmas priekšrocības, cilvēki ir
atklātāki.
Juris Poškus un filmas ar atvērtām beigām
Atvērtās beigas nozīmē soli citā virzienā, "Monotonija" bija tipisks
tā piemērs. Tas var būt arī solis atpakaļ. "Kolka Cool" beidzās līdzīgi,
jebkuras citas beigas būtu mazliet deklaratīvas. "Kolka" ir ļoti
stilizēta filma, VIŅĀ nav nekā no realitātes, lai gan ir savā ziņā ir
komentārs mūsdienām, kad cilvēki viens no otra gaida kādu darbību, bet
neviens negrib uzņemties atbildību. Šī filma ir konceptkino un beigties
parasti vienkārši nevarēja.
Juris Poškus un eksistenciālisms
Atsvešinājums atbrīvo, tas padara vēsu, tas ir tas "cool". Un tikai
ar to šo dzīvi var objektīvi novērtēt. Atsvešinoties pašam no sevis, no
sabiedrības. Nevēlos tajā iegrimt, jo šie loki novedīs pie absurda.
Atsvešinājums ir kaut kas emocionāli ļoti tīkams. Tāpat arī atbrīvošanās
no tādiem sabiedrības konstruktiem kā morāle, likums un tradīcija ļauj
uz tām pašām lietām noskatīties tīrāk.
Atsvešinājums tāpat kā nauda ir viena no zināmām brīvības garantijām. Iekšējām un arī ārējām.
Juris Poškus un pasaule bez kino
Interesants jautājums... Pirms kādiem gadiem pieciem uzskatīju, ka
kino realitāte ir tā īstā, kamēr šajā realitātē mēs tikai izliekamies.
Jo īstenība ir haotisku un nesaistītu notikumu virkne, un tikai kino ir
tā spēja pārnest mūs citā pasaulē un tai piedot jēgu. Kino būtībā ir
viena no visvardarbīgākajām mākslām, tā patērētājam neļauj domāt savas
domas, kino pilnībā absorbē apziņu.
Tad vispār ir jautājums, kas ir kino bez dzīves un vai dzīve
vajadzīga kino. Līdz tam nonāca amerikāņu eksperimentālais kino
sešdesmitajos gados, kad sāka uzņemt abstraktas filmas bez kameras,
dažās bija tikai balti un melni kadri. Tāpēc ir vēl viens jautājums –
vai vispār ir vajadzīga dzīve, lai uztaisītu kino.
Dzīve ir ļoti fragmentēta. Kopslēdzienu no tās var izveidot vien ar
prāta palīdzību. Kino ir iespēja kaut vai pusotru stundu koncentrēties
uz vienu domu vai tēmu, ko ar ikdienišķas gribas palīdzību ir diezgan
pagrūti. Tā ir iespēja izbēgt no mūsdienu haosa, kurā atrodas mūsdienu
civilizācija. Cilvēki bieži vēlas nodzīvot piecas dzīves vienā, viņi
strādā trīs darbos vienlaicīgi, tādējādi nav skaidrs, kurš tad ir tas
galvenais un patiesais.
Juris Poškus un intervijas
Atklāti sakot, diez ko nepatīk. Jo tām vajag gatavoties, un
intervijas būtībā neko nedod. Šīs gadījums ir cits, jo mūsu filma vēl
aizvien iet kinoteātros, un ir svarīgi, lai izplatās informācija un kāds
viņu vēl paspēj noskatīties.
Dažas intervijas ir vērtīgas, tāpēc ka pati saruna ir saistoša. Ja
šie jautājumi ir tādi, kas interesē pašu intervējamo, tad uz interviju
ir vērts aiziet, jo mēs paši iegūstam kaut ko jaunu. Bet ir arī tādas,
kurās mēģina uzzināt par personisko dzīvi, grib dzirdēt asprātīgus
faktus, bērnības traumas – tas ir vienkārši "boring". Atkal stāstīt
vienu un to pašu.
Dīvainā kārtā interneta medijam intervijas sniegt ir daudz vieglāk
nekā drukātajam. Pirmkārt, otrie ir ļoti pavirši un spiesti daudz
saīsināt. Otrkārt, internets man personīgi ir tuvāks.
foto (c) http://www.fafilma.lv
Ļoti labi!
AtbildētDzēst