Kā esmu novērojis, mūsdienās kļūst vieglāk atrast cilvēkus, kas
mākslas notikumus (“darbības, kas ar zīmju, formu, žestu vai objektu
palīdzību rada attiecības ar pasauli”) uztvertu mazāk saasināti nekā
pirms kaut vai desmit gadiem, kad, ieraugot mākslas darbu, publiku
izteikti neapmierināja pasniegšanas vai tā fiziskā forma. Iespējams, ka
pie visa vainīgs Padomju laiks, kad (pārsvarā) vienīgie izpausmes veidi
izrādījās klasiskā māksla – glezniecība, grafika, skulptūra. Tomēr,
pilnīgi noteikti, šī bija kopēja pasaules sāpe, kas ar laiku prasījās
pēc ārstēšanas.
Kā jau grāmatas sākumā secina Nikolā Burjo, tad :“...jaunās mākslas
prakses visbiežāk tiek kritizētas, galvenokārt noliedzot, ka tām
piemistu “formas efektivitāte” vai norādot uz trūkumiem to “formas
risinājumos”.” Pirms tam rezumējot, ka iesākumā mākslas darba vērtība
tika noteikta pēc plastiskā un vizuālā izpildījuma. Jau no seniem
laikiem mākslas objekts cilvēcei saistījies vien ar šiem
priekšnoteikumiem, tāpēc 20. gadsimta radošās izpausmes, kurās ietilpa
performanču māksla, dadaistu ready-made revolūcija, elektronikas
apvāršņu apgūšana un komunikācijas transformācijas, izrādījās pārāk
straujas pēdējiem 100 gadiem.
Māksla pēkšņi zaudēja savu neaizskaramības oreolu, kulta un
unikalitātes statusu, lēnām kļūstot par diskusiju objektu un mākslinieka
instrumentu, kā izveidot konstruktīvas un pat produktīvas attiecības ar
skatītāju. “Šodienas mākslā to sauc par darbu, kas balstīts uz
attiecībām, sešdesmitajos minimālismam un popārtam tā būtu masu
produkcija.” Burjo piemin poļu divdesmitā gadsimta pirmās puses
rakstnieku Vitoldu Gombroviču, kurš uzskata, ka “ikviens indivīds ar
savu uzvedību rada pats savu formu”. Māksliniekam tas ir radošais darbs.
Tā ir viņa seja, kas nevis rāda, ko tu vēlies redzēt, bet stāsta to,
kas ir viņš pats.
Ilgus gadu simtus, pat tūkstošus mākslinieks kalpoja kā hroniķis, kā
laika dokumentētājs, kas to veica vien savā interpretācijā. Vēl agrāk –
mākslas funkcija bija mēģinājums nodibināt sakarus ar dievišķo.
Mūsdienās ārtists turpretī ir aktuālists, aktīvists un nereti –
pat cīnītājs. Kaut gan māksliniekam vajadzētu būt futūristam, kas “liek
uz spēles cilvēku mijiedarbību” un rada jaunus, neredzētus kultūras
slāņus. “Diemžēl,” kā atzīst Burjo, “viņš vēl aizvien tiecas vienīgi
modelēt iespējamos visumus.”
Roman Ondák. Measuring the Universe. 2007 © The Museum of Modern Art
Sociālos portālus deviņdesmitajos gados neviens pat neplānoja.
Mobilie telefoni vēl aizvien bija retums, televīzijas programmas un
raidījumu piedāvātais neatsvēra cilvēku alkas pēc svaigiem notikumiem,
diskusijām un jaunām, pēkšņi atvērtām pasaulēm, kurās valdīja problēma
pēc problēmas. Pēdējās divās dekādēs māksla vairāk nekā jebkad ir
transformējusies par attiecību instrumentu vai “mehānismu, kas izraisa
un vada individuālas un kolektīvas tikšanās”. Sākot ar Sofiju Kālu (Sophie Calle), kas transformējās istabenē, lai rakņātos pa cilvēku mantām, beidzot ar slovāka Romana Ontaka (Roman Ondák) neatvairāmo projektu “Measuring the Universe” MoMā, 2007. gadā, kur mākslinieks trīs mēnešu laikā ļāva cilvēkiem atzīmēt savu augumu uz sienas. Vai arī leģendu Jajoi Kusamu (Yayoi Kusama),
kas vēl tikai pērnajā decembrī, Brisbenā, Austrālijā izdalīja
tūkstošiem bērnu krāsainas uzlīmes, lai tie tās izlīmētu pienbaltajā,
mēbelētajā istabā, kur sirds vēlas. Tas norāda uz svarīgu mūsdienu
mākslas misiju – kā pārbaudīt tās spēju pastāvēt globālajā sabiedrības
ainā.
Yayoi Kusama. The obliteration room. 2011. Gallery of Modern Art, Brisbane. Foto: K. Bennett
Māksla vairs nav rāmī, uz podesta, albumā vai istabā novietojama
lieta. Tā vispār zaudē kādu konkrētu fizisku formu, iegūstot tās plašāku
jēdzienu – formāciju, lai pakāptos pavisam citā līmenī un piekļūtu
tuvāk cilvēkiem. Arvien mazāk tā kļūst par simtprocentīgi dokumentējamu,
bet arvien vairāk – atkārtojamu sadarbību/līgumsaistībām ar sabiedrību.
Eliksa Lamberte (Alix Lambert) 1993. gadā īstenoja
projektu “Wedding Project”, kā laikā viņa sešu mēnešu laikā salaulājās
ar četrām dažādām personībām, beigu beigās pāri palikušos “suvenīrus”
(foto, kāzu dāvanas, līgumus utt.) izstādot kā publisku mākslas darbu.
Tobijs Hadlstouns (Toby Huddlestone), turpretī palūdz
neskaitāmiem cilvēkiem uz ielas izlikties, ka viņi paklūp vai aizķeras
uz baltas, pāri ietvei pārvilktas līnijas un to nofilmē.
Sadarbību/līgumsaistību performances/instalācijas vairs nespēj pastāvēt
pašas par sevi un gaidīt, kad cilvēks nāks un apskatīs tās kā gleznas.
Tā vien liekas, ka ir grēks neizmantot globālo publiku kāda interesanta,
izmeklējoša un pētnieciska projekta veikšanai.
Tomēr laikmetīgajai mākslai piemīt liels mīnuss (iespējams) – tā
ļaujas sevi apskatīt tikai noteiktā laikā. Burjo secina, ka “mākslas
darbs vairs netiek radīts, lai tiktu patērēts “monumentāla” laiciskuma
rāmjos..” Tagad mākslas darbs pats sasauc publiku, lai izrādītu sevi un
liktu cilvēkiem nodibināt kontaktu savā starpā, pieprasot redzēto
komentēt.
Māksla ir kļuvusi nevis par mediju starp cilvēcisko un
transcendentālo vai starp cilvēku un pasauli, bet gan starp cilvēku un
cilvēkiem. Pat varētu teikt, ka laikmetīgās kreatīvisma izpausmes
aizpilda bieži vien tik ļoti ērto, bet antiseptisko, pat sterilo sociālo
portālu lomu. Tā aizpilda sabiedrības plaisas, radot aizvietojumu,
uzturot komunikāciju, taču mainot izpildījumu. Atbilstošs piemērs varētu
būt Katrīnas Neiburgas “Traffic” (2003), kur viņa trīs nedēļas strādāja par taksometra šoferi baltā Volgā un veica sabiedrības psihologa funkciju. Vai Kristīne Hila (Christine Hill),
kura, baidoties būt sabiedrībai nederīga, aizpildīja parasto arodu
tukšās vietas – veica masāžu, spodrināja kurpes, strādāja par pārdevēju
utt.
Joseph Beuys. I Like America and America Likes Me. 1974. Rene Block Gallery, New York. Courtesy Ronald Feldman Arts, New York. Foto: © Caroline Tisdall
Mūsdienu mākslas formācija vairāk nekā jebkad pieprasa tajā atrasties
vai iesaistīties arī pašam māksliniekam. Neskaitāmas instalācijas ir
arvien grūtāk atšķiramas no performancēm, un, nebaidoties var teikt, ka
izrādās viens un tas pats. Turklāt liela daļa no tām rodas turpat uz
vietas – galerijā. Piemēram Jozefs Boiss (Joseph Beuys)
vairākas dienas bija ieslēdzies kopā ar koijotu (“I like America and
America likes me”, 1974), lai pierādītu, ka iespējams atrast līdzsvaru
starp cilvēku un “mežonīgo” dabu. Vai Kriss Bērdens (Chris Burden)
1973. gadā sevi pienagloja pie “vabolītes” jumta, izrādot pazīstamu
performances rokrakstu, tomēr reizē iegūstot ikoniskus fotoattēlus, kas
vairāk derētu kādai galerijas pastāvīgajai apskatei.
Taču vērojama arī otra galējība: darbi, kas pilnībā nojauc jebkādu
priekšstatu par eksponēšanas iespējām un mākslinieku noliek pilnīgi
neredzamā pozīcijā. Maikls Heizers (Michael Heizer) savus zemes izrakumus un uzrakumus piedāvā kā land art objektus, kurus uz pirmo acu uzmetienu būtu grūti atpazīt kā mūsdienu mākslas akciju. Toties Kristo un Žana-Kloda (Christo & Jeanne-Claude)
savus audeklu “dekorējumus” parkiem un milzīgām ēkām atstāj kā skaistu,
pamanāmu ietinamo papīru, lai gan daudziem pat šodien nav skaidrs, kas
bijis autors un kur viņš šobrīd atrodas.
Māksla vienmēr bijusi “in situ” jeb darbības forma, kas ietver telpu,
kurā tā apskatāma. Burjo izsaka ļoti zīmīgu teikumu – “Vakar
mākslinieka pievēršanās izstādes vietai nozīmēja pētīt tās telpisko,
arhitektonisko konfigurāciju, bet šodien galvenais vadmotīvs noteikti ir
izzināt izstādes vispārējo kontekstu – institucionālo struktūru,
sociālekonomiskās īpašības, kurās māksla iekļaujas, un darbojošās
personas.” Piemēram, runājot par Heizera darbiem kopumā vai izceļot
dienvidkorejieti Čoju Jeongu-Hva (Choi Jeong-Hwa), kurš Seulas
centrā uz desmitstāvu mājas karkasa izvietoja 1000 košu durvju. Turpretī
mākslinieka kritisko pozīciju nez vai varētu nosaukt kā ievērojamu
aspektu, jo kritika pret kaut ko it kā ļauj viņam “izkļūt no pasaules un
tajā nepiedalīties”. Tas attiecināms ne tikai uz mākslinieku, bet arī
uz recenzentu.
Choi Jeong-Hwa. 千 doors. 2009
Tāpēc diezgan sarežģīti ir izteikties par obligātu ievietošanos kādā
arhitektoniskā telpā, ja pats mūsdienu mākslas darbs spēj būt par telpu
citai mākslai. Lai gan var strīdēties par to, vai pilsēta, kanjons,
ezers u.c. lielizmēra vides nav tā pati izstāžu zāle, tikai daudz
lielāka mēroga un trīsdimensionāli neierobežojama. Galu galā, tad, kad
jāuzzina par mākslinieku motīviem, izlaužas jau pieminētie mūsdienu
pētījumu mērķi, un atrašanās vieta kļūst par teju vai pusi vēstījuma.
Skaisti noslēgt konspektu, pieminot Ojāra Feldberga izveidoto Pedvāles
Brīvdabas mākslas muzeju, kura eksponāti būtu vien “kārtējie ķinķēziņi”,
ja neatrastos atvērtā, visiem pieejamā vidē zem tā paša lielā kosmosa.
Šajā situācijā diskusija par eksponātu vēstījumu noteikti tiek pārcilāta
daudz nopietnāk, fiziskais pārākums ir neignorējams un to estētiskā
bagāža kļūst nesalīdzināmi bagātīgāka un detalizētāka.
(c) Arterritory.com
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru