Ja saliktu kopā visu militāro konfliktu nodarīto, uz pasaules paliktu vien piepampis, kūpošs kaujas lauks, pāris pēdējo mohikāņu un milzum daudz dzelžu. Kuri būtu pēdējie? Vācieši, ķīnieši, angļi, krievi vai japāņi? Vai varbūt kristieši, islāmisti, budisti vai neticīgie? Iespējams, ka pats pēdējais būtu vienkārši vārds. Skaņa, ko izdvestu izgaistošā humanoīdā palieka uz zemes. Multimēdiju opera "Kara Daba" (War Sum Up) ir kā pusotru stundu garš konstatējums, ka kara beigas, iespējams, nekad var nebūt.
Vispirms, ir diezgan grūti "Kara Dabu" nosaukt par operu. Šobrīd
to vieglāk definēt kā opergleznu, ar to saprotot maz vai netelpisku
operas uzvedumu. Ar to dāņu režisore Kirstena Dēlholma (Kirsten
Dehlholm) mēģina attālināties no klasiskās žanra franšīzes. Konceptā,
izpildījumā, interpretācijā. Ar laikmetīgu kamermūziku, tehnisku
zīmējumu projekcijām, ne-Eiropas kultūras ieplūšanu un, visbeidzot, ar
mangu(!). Pēdējais jau ieinteresē ar nosaukumu vien – japāņu animācijas
mākslas paveids. Latvijā, lai arī izplatīts bērnu izklaidei (pārsvarā),
tomēr ieguvis uzmanību un apbrīnu jebkura acīs.
Operas pēdējo gadu vaibstus var atpazīt sintētiskajā skanējumā,
minimalistiskajā scenogrāfijā un, pat jāsaka, diezgan sērīgajā gaisotnē.
Piemēram, šogad Londonā tika izrādīta Niko Mūlija (Nico Muhly) un
Berleta Šēra (Barlett Sher) drāma "Two Boys"; sarakstam pievienojas
slavenie, pašas Dēlholmas gara darbi "Tomorrow In a Year" un 2007.gada
"Operācija:Orfejs". Tomēr, vai operas tradīciju zaudēšana un tiekšanās
pēc šaurāka publikas loka (ar eksperimentālu pieeju) vienmēr ir
konvertējams panākumos?

Diemžēl vecās Eiropas pilsoņu pārsvars organizējošajā sastāvā "Kara
dabai" reizēm nomāc austrumu īstenumu un piešķir kādu neredzamu,
depresīvu kompleksu. Un paradoksāli liek saukt "War Sum Up" par
viesizrādi, kurā latvieši vien dzied. Ieva Ezeriete, Aigars Reinis,
Gundars Dziļums, Ilze Bērziņa un citi. Jo bez Latvijas Radio Kora
dalībniekiem kā, nenoliedzami, galvenajiem varoņiem, izrādes radošajā
sastāvā ir vien daži citi pašmājnieki – diriģenti Sigvards Kļava un
Kaspars Putniņš un komponiste Santa Ratniece. Vai pārējo, rietumu brīvo
prātu pašpietiekamība ir spējusi mūs pārsteigt, grūti pateikt.
Viens gan ir skaidrs – skaņas ainavu neviens vienkārši nedrīkst ko
piebilst. Mūzika "Kara Dabā" viennozīmīgi ir tā, kas sniedz baudu
gandrīz visiem klausītājiem, iedvešot to, visīstāko kara toni,
Sadursmju, gaidīšanas, nolemtības un bezjēdzības apjausmu.
"Cīņa tūlīt sāksies, rīt viss ir izlemts...",
un iesākas pusotra stunda sērīgas
kompozīciju sāgas. Lozes ir iedalītas pareizajiem komponistiem, un,
pateicoties Santas Ratnieces, Žilbēra Nuno (Gilbert Nuono) un
lieliskajiem "The Irrepressibles" Džeimija Makdermota vadībā (Jamie
McDermott), pēc seansa tā vien gribas lauzties cauri burzmai, lai
iegādātos opergleznas skaņu celiņu. Bet nav; neredzēta skāde.
Tomēr nav jau mākoņi tik augstu, kā gribas. Problēma varētu rasties
uzmanības noturēšanā, runājot tieši par muzikālo noformējumu. Protams,
tā ir vienkārši triumfējoša. Tikai, vai tā ir himna cīņai ar miegu,
marseljēza saprāta nemieriem vai vairāk - maršs loģiskajai domāšanai?
"Kara dabā" militārā neparedzamība, iznīcinoša vitalitāte un fatālisms
izskan tikai šķietami. Drīzāk liekas, ka klausītāji un dziedātāji cīņas
karstumu redzējuši vien pa logu, pārējā laikā nodarbojoties ar
propagandu un manifestāciju. Lai gan ir tikai retoriski – uzdot sev
jautājumu, vai karš ir grēks, nelaime vai nepieciešamība. Un kā to tagad
pareizāk atspoguļot.
Kāpēc tad palikt pie opergleznas kā vienotā priekšnesuma kopsaucēja?
Jo "Kara dabā", tāpat kā jau pieminētajā "Operācijā:Orfejs", viss ir
plakans kā nabaga maks. Kā audekls. Ir mūzika, partitūra, ir librets un
nepārspējami izpildītāji, bet ir arī scenogrāfija. (Dēlholma, Willie
Flindt, Jesper Kongshaug) Tā tiecas aizpildīt telpu vertikāli un neiet
dziļumā kā klasiskas izrādes. Jo nevajag. Japāņu "No" teātra
priekšnosacījumiem – stāsta būtības pavēstīšanai, nevis runāšanai riņķī
apkārt -, vieta, kur atkāpties, nav nepieciešama. Tomēr stalažās, pa
kurām viens no otra distancēti un pat matemātiski, sistemātiski
iestudēti pārvietojas Latvijas Radio kora dalībnieki, zūd pasaules
uztvere. Telpas nodevība un kara nolemtība.
Turpretī palielinās monolītisms. Un apmeklētājs var sajusties kā
disciplīnas ietekmēts, kā nelaba, piemēram, režīma (tajā ietilpst karš)
novērots gūsteknis. Statiskā, valdonīgā vide ir pat paverdzinoša un
transformējoties ieintriģē tikpat, cik slikts prezidents – ne pārāk
bieži. Neskaitāmās izrādes vietās var pat aizvērt acis, un, tās atverot,
nekas daudz nebūs mainījies. Toties viss nobriedis nākamajam notikumam.
Cīņu dabas un militāru konfliktu estētikas lielākais avots
viennozīmīgi ir "No" dzejnieku radītais. Patiesībā šie teksti, ja
uztverti pilnībā, netieši norāda, ka karš nebūt nav fiziska izlāde ar
lielgabaliem, dūrēm vai mīklas veltni. Nebeidzami tiek uzsvērts, ka karš
ir visur. Mežos un pilsētās, skolās, kūtīs un guļamistabās. "..Koki ir
ienaidnieki, lietus krītošas bultas, mēness kā zibošs zobens, kalni kā
dzelžu pilis, mākoņi kā kara karogi..". Tāpēc diskusija par ko, kas tad
īsti ir karš un, vai tas kādreiz beigsies, varētu šķist nelietderīga.
Pamatojoties uz to, ka cilvēks ir dzimis, un, cik skaisti, dzīvo, lai
nomirtu cīņā.
Ja kāds jums saka, ka "Kara Daba" ir neatkārtojama, esiet
piesardzīgi, lai piekristu. Vai gadījumā cilvēks nerunā vien par mūziku.
Kirstenas Dēlholmas darbs ir precīzs, ar domu un novests līdz estētiski
baudāmam rezultātam, tomēr pietrūkst tā sāls. Tā konfliktu spēka, tā
sitiena zem jostasvietas, kas skatītājam liktu piesaukt režisores
ietekmi un autoritāti kā pirmo, tikai pēc tam minot Latvijas Radio Kora
nevainojamās balsis, partitūru autorus vai dziļdomīgo, lielisko "No"
tekstu. Tomēr "War Sum Up" ir opera ar miljons detaļām. Katrs uzsūc to,
kas nu patīk. Tāpēc katram arī sava taisnība. Tikai jāatceras, ka
pārlieku liela taisnība gan rada karu.
(c) Publicitātes foto
man ar pēc noskatīšanās skaņu celiņu gribējās...bet piekrītu, bija labi, bet ne tā, ka jānokrīt no beņķa.
AtbildētDzēst