Ja uz pasaules ir kāds, kas vistuvāk spēj
pietuvoties Džefa Baklija "rock'n'roll fatale" un dziedāt dziesmas
tieši tāpat, ka neviļus gribas domāt - mīlestība ir visnāvējošākais
pasaules ierocis un tieši šobrīd tas mani iznīcina!, tad tā ir Anna
Calvi. Tērpusies un apgaismota sarkanā kā Dante Aligjēri, jaunā britu
trubadūre lauž sirdis īstiem vīriešiem un propogandē neatkarību ticību
zaudējušām sievietēm. 15.oktobris koncertzālē "Palladium" ir kā iekalts
šā gada liktenīgākajos koncertos.
Slavenais itāļu dzejnieks Dante visos mākslas darbos ir attēlots
asinssarkanā mantijā. Tā simbolizē padevību mīlestībai un atdevi viņa
dievišķajai Beatričei, un būtu vien muļķīgi, ja pasaules slavenākais
"mīlestība bez atbildes" patrons valkātu citu krāsu.
Tas, cik ļoti "nolemta" ir Kalvi, vēl nav noskaidrojams. Tomēr arī
viņā rit itāļu asinis un savu mantoto temperamentu viņa pavedinoši un
reizēm pat nepieklājīgi izmanto uz skatuves. Runājot maigi, klusi un
trausli, bet bliežot rokenrolu kā Patija Smita (Patti Smith) un parādot
džekiem, kur vēži ziemo. Ne velti viņas muzikālais "krusttēvs" Braiens
Īno (Brian Eno), britu mūzikas dižgars, kurš Annu ievēroja, viņai
pielīdzinot šo titulu.
Anna Calvi ir patiesa un fatāla kā Edīte Pjafa, pilnasinīgāka nekā
Cranes un tikpat skaudra kā Nina Simone. Viņas pieeja pasaules iegūšanai
tiek salīdzināta ar PJ Hārviju un soloģitāras skanējums atgādina
paradoksālo Kventina Tarantino traģikomēdiju skaņu celiņus. Kalvi balss
dzīvajā ir kā Sirēnu maģiskie tembri, kurus klausoties, var zaudēt prātu
un pazudināt sevi jūrā, kurā tās mājo. Ja ir grūti ar sevis apvaldīšanu
un problemātika ar emocionālo stabilitāti, var nonākt pat līdz Odiseja
līmenim. Lai noklausītos priekšnesumu līdz galam, jālūdz līdzbiedriem
sevi piesiet pie kaut kā nebūt nenolaužama vai nesaliecama.
Kombinācija, ko veido pati Anna, bungu "mašīna" Daniels Meidens-Vuds
(Daniel Maiden-Wood) un multiinstrumentāliste, ērģelīšu spiedēja Mallija
Harpaza (Mally Harpaz), ierakstā ir matemātiski precīza. Pat tad tā
spēj apstādināt jebkuru sievietes mīlošu vīrieti uz ielas un grāmatvedēm
likt raudāt uz klaviatūras, jo papīrs, lai gan romantiskāks, izgājis no
modes. Taču tad, kad radusies iespēja noraudzīties uz porcelāna
trausluma Džimmiju Hendriksu ar neatkārtojamo balsi, rodas vēlme izdomāt
un tad pārkristīties Kalvi reliģijā. Protams, tā varētu domāt vien puse
sestdienas vakara koncerta apmeklētāju, tomēr tas, ka Niks Keivs,
Arctic Monkeys, Braiens Īno, Interpol un citi lielie mūzikas vārdi
novērtē un izmanto Annas Kalvi neizmērāmo drosmi, jau ir fakts
nepaklausīt.
Koncerta ievada pirmās divas dziesmas - "Rider to the Sea" un "No
More Words" - par neatkārtojamu nesatricināmību maz liecina. Pirmā nav
gana iegūstoša un otrā, tāda pati kā vairumā koncertu, pārāk lēna un
neveikli iesākusies. Tomēr tad, izlaižot "Desire", kas izvēlēta koncerta
kulminācijai, virpulis sākas, liekot būt piekaltam pie tiem visiem
mazajiem knifiņiem, ko ar ģitāru veic pati Anna un kam piebiedrojas
Harpazas un Meidena-Vuda nāvējošā ritmika un perkusiju brīnumi.
Cik neparasti, ka uz skatuves neatrodas basģitāra. Tomēr to
suģestējošo zemo "brr" toni, kas "Palladium" koncertzālei liek izpildīt
akustikas ieskaiti uz 10, Harpaza panāk ar jau pieminētajām groteskām
ērģelītēm. Jo basģitāra kopējam ansamblim vienkārši liktos par prastu.
Šo neesamību uz plates saklausīt ir gandrīz neiespējami, tik cieša
tekstūra ir iestrādāta katrā skaņdarbā.
Mirklī, kad episkā, saldsērīgā "Morning Light" sasniedz dobjāko
epicentru, ērģeļu rūkšana un dunēšana izkausē visu, kas atrodas zem
ādas, un tikai glaunās drēbes notur izkusušo, padevīgo cilvēka dvēseli
kopā. Poētisms, kombinējoties ar jau pieminēto, apskaužami labo akustiku
un dramatisko sarkano, caurvij koncertu kā vienota tēma. Izpildījums ir
apskaužami tīrs, tikpat tīrs, cik galvenās mākslinieces izskats. Annas
Kalvi priekšnesums ir pašaizliedzīga atdeve skaņai un stīgu vibrācijai.
Atkarības manifestācija, kas izpildīta vienā no visprivātākajiem un
romantiskākajiem veidiem, kas šobrīd redzēts.
Koncertā retu reizi palīdz vēl viena ritma ģitāra, kas, protams, nav
tik intīma un reizē valdonīga. Kalvi pati atzinusi, ka ar savu
Telekasteru saaugusi vienā veselumā, un šī divvienība tiecas padarīt
sevi mīlošos vīriešus maziņus, bet sievietēm acīmredzami pierāda, ka
daiļais dzimums arī var. "Viva la resistance!"
To, cik fatāla galu galā ir sestdienas vakara uzstāšanās, pierāda
Kalvi izpildītais, sērīgās, mīlestības saraustītais Edītes Piafas
skaņdarbs "Jezebel", kas gan nu kļuvis par rokenrolu. Līdzīgi kā
kaverversija Elvisa Preslija "Surrender". Atgriežoties pie Piafas,
šķiet, divdesmitā gadsimta vidusposms ir Annas mīļākā tēma. Uz to norāda
viņas izsmalcinātā apģērba izvēle, kuru redzot, jānoelšas "Marlēna
Dītriha...". Auduma saīsinātās bikses, vīriešu blūze, izteiktie vaigu
kauli, vīna sarkanas lūpas... Pietrūkst vienīgi ondulācijas un Dītrihas
cienīgas, dārgakmeņu brošas, lai priekšā stāvētu seksapīls ar 70 gadu
kvalitātes nastu.
Džefa Baklija un Annas Kalvi mūzika ir radīta, lai to izpildītu gan
viens, gan otrs dzimums. Un dziesmas sēj sērīgu romantikas noskaņu
jebkurā gadījumā. Baklijs savu slavu pārsvarā ieguva pēc nāves, izlaižot
vienu vienīgu, tomēr pēcāk triumfējošu albumu. Kalvi ceļš pagaidām
liekas pat pārāk līdzīgs, arī tad, kad jārunā ne vien par dzīvi, bet arī
pasaules atzinību. Jo, lai gan slavenību mīlēta, tauta apburošo
jaunkundzi vēl debesīs neceļ.
Tomēr nenoliedzami ir vērts ierakstīt viņas vārdu blociņos un sekot
līdzi aktualitātēm, lai nepalaistu garām ne nieka, kas notiek ar šo
valdzinošo mākslinieci. Ne vien tāpēc, ka viņai netrūkst pievilcības,
kas varētu ieinteresēt stipro dzimumu. Tas ir arī augstas raudzes
poproks sevi cienošām, visa vecuma sievietēm. Viennozīmīgi, potenciāls
Annai Kalvi dod visas iespējas kļūt par šī laika fenomenu.
Foto (c) Ivo Blūms
Fatālā Calvi arī ar mani (Armani) galīgi fatāli izdarījās šajā koncertā..
AtbildētDzēstSevi cienošā visu vecumu sieviete Iveta
PS. Enģeli, Tu tiešām māki dancināt spalvu!