Pietiekoši
skandalozais (tas nozīmē, kārtīgs dānis) režisors Jorgens Lets
(Jørgen Leth) pērn uzņēmis
dokumentālo filmu par savām romantiskajām atmiņām. Ceļojot pa
trešās pasaules zemēm, viņš mēģina restaurēt savas agrākās
mīlestības/mīlestību un ietīt tās/to veca vīra pārdomās par
skaistumu, iekāri un viesnīcu istabām.
saistītais raksts:
Troubled People. “Arsenāls 2011” programmā “Tyrannosaur”.
“Es
īsti nezinu, kā formulēt erotiku. Vai kā to atrast. Bet es to
nemeklēju pēc definīcijas. Erotika ir meklēšanas procesā.
Atrodot mirkļus atsauktajās atmiņās un tagadnē.” Tā Lets kādā
no savām, tālē verošajām epizodēm. Tāpēc tikai saprotams, ka
erotikai, ko nereti seksapīli un reizēm pārdroši meklē un parāda
režisors, nav tendence kļūt smagākai un pornogrāfiskai. Drīzāk
gan vieglākai, totēmiskai, pat jāsaka, arhaiskākai. Bet nereti,
par nelaimi kopējam kontekstam, šī robeža starp primitīvu,
organisku romantiku un triviālismu/banālumu tiek pārkāpta.
Tomēr
dotajā gadījumā tā nav Leta vaina. Drīzāk peļami vēl aizvien
valdošie, tumsonīgie mūsdienu priekšstati par to, kādai jābūt
sievietei. Uzspiesta, fiziska seksualitāte, no amerikāņu
popkultūras aizgūtais neorganiskums.
Jorgens
Lets ir režisors, kuram patīk sevi ielikt galvenā tēla lomā un
reizi pa reizei manipulēt ar savām ētiskajām robežām. Cauri
pusotru stundu garajai “Erotic Man” nozib viņa garajā karjerā
attīstītais rokraksts. Viņa ķermeņu “close-up”, viņa bārdu
skujošie vīrieši, dzejisks teicējs, kadru statiskums, akcents uz
fona, plastiskas kompozīcijas nozīmību, sociāla rakstura
jautājumi... “Erotic Man” ir desmitiem skaistā dzimuma
pārstāvju, un vienīgi tās, kuras aizgrābjošais Dans Holmbergs
ir filmējis slavenas viesnīcas istabā pie pusaizvērtu aizkaru
apgaismojuma, liekas īstas, dvēseliski uzbudinošas. Šīs būtnes,
tieši pretēji kādām citām, pasen uzņemtām videolentēm ar
tumšām, nenobriedušām meitenēm, staro no iekāres, vēlmes
erotiku izjust metafiziski, garīgi. Un tas – gandrīz bez
kustībām. Vien valdzinošiem acu pāriem, maigām uzacīm un cauri
ekrānam sajūtamam ķermeņa siltumam.
Leta
galvenais uzdevums ir atjaunot vairākas, savas grāmatas “The
Imperfect Man” intīmās epizodes, vienu no tām ar viņa
nelikumīgo septiņpadsmitgadīgo aizrautību no Haiti. Meklējot
Brazīlijā, Venecuēlā, Panamā, Senegālā, Filipīnās Laosā,
Argentīnā. Visās šajās “citādākajās” valstīs Jorgens
Lets uz noklausīšanos ielūdz neskaitāmas meitenes, uzdodot viņām
virkni jautājumu. Viens no tiem ir viņa paša apslēptā grēka
aizsegā – aicinājums iztēloties meiteni skumstam pēc Eiropiešu
vīrieša, kas aizbraucis atpakaļ bez viņas. Izrādās, tā ir kā
vēlme redzēt tās emocijas, ko sievietēm radījis viņš pats.
Lai
kaut kādā veidā nonāktu pie galējās atbildes, Lets mēģina
izvēlēties sievietes pēc kāda, viņam pašam zināma standarta.
Tomēr, ja cieši palūkojas, “Erotic Man” filmā visbiežāk
pārstāvētais skaistā dzimuma arhetips ir lielas, pilnīgas lūpas,
izteiksmīgs deguns, neliels “vēderiņš” un ādas krāsa, kas
tumšāka nekā parastai eiropietei. Nevar aizmirst jutekliskus krūšu
galus un brūnas acis. Taču reizi pa reizei manāma Jorgena Leta
absolūta aizrautība, kad priekšā nosēžas smalks deguntiņš ar
tikpat smalkām, jūtīgām lūpām.
Skatoties
dokumentālajā materiālā, rodas trīs īsas domas par Leta
ziņojuma formātu. Nevis to, kas padara viņu par savas intīmās
dzīves hronistu, bet to, kas vēlas cilvēkiem ko pavēstīt.
Apzināti vai neapzināti.
- režisors mēģina iepazīstināt cilvēku ar citu erotisko sievieti, iespējams, apslēptu ideālu, kuru viņš atradis kā savu etalonu.
- Leta hobijs, sieviešu kolekcionēšana, pārvēršas vizuālajā iemūžināšanā, kur tās tiek “reģistrētas”, esot gultā un bez apakšveļas.
- No Eiropietēm viņš tā dabūjis pa “koko”, ka tagad, iespējams, zemapziņā nav intereses par viņām filmēt.
Bet,
neskatoties uz nedaudz neveselīgo “dirty old man” pieeju,
“Erotic Man” ir neizmērojami daudz poētisma. Un, ikreiz, kad
kamera ir Dena Holmberga (Dan Holmberg) rokās, tā ir izcili
prasmīga un pilna skaistas un patiešām uzvelkošas erotikas.
Sievietei pat nevajag būt bravūrīgai, kliedzošai vai iekarsušai.
Pietiek ar šo starojošo siltumu un valdzinošu acu komplektu.
Iespējams, ka filma būtu bijusi vēl baudāmāka, ja tiktu izņemta
liela daļa Leta naivo interviju. Un lente papildināta ar vairākām
citām etīdēm, kur augsti estētiskajos, ar skandināvu rūpību
piesūcinātos, satumstošos kameras uzņēmumos notiek erotisku
baudu ģenerējoša manipulācija ar pikantu sievietes ķermeni un
vīrieša prātu.
Bet,
kāpēc tikai ar vīrieša? Daudzām sievietēm varētu patikt tas,
kā Holmbergs parādījis skaisto dzimumu. Cik neuzbāzīgu vai cik
viedi rezervētu. Domas varētu dalīties par Leta lomu šajā
dokumentālajā filmā – vai nu viņš ir vien padzīvojis, pat
sērīgs romantiķis, kurš domā par savām kļūdām, tīksminās
par pasaulē, iespējams, skaistāko būtni, sievieti un lasa paša
sacerētus dzejoļus, vai arī netīrs tips, kuram veicies būt par
režisoru, lai ar slavu varētu iekarot arvien vairāk pretējā
dzimuma. “Ķeksīša pēc”. Kaut gan viņš nav vienīgais
dīvainais dānis, drīzāk jāsecina - tas viņiem ir asinīs. Gan
“drāmas karalim” Larsam fon Trīram, gan lecīgā, bet smagā
sieviešu kino “Lille Soldat” režisorei Olesenai (Annette K.
Olesen), gan Erikam Popem vai savādo drāmu radītājai Susanne
Bier. Tā varētu turpināt.
Jorgens
Lets, tāpat kā miljoniem citu cilvēku, ir vēlējies “atiestatīt”
savas mīlestības, bet, galu galā, paliek skaidrs, ka tas nekad
nebūs iespējams. Jūtu un jutekliskās kartes, skaistuma
identiskums (šis parametrs, vēl pie tam, ir ārkārtīgi
subjektīvs) un seksapīls nekad nebūs atrodams tādā pašā
kombinācijā. Neskatoties uz šo skarbo dzīves atziņu, “Erotic
Man” pārsvarā ir estētiski baudāma dokumentālā hronika ar
ārkārtīgi skaistu celiņu (režisora dēls Kristiāns Lets un
Fridolin Nordsø), pārsvarā apburošām sievietēm un pēcseansa
pārdomām par paša/pašas mīlestībām un sava bijušās/esošas
otrās pusītes jūtīgākajām, iekārojamākajām vietiņām.


Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru