Nedaudz avangardists, nedaudz baltais
zvirbulis, nedaudz budists, igauņu komponists Pēters Vehi (Peeter Vähi)
vienmēr miksējis visu pēc kārtas. Ne tikai akadēmisko mūziku ar
elektroniku, performancēm un rokenrolu, bet arī žanru ar žanru. 19.
augustā, XIV Starptautiskā garīgās mūzikas festivāla ietvaros, Svētā
Pētera baznīcā notika viņa grandiozā, krāsainā, pat episkā meistardarba "Svētās
Magdalēnas evaņģēlijs" pasaules pirmatskaņojums.
Saistītie raksti:
Pirms priekšā novietotajos skaļruņos atskan pirmās, Vehi
tautieša Svena Grīnberga (Sven Grünberg) rokrakstā ieturētās maigās,
elektroniskās noskaņas, prātā iezogas doma – šis nu gan būs gāziens! Jo,
iespējams, nevar teikt, ka reti, bet tomēr ne pārāk bieži Latvijas
klausītājiem ir iespēja kopā redzēt Valsts Akadēmisko kori "Latvija",
Latvijas Nacionālo Simfonisko orķestri ar krasiem sitaminstrumentu
papildinājumiem, Rīgas Doma zēnu kori un trīs solistus – uzbeku dīvu
Sevaru Nazarkhanu un igauņu Prītu Volmeru un Tenisu Megi (Priit Volmer,
Tõnis Mägi). Tas vien norāda, pie cik grandioza plāna klāt ķēries Pēters
Vehi un cik lielu gandarījumu, pilnīgi ticami, viņam nāksies izjust
koncerta izskaņā. Jo priekšā esošā kombinācija ir "nāvīga".
Vehi milzīgā oratorija "Marijas Magdelēnas evaņģēlijs" ir lielākais
no viņa jebkad radītajiem meistardarbiem. Otrais varētu būt "2000 years
after the birth of Christ", tomēr evaņģēlijs iedzen gan minūtēs, gan
pompozitātē, gan dalībnieku sastāva kuplumā. Vismaz pēdējo desmit gadu
laikā komponists lēnām ir mainījis profilu, kļūdams piezemētāks
avangarda un arhaiskās mūzikas radīšanā. Toties skaņdarbi kļuvuši
neizmērojami monolītāki, neizdzēšamāki, emocionāli grandiozāki.
"Marijas Magdelēnas evaņģēlijs" īsti neatgādina nevienu no viņa
darbiem. Ja nu vienīgi paralēles velkamas ar orientālo un juteklisko "In
memoriam HM" (2005; zīmīgi Liepājas Simfoniskā orķestra
pirmatskaņojumā), tik pat pasaulīgo, japāņu mēlē izpildīto "Krizantēmu
Dārza kantāte" (2005), kas evaņģēlijam vairāk līdzīga koncepta ziņā.
Perkusiju un bungu uzsvērtais spēks, kas ir neatņemama sastāvdaļa
jaunajā oratorijā, jau agrāk vislīdzīgāk izmēģināts "Sudraba koncertā"
(1998) saksofonam, sitaminstrumentiem un kamerorķestrim.
Ir tik grūti noraksturot Pētera Vehi neapšaubāmo meistardarbu, tajā
ievītās ietekmes un starp notīm paslēpto smago artilēriju. 65 minūšu
garajā, muzikālajā, emocionālajā, pat gotiskajā un sensitīvajā izvirdumā
var saklausīt tik daudz iespaidu un agrāk radīto skaņdarbu motīvus, ka
vajadzētu veselu dienu, lai tos uzskaitītu. Un ik reizi, dzirdot
evaņģēliju no jauna, uzrastos jauni un jauni.
Jāsāk ar pirmo un pastāvīgo līdzību ar Riharda Vāgnera nedaudz
paranormālajām, trīsas radošajām partijām kaut vai, piemēram, no
vairākiem "Nībelungu Gredzena" skaņdarbiem. Ar visiem viņa
paplašinātajiem orķestriem un izteikto mistisko, minora romantismu. Pēc
piecām minūtēm notiek kaut kas pilnīgi pretējs, un "Marijas Magdalēnas
evaņģēlija" sistēmas sāk atgādināt Morisa Ravela "Bolero", tad
renesanses laudas un, visbeidzot, pacilātu baroka krēmīgumu no Bēthovena
repertuāra.
Kora sniegums ir graujošs. Tāpat arī orķestra. Brīžiem liekas, ka
Verdi "Rekviēmā" bieži veicamie "fffff" liekas kā bērnu spēle, kad VAK
"Latvija" pārliecina par savu sparu iegūt katru kubikmilimetru baznīcas
telpās. Gan skaļuma, gan skaņas bagātuma ziņā. Vehi izvēlētā vairs
neeksistējošā koptu valoda vokālajam izpildījumam piešķir vairāk
noskaņas un spēka simbolu, nekā nodod cilvēkiem loģisku, tiešas nozīmes
vēstījumu. Identificēšanās ar libretu nenotiek, tāpēc koris pārvēršas
par iespaidīgāko mūzikas instrumentu, kurš runā savā dialektā. Tas kalpo
par instrumentu, lai novadītu visniansētākās komponista vēlmes tieši
klausītāju padevīgajās ausīs.
Orķestrim pievienotie sistrumi (to varētu nosaukt par ēģiptiešu
trejdeksni) un ēģiptiešu bungas, apvienotas ar pārējiem, bieži
izmantotajiem sitaminstrumentiem, sānu ailēs ievieš paši savu režīmu.
Mistisku, vibrējošu, ieskaujošu 3D skaņu, kura atnāk pie klausītāja
pilnīgi tad, kad vēlas un aizejot atņem kripatiņu dvēseles.
Tā vien šķiet, ka "Marijas Magdalēnas evaņģēlijam" jāskan nedaudz
grēcīgi, nedaudz apokaliptiski, jo tāds ir arī šī teksta
pamatstāstījums. Nenovīdīgie, nedaudz skaudīgie, netīrie apustuļu
komentāri par Magdalēnas un Jēzus filozofisko draudzību. Izteikumi,
kuri, ja nebūtu šīs sievietes un pēcāk arī Pētera, raisītu savas
netikuma un nešķīstības sēklas. Iespējams, tādēļ, lai nesadumpotu
deviņpadsmitā gadsimta beigu ticīgo tautu, šis gnostiskais evaņģēlijs no
Jaunās Derības ticis izslēgts. Tomēr pagājis vien simts gadu, un, par
spīti literārajiem reliģiskajiem kanoniem, teksts tiek lietots.
Pētera Vehi oratorija ir kinematogrāfiska līdz kaulam. Ilustratīva,
emocionāla, uz jūtām spēlējoša. Tāpēc, turpinot saukt koncerta laikā
sadzirdētos motīvus, noteikti jāpiemin vairāki kino komponisti,
piemēram, pasaulsavenais Hanss Cimmers (Hans Zimmer) un viņa "Prince of
Egypt" skaņuceliņš. Brīžiem liekas, ieskanas kripatiņa no Sera Deivida
Līna (Sir David Lean) radītās mūzikas filmai "Lawrence of Arabia", Abela
Koržeņevska (Abel Korzeniowski) sentimentālajiem skaņdarbiem no "A
Single Man", kaut kas no Loida Vebera (Andrew Lloyd Webber) un Lizas
Džerardas (Lisa Gerrard).
Līdzības saskatāmas arī ar mūsu pašu Rihardu Dubru un Imantu Kalniņu.
Vienīgi Dubra nemēdz būt tik dramatisks, bet Kalniņa mūzikai
raksturīgāks lielāks dzīvesprieks un nebūt ne tik tumša, gotiska
muzikālā pieeja. Tomēr daudzos citos, agrīnajos gadījumos Vehi ar
Kalniņu, neteiksim vienaudži, bet līdzīga domu gājiena vadīti, ir
izpildījušies diezgan sinhroni. Ja ne kompozicionāli, tad vismaz
elementu un efektu izmantošanā.
Visbeidzot, vienu gan nevar aizmirst. Slaveno solisti Sevaru
Nazarkhanu, ap kuru radītā ažiotāža medijos šķita pat skaļāka par pašu
"Marijas Magdalēnas evaņģēlija" pirmatskaņojumu. Tomēr izskanējušo
balsi, kura ir tik dzidra, ka no tās kristāliem apstājas elpa, nekādi
nevar notvert definīcijā. Nevienā. Ir tik satriecoši, ka Nazarkhanas
partijas ik reizi pārvēršas par glābšanas laivām kora un orķestra
bangojošajā skaņu okeānā, par salām, kur viss ir mierīgs, rāms, un
pasaule apkārt it kā pieklust.
Pētera Vehi radītais materiāls interneta vidē ir grūti sastopams, un,
ja paveras iespēja ko iegādāties, vajadzīga konsultācija – viņa darbu
skaits ir lielāks nekā domāts. Tomēr nedrīkst ļaut domāt, ka "Marijas
Magdalēnas evaņģēlijs" ir tikpat avangards, tikpat eksperiments kā
vairāki citi komponista darbi. Iespējams, pilnīgi pretēji, - sava
atvērtajā, atpazīstamajā un visiem cilvēkiem tuvajā emocionālajā veidolā
oratoriju vajadzētu iemīļot ikvienam. 19. augusts iezīmējas kā svētku
diena romantiski modernās, krāšņās akadēmiskās mūzikas mīļotājiem, jo
Pēters Vehi, VAK "Latvija", Latvijas Nacionālais Simfoniskais orķestris,
Rīgas Doma zēnu koris un solisti atkal to ir izdarījuši.

Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru