Tikšanās vietu mainīt nedrīkst. Tikšanās laiku
arī ne. Vienīgais, ko nevar paredzēt, ir laikapstākļi. Positivus 2011
iesācies ar apmākušos dienu, nelielām lietusgāzēm trakāko priekšnesumu
laikā, tomēr lieki baidīties – otrā diena festivāla piecgadē rādās būt
saulaina.
saistītais raksts: positivus 2010, diena Nr.2
Brīžiem liekas, ka šogad komerciālo platību ir mazāk kā pērn. Bet
varbūt pieņēmums ir maldīgs. Tomēr lielāku telpu aizņēmuši festivāla
ģenerālsponsori, kuri šoreiz piedāvā pavisam jaunas, interesantas
iespējas. Un ne tikai viņi. Cēsu Alus organizē Guitar Hero sacīkstes, Nordea liek cilvēkiem pumpēt ārā rīta "dvingu" aerobikas treniņos un
izveidot fotoversiju par sevi pensijas vecumā. Arī Tele2 piedāvā sevi
notvert bildē – tikai šoreiz iejūtoties rokenrola zvaigznes tēlā.
Līdzās atbalstītāju klātbūtnei vēl aizvien nemainīgas vērtības ar
British Council, Otrās Elpas, Garnier, Ritma Akadēmijas, alkometra un
Dambja stendiem. Festivāla teritorijā beidzot var nomazgāt rokas no
krāna, kas atrodas blakus ēšanas zonai, kura šogad ir īpaši koncentrēta
zem lielas, ūdensdrošas telts. Dirol piedāvā ūdenspistoļu cīņas, ir
Triobet pokers, klinšu kāpšanas siena, Laimas labirints, Knauf rokdarbu
stūrītis. Ja esi aizmirsis lādētāju, Tele2 piedāvā ar ričuku uzlādēt
savu telefonu.
No Postroka līdz postfolkam un pa vidu
Parara bija pirmā blice, kas manāmi iekustināja tos, kuri bija tikko
ieradušies. Latviešu "Mars Volta" postpieejas krustojums ar "Battles"
matemātiskumu atklāja arī "I Love You" skatuvi, sniedzot koncertu
aizkavējušās HMP? vietā. Jāatzīst, veiksmīgs tēmējums, gan kvalitātes,
gan laika izpausmē, norādot, ka postroks vēl aizvien mēdz but svaigs, ja
vien tiek krustots ar citiem kustību veicinošiem žanriem. Šobrīd Parara
ir trīs cilvēku sastāvā, tomēr klīst baumas, ka citas postroka grupas
"Gaserata" dalībnieks Krists Krieviņš varētu pievienoties blicei kā
pastāvīgais biedrs. Tieši viņa uzkāpšana uz skatuves un kopīgā spēle
visspilgtāk iezīmējas atmiņā un iesilda sirdi.
Turpretī otrs skaistais iesākums pieder lietuviešu Zemfirai jeb
Alīnai Orlovai, kura uzstājās uz Cēsu alus skatuves. Kā par spīti
valdošajam vilnim, kas liek uzjundīt skaļai, bungu dārdoņas pavadībā
izskanošai mūzikai, Orlova apstādina klausītājus pie savas sērīgās,
pasaku pilnās pasaules. Vēl aizvien nevar lepoties ar cilvēku
pieplūdumu, tomēr Alīnas artikulētā balss un spēlētās klavieres,
vijolnieks, kurš komiski nespēj atrast savu skatuves stilu un klusais
čellists ar ģitāristu pamazām pievilina interesentus daudz vairāk nekā
aiz Cēsu alus skatuves esošā ēdināšanas zona. Lietuvietes maigais
koncerts ir kā oāze tiem, kuri satrakojušies pēc telšu pilsētiņu un
stāvvietu apmeklējumiem un rindām. Tāpēc diezgan patīkami apzināties, ka
Positivus piedāvā ne tikai forsējošu, fiziska lādiņa pilnu priekšnesumu
kompleksu, bet arī liek nomierināties un pataupīt spēkus. Tieši tāpat,
kā pagājušogad tas tika izdarīts ar britu dream-folk blici "Shoreline".
Vēl jāpiezīmē, ka, kamēr Piejūras parks vēl slīga piektdienas
pēcpusdienas snaudā, "Tallin Music Week" skatuve bija vienīgā, kas
nopietni iztraucēja estrādē un stendos valdošo mieru. Pirmie, enerģiskie
"Badass Yuki" un "Kreatiivmootor" basa viļņi un spēka izlēcieni
pievilināja tiklab pa teritoriju klīstošos, kā arī tos, kurus
neapmierināja neviena cita skatuve. Vēlāk izrādīsies, ka telts, kurā
izpildījās šie un vēl citi "Tallin Music Week" vārdi, neapstāsies visu
festivāla laiku. Tās transformācija "Dabas Skatuve" piedāvās dažādu
alternatīvu elektronisku miksu kokteili tieši zem priedēm un blakus
klasiskajiem šūpuļtīkliem netālu no jūras.
Velns pār stenderi
Tāds bija izsauciens tiem, kuri uzzināja, ka vienā laikā (koncertu
grafiks šogad ir vairāk nekā pedantisks) koncertē divas fantastiskas
apvienības – mūsdienu heavy rock briti "Pulled Apart By Horses" uz Cēsu
alus skatuves un nu-jazz, fusion electro jazz prieks "BrassBastardz".
Par lielu nožēlu "Pulled Apart By Horses" izspieda sulu no
klausītājiem "vien" pie Cēsu alus telts. Tādu "mošošanu", kas koncerta
beigās valdīja pat padsmit metrus no skatuves norobežojuma, bija
pelnījusi lielā Tele2 skatuve, kurā tajā pašā laikā saulaini spēlēja
Yoav. Dažbrīd pat liekas, ka viņš lielo publiku nopelnīja ar to, ka ir
izbijis "Prāta Vētra" iesildītājs nevis ar to, ka spētu paraut publiku
līdzi tikpat ļoti, kā tas izdevās četriem britu rokeriem.
Viņu mūzika ir kā "Deep Purple", kas nonākuši konfliktā ar "System of
a Down", "My Chemical Romance" un "Wolfmother". Skaņa liekas tāda, it
kā visas šīs četras grupas mēģinātu pārliecināt viena otru par savu
pārākumu un, ja tas neizdodas, censties sacirst pārējās gabalos. No
spriedzes tiek nomainīti solista un ģitārista Toma Hadsona (Tom Hudson)
pedāļu komplekti, tikmēr publika mētājas svaidās un mēģina atvēsināties
pirmajā piektdienas lietū.
Izrādās, "Pulled Apart By Horses" ir viens no spēcīgākajiem
baudījumiem (ja ne spēcīgākais) 15.jūlijā, jo: 1.izpildījums ir
lielisks; 2.pūlis ir pavilcies, iekarsis un gatavs uz visu; 3.fiziskais
lādiņš, ko sniedz šie puiši no Līdsas ir perfekti laikā un;
4.izpildījums ir lielisks. Šī nav tā grupa, kur spēlē meitenēm vai
naudai – vismaz Positivus festivāla laikā viņi spēlēja rokenrolam. Žēl
vien, ka, kā vēlāk izrādījās ar tikpat lieliskajiem "Editors", rokenrols
ne vienmēr izglābj pasauli viens pats – vajadzīga arī skatītāju
līdzdarbība. Kamēr "Pulled Apart by Horses" masēja pūli ar uzviju,
editoriem šis atbalsts pat nekaunīgi un nepamatoti pietrūka.
Gustavo tomēr ir Gustavo
Patiešām patīkami redzēt Gustavu Buteli jeb visiem zināmo Gustavo
atrodamies uz lielās Tele2 skatuves un spēlējam patiešām labu koncertu.
Gustavo vairs nav arī tik lecīgs, nelamājas, nedaudz par daudz demagoģē
un pamanās pat nospēlēt ģitāru, lai gan tas nav nekas īpašs – meldiju
iemācīties nemaz nav tik grūti.
Atslēga ir šajā konceptā, kas mainījies kopš 2008.gada uzstāšanās
Positivus festivālā. Gustavs kļuvis izteikti liriskāks, un pilnīgi
instrumentāls. Lai gan jaunais materiāls jau atrādīts vairākos koncertos
kino "Rīga" telpās un nosaukts kā "Pilsētas Portāls", tas, liekas, spēj
iekustināt tautu daudz labāk nekā pirms tam. Varbūt panākuma cēlonis ir
citādākajā izpildījumā, iespējams, Gustavo pēdējā laikā piekoptajā
pozitīvisma politikā vai veiksmīgajā PR. Tomēr tad, kad puspilnajam
zālienam pie Tele2 skatuves izdodas tikt manipulētam, un tas, uz Buteļa
intensīvu mudinājumu, apsēžas, lai skaņdarba "Veiksmes taifūns"
kulminācijā lēktu kājās, vairs nav svarīgi, kas tas ir. Metode tomēr
strādā.
Gandrīz kā Falco
Lielbritānijas jaunā eksportprece, duets/apvienība "Hurts" tiek
gaidīta ar dalītām jūtām. Citiem tā liekas kā vienkārša, popsīga
hipsteru viļņa kulminācija, otriem, tieši pretēji, vēl kāda šķautne
labai popmūzikai, kurai ne vienmēr vajag būt ar četrām dziedātājām vai
jaukiem puišiem ar ģitārām.
Tomēr, par spīti visiem pesimistiem un par prieku entuziastiem,
"Hurts" pierāda sevi no labākās puses. Koncerts ir sabalansēts,
melanholisks un, pats galvenais, baudījums nevis noplok, bet aug augumā.
Priekšnesums ir krāšņa kompozīciju kolekcija visiem klausītāju līmeņiem
– drebinošu balāžu cienītājiem, emocionālu popgabalu mīļotājiem,
performanču baudītājiem un basīgas elektro mūzikas dejotājiem.
Uz skatuves nav tikai abi "Hurts" kodoli - Theo Hutchcraft un Adam
Anderson. Viņiem piebiedrojas operas balss, vijole, vairāki sintezatori
un vokoders, kurš tiek pielietots patiesi veiksmīgi. Gandrīz tikpat
dziļi un rūcoši kā pazīstamais dubstep MC - "Dub FX" pārveidotie balss
celiņi pavada visu "Hurts" uzstāšanos, un šī "vokalīze" notiek daudz
biežāk kā Hačkrafta rožu sviešana klausītāju virzienā.
Nacionālās romantikas vēsmas nepazūd ne mirkli, Puķes nomainās ar
izteiktu sāpinājumu pret mikrofona statīvu un, visbeidzot, pārvēršas par
Latvijas karoga izvilkšanu prožektoru gaismās. Patiešām kaut kā dīvaini
un negaidīti vērot šo "akciju", tomēr tas lieliski nostrādā uz publiku
un, koncerta beigās klausītāji ir kā apjukuši. Nevis negatīvu emociju
dēļ, bet tāpēc, ka tas bija kaut kas sajūsminošs un daudz vairāk
nacionāli kustinošs nekā pašmāju "tautu dēlu" aktivitātes.
Ļoti bieži priekšnesums gan atgādina austriešu dziedātāju Falco
(Johann Hölzel) – ar savu galanto, atturīgo un kontrolēto ārieni, solo
tenora vokāliem, saldām, pat himniskām balādēm un krāšņu apgaismošanu.
Taču jābūt ļoti optimistiskam, lai apgalvotu, ka vismaz puse no vismaz
15 000 klausītājiem kaut reizi būtu izrunājuši Falco vārdu. "Rock me
Amadeus" pasauli ieraudzīja pirms 25 gadiem, tāpēc pilnīgi pašsaprotami,
ka šobrīd "Hurts" atkal liekas unikāli un bauda klausītāju pielūgšanu,
atskaņojot "Stay", "Wonderful life", "Sunday" vai "Illuminated".
Positivus noķēris šos Mančesteras jauniešus tieši to pilnbriedā un
uzplaukumā, kas liekas jo veiksmīgāk. Pērnie "Muse" pasauli tricināja
jau ne pirmo sezonu, tas bija kā brīnums. "Hurts" viss vēl priekšā. Un,
ja tās ir labas lietas, paredzams, ka šie jaunskungi Latvijā
atgriezīsies vēlreiz, vien tikai tāpēc, ka šī publika sevi pierādījusi
kā uzticīgus un padevīgus "savainotos".
Gandrīz kā Glastonberijā. Gandrīz.
Kad uz Tele2 dēļiem ieradās "Editors", likās, ka nu būs. Uz skatuves
jā, ne publikā. "Hurts" bija izsūkuši apmeklētājus tukšus un tik ļoti
daudzi, lietus pavadīti un nobiedēti pameta lielo placi. Taču, tie, kuri
palika, izbaudīja katru prieka mirkli, ko sniedza Toma Smita velnišķīgā
ņemšanās pa skatuvi.
"Editors" plašākai publikai pazīstama kopš 2005. gada, kad klajā nāca
"The Back Room". Pēc tam lietas ir mainījušās vien uz labo pusi, un
tagad šis četrinieks spēj sniegt vienu šī brīža labākajām indiroka
ballītēm. Taču, kā jau pieminēts paragrāfā par "Pulled Apart By Horses",
rokenrols bez publikas atbalsta ir pilnīgi cita opera. Tur lūk
izskaidrojums, kāpēc "Editors" koncerts, lai gan enerģisks, spīdošs,
kliedzošs un vispārībā varens, neguva lielu atsaucību. Pēc tautiešu
"Hurts" aiziešanas, uz zālāja palika vien puse no iepriekšēja pūļa. Un
tad, kad Smits ar to sasaucās, tas prasīja trīs reizes, lai mēs beidzot
varētu būt liecinieki patiesajam troksnim, ko VARĒTU radīt tie, kuri
klausījās.
Patiešām grūti atkārtot to dziesmu nosaukumus, kuri tika nospēlēti
15.jūlija vakarā. "Editors" pieder 30 patiešām paņemošu melodiju.
"Munich", "All Sparks", "Fingers in the Factories", "Camera", "An End
Has a Start", "Smokers outside the Hospital Doors", ""The Racing Rats",
"Papillon", "You Don't know Love", "In This Light And On This Evening" un daudzas citas citas. Un katra no
šīm dziesmām ir pietiekoši pielīpoša, lai vairums tās vārdu būtu vismaz
skanējuši kaut kur prātā vai tikuši izdziedāti.
"Editors" lieliski izmanto savas spējas spēlēt vairāka veida
instrumentus. Sākot no ģitārām, beidzot ar sintezatoriem klavieriem un
vieglu "guitar smashing" paraugdemostrējumu, kas vairāk pārvērtās par
"nejaušu" tās izslīdēšanu un aizlidošanu pāri skatuvei no Toma Smita
Rokām. Visos citos gadījumos viņš ir tas, kas mēģina kustināt pūli,
izjūt katru izteikto vārdu. Viņš ir arī tas, kas piesauc lietu, un blice
izpildās kopā ar gurdi krītošajām lāsēm. Kompozīcijā ar ģitāru
sāpīgajiem kliedzieniem, kustīgo mūziku un enerģijas lādiņu, katrs
prožektora zibsnis ir kā zibens izlāde, kura skaņas izpausme ir šī
emocionālā mūzika.
Galu galā, "Editors" triekšana atgādina 2008. gada "Manic Street
Preachers" koncertu, kur, lai arī cik nikni grupa censtos sadragāt un
nogurdināt apmeklētāju, tas vienkārši neizdodas. Varbūt pie vainas arī
mainīgā, nogurdinošā diena, kas no cilvēkiem paņēma ļoti daudz. Tomēr
vēlāk, pakavējoties dejo plačos, nekas nenorādīja uz Positivus festivāla
publikas pagurumu.
(c) foto. Vladislavs Punculs

Nordea, nevis dnb nord
AtbildētDzēstSalīdzināt Alīnu ar Zemfiru ir samērā pārdroši.
AtbildētDzēstAr izņēmumu, ka Alīna izpilda dažkārt dažas Zemfiras dziesmu kaverversijas.
paldies par labojumu, Anonīms 1. Pārrakstījos.
AtbildētDzēst