pirmdiena, 2013. gada 2. decembris

Latvietis ir apjucis, un tas ir labi. Pārdomas par tēvzemes radošumu.

Priekšvārdi: šim tekstam bija jātop publicētam novembra vidū, reizē ar valstiskām sajūtām, pārdomām par zemi, nāciju, tautu, nākotni. Tomēr, pagātne iegrozījās tā, ka mēs visi šobrīd vēl aizvien jūtam šo sāpīgo griezienu, un būtu tikai un vienīgi nepamatoti, neētiski un arī neveiksmīgi izteikt savas domas pieminētajā laika posmā. Labs nāk ar gaidīšanu – teksts beidzot tiek atklāts jūsu vērīgajai acij.

Apskatot reiz jūnijā Galerijā “Centrs” izliktos latviešu tautu tērpus, nācās secināt, ka nekas radikāls laika posmā no 16.gs. līdz 19.gs. nav īpaši mainījies. Detaļas bija līdzīgas, līnijas un formas saglabātas teju tās pašas. Taču, atskatoties atpakaļ vēsturē, tie ir arī laiki, kas pāri šai teritorijai bija gājuši ne tikai krustneši, bet to turpināja zviedri, poļi, Krievijas impērija. Iebrauca vecticībnieki, ebreji, notika dzimtbūšana, monopola ticība katolicisms tika mainīts uz luterānismu, ko pēcāk uz teju visu 18. gadsimtu aizliedza zviedru Vidzemē, risinājās raganu prāvas, mēris, un tā var turpināt. Tas nozīmē, ka laika gaitā latvietim bijis jāpakļaujas gan sabiedrības, gan varas, gan identitātes maiņām, jātaupās un jācieš, jāmainās un jāpielāgojas, lai izdzīvotu. Tas nozīmē, ka mainīties vajadzētu arī paražām, tātad, arī tērpam, kas tad ir pirmais, ar ko pretimnācējs par sevi liecina. Kāpēc tas nav noticis?

Ir vecā labā leģenda, ka katrus simts gadus no Daugavas izlien gars un jautā, vai Rīga jau gatava, un, protams, katrs zina, ka atbilde ir “nē”, jo tajā mirklī, kad pilsēta būs pabeigta, šeit būs kas krietni vairāk par plūdiem Ogrē. Saskatu analogu situāciju ar Rīgu kā Latviju, jo, tāpat kā galvaspilsēta, šī zeme nedrīkst tikt pabeigta. Galēja mērķa nospraušana vai tā sasniegšana var būt gan biedējoša un izraisīt eiforiju un ekstāzi (ko tad darīsim pēc tam, kad viss jau sasniegts???), gan letāla, veicinot vispārēju, Vakareiropai bieži piedēvētu nogurumu, vienaldzību un pārapmierinātību, mākslīgumu, bailes no veselīgas ironijas un smiešanās par sevi un citiem, ko šobrīd Eiropā kā Orvela grāmatās jau paslepeni cenšas ierobežot Brisele, saucot to par “"Tolerances paraugstatūtiem" jeb “The European framework national statute for the promotion of tolerance”.
Latvietis ir apjucis. Vienmēr. Un, iespējams, tas ir labākais, kas mums ir bijis. Mirklis, kad mēs nesaprotam, kas mēs vēlamies būt, kad mēs nezinām, kā būs, un vienīgais, kas mums atliek, ir vienkārši neaizmirst pārliecību par sevi, atmetot glupu prātuļošanu un laika šķiešanu interneta komentāru sadaļās un turpinot celt bez gala un malas – darināt zemi kā Rīgu pēc savām vērtībām, kas daudziem uz pasaules jau zudušas, vienmēr nepabeigtu, jaunu.
Pēc mīlestības pret dabu, jūru, mežiem, pēc mīlestības pret dabisko, peldēm, ogošanu, tējām un Jāņiem, pēc mīlestības pret dabisko – zemainiem burkāniem, nepasterizētu pienu un ikdienišķu skaistumu, kas vēl aizvien ir noturīgs, ja vien netiek pārforsēts (kā vēsta jau XV gadsimta ceļotāju apraksti – piemēram, latviešu sievietes ir skaistākās pasaulē no dabas, ja vien nesāk krāsoties). Pēc mīlestības pret literatūru, jo mēs tomēr lasām (daudz, kaut gribētu, lai vēl vairāk), pēc mīlestības pret vārdu, teikām, dainām, dziesmām, pēc mīlestības pret dūraiņiem, vilnas zeķēm, siltiem džemperiem un gaisīgiem svārkiem. Pēc mīlestības pret tēvišķu bārdu un garām viegli sapītām bizēm.
(Ļoti svarīgi piebilst, ka nekad neesmu uzskatījis Latviju nevis kā savu valsti, bet gan Zemi – ģeogrāfisku, dabai piesaistītu vietu, augsni un manas mājas, kas nedrīkst tikt pakļautas politiskajām struktūrām, bet stāv tām pāri, vienojot visus, kas šajā Zemē dzīvo.)
Bet mēs joprojām esam apjukuši, jo mums nav sabiedrotā. Igauņi vēlas būt kā somi, lietuvieši gan vēsturiski, gan biznesā un pat dažbrīd mentalitātē vienojas ar poļiem, baltkrievi, gribot negribot, ir bijuši un ir spiesti būt kopā ar krieviem. Mēs nevēlamies būt neviens, zviedri ir pārāk tālu, Eiropa vēl tālāk un pārāk apmierināta, Krievija saistīta pagātnes rētām. Kas paliek? Apjukums un mēs paši par sevi. Apjukums un eksperiments.
Šobrīd mums ir tā lieliskā iespēja eksperimentēt pašiem ar sevi un mēģināt saprast, no kā tad mēs esam taisīti. Mums ir iespēja nesekot notiekošajiem procesiem, bet gan mēģināt apsteigt tos, kuriem sekojam. Tas nozīmē, ka jāstrādā radoši, tas nozīmē, ka nākotne ir kultūras, un tieši tajā dzimst mūsu potenciāls – Latvija var būt inovāciju valsts, Latvija var būt vieta, kur neaizmirst pagātni, ir tagadnē un domā par nākotni Kur risina zaļās problēmas, daudzas no tām novēršot jau saknē (tiesa, pagaidām ne vienmēr veiksmīgi), kur meklē jaunus radošus izpausmes veidus, jaunu vietējo kulināriju, sportiskos un akadēmiskos hobijus, atdzīvina un notur ilglaicīgas vērtības, atmetot patērētāju kultūras nevērtības.
Jo mūsu problēma bieži vien ir tā, ka mēs vēlamies būt kā kāds cits, nesaprotot, ka, ja sekosim kādam, tad būsim soli iepakaļ. Ja runāsim par to, kas notiek tagad, kāds mūsu vietā runās par to, kas būs rīt. Ja izsalkuši un padevušies tikai dekoratīvismam modē, stilā, dizainā, tomēr vilksim pērnās sezonas drēbes, kinoteātros skatīsimies aizkavējušos Holivudu (un Holivudu vispār), pirms pāris gadiem populāro trash stilu ar veciem padomju “veļikiem” nomainīsim pret smalkiem fiksētā pārnesuma velosipēdiem tā, it kā padomju veļiku nebūtu bijis. (Lai gan šobrīd man personīgi liekas pilnīgi vienalga, kādu riteni cilvēks brauc – galvenais, lai brauc un liek starp kājām brīvību un veselību.)
Kā pierādījums pavīd piemērs ar Rīgas jūgendstilu, kas arī, starp citu, pilsētā ienāca ar desmit gadu nokavēšanos (vismaz) ap 1898.gadu. No vienas puses tūristu gidi stāsta nodrillēto, apbēdinošo stāstu par Mihailu Eizenšteinu kā svarīgāko un teju vienīgo vērā ņemamo jūgendstila metru, tomēr Rīga nav slavena ar vienu ielu un piecām ēkām. Tā ir slavena ir to, ka piecpadsmit gados spēja radīt 800 ēku, kas spilgti pierādīja, ko pārstāv māksla. Mirklis, kad arhitekts zaudē statusu un cieņu, ja atkārto kāda fasādi un reizē, ja nespēj radīt ko īpašu. Mirklis, kad arhitekts ir ne tikai prasts grafiķis, bet mākslinieks, radot katru ēku kā jaunu procesu, eksperimentējot, jaucot stilus un meklējot identitātes, arī jauno latvietību. Spēlējoties, atrodoties radošumā. (Kad 1908. gadā tika apstiprināts Alberta ielas 11 ēkas būvprojekts, tās arhitekts Eižens Laube žurnālā „Zalktis” publicēja programmatisku rakstu „Par būvniecības stilu”. Tajā viņš aicināja studēt tautas lietišķo mākslu un „nogremdēties mūsu senču garā”, lai pēc tam šis gars „atjaunotā, spēcīgākā veidā” pārņemtu „katru no mums un visu mūsu dzīvi, mūsu darbus”. Tad arī būvmāksla iegūtu pilnīgi patstāvīgu un reizē latvisku raksturu. Vienlaikus arhitekts noraidīja jebkādu imitāciju un aicināja izmantot dabiskus būvmateriālus atbilstoši to īpatnībām.)
Un tieši tāpēc situācijai piestāv citāts no twitter profila @cilveksuzekrana: “Viņš atkāpās atpakaļ dzelmē kā vēzis, atkal sajuta ūdeni un, zinot sauszemi, iemācījās spārnus”. Un tieši to nozīmē arī Laubes vārdi – cilvēks, pēc kura padoma spilgti attīstījās nacionālais romantisms, pēc kura pilsētu lielākoties sāka būvēt tikai latviešu meistari, un tautas identitāte un simboli atspoguļojās pret garāmgājējiem kā atgādinājums – tie esam mēs, tā ir mūsu vēsture, un ja mēs turpināsim, tā būs arī mūsu nākotne (Tajā pašā gadā pabeidz Eižena Laubes izstrādāto ēku Brīvības ielā 62. Uz tās ir divi izciļņi – latvietis tur māju un latvietis tur statuju. Iespējams, atgādinot, ka mēs esam atbildīgi par to, ko ceļam, jo tā ir mūsu pils, tās ir mūsu mājas un templis, kā arī ēka vēl aizvien ir mākslas darbs; uzskatāmākais materiāls arhitektūrā ir skulptūra.) Ne velti šobrīd notiek atgriešanās pie XIX/XX gadsimta mijas stila, gaumes un askētiski dekoratīvās mākslas, akmens lauvām, rakstāmmašīnām, dzīves jūgendstila dzīvokļos vai mājās pie dabas, vai piepilsētās un, protams, atgriešanās pie velosipēda, kas Latvijas pirmās brīvvalsts laikā bija mūsu kultūras etalons (ričuks katram sestajam laukos un katram desmitajam cilvēkam pilsētā) To visu, piemēram, veicina Latvijas Veclaiku divriteņu klubs, organizējot gan retro un velo kultūras pasākumus nu jau visā Latvijā, gan pilsētas ekspedīcijas un, protams, Tvīda Braucienu. Paralēli notiek atgriešanās pie krāšņas uzdzīves publiskos un privātos namos ar erotiku un bez, bārdām un ūsām kā Baza Lurmena filmās, Šerlokā Holmsā, uzliesmojušajā folkmūzikā vai pavisam vienkārši, nu jau pagājušā hipsteru ērā, ko pavisam drīz noteikti varētu aizstāt kas pasaulei pavisam svaigs un, kāpēc ne, tieši no Rīgas.
Protams, vienmēr ir bijis jautājums, kas tad tā māksla tāda ir. Kāds ir teicis, tā ir spēlēšanās, kāds, ka tā ir jebkāda radoša darbība procesā, citi - radošums bez mērķa. Lai arī kāda būtu absolūtā patiesība, iepriekš nosauktais pilnībā atbilst tam, kāda ir tā Rīga, kas nedrīkst nogrimt – nepabeigta, celtne ar virzienu, bet bez smailes. Jo cik gan interesanti ir spēlēt futbolu, jau zinot rezultātu, cik gan interesanti ir cīnīties, zinot, ko kurš pieveiks (šādās, iepriekš sarunāta rezultāta tradīcijās uz ilgu laiku arī izdzisa, piemēram, bokss)? Cik daudzu cilvēku kaut vai tajos pašos Anšlava Eglīša grāmatā “Homo Novus” aprakstītajos trīsdesmitajos gados beidza “spēlēties”, kad sāka strādāt par etiķešu “štancētājiem” un nolika krāsas un otas lādēs sakalšanai, lai atražotu sevi patērētāju modelī, iekļautos konveijerā, spēli nomainītu pret karu un ciešanām?
Mākslas aspekts, runājot par jūgendstilu, tiek pieminēts gluži jauši – tulkojumā no franču valodas šī stila nosaukums turpina nest tās vārdu – art nouveau jeb jaunā māksla. Jūgendstils bija arī periods, kad attīstījās Latvijas un latviešu glezniecība, tradīcijas, nostiprinājās literatūra, līdz ar to arī sabiedrības doma, tomēr zeme vēl aizvien atradās nebrīva svešā valstī, lai arī ar stabilu un attīstītu pamatu (vismaz Latvijā Imperiālās Krievijas laikā). Tieši šobrīd atkal ir tas mirklis, kad pagājis vien nedaudz gadu, kad mums ir kāda noteikta brīvība (t.i. brīvība - balstoties uz pāris noteikumiem, rīkoties, kā vēlamies), un atkal vērojama uzplaukuma cerība. Nevar noliegt, ka šobrīd esošo “apjukuma turpinājumu” ir ietekmējusi sabiedrības apnicīgā šķelšanās un ekonomiskā krīze ar pēcsimptomiem (kad ironiskā atbilde, pajautājot, ko darīt, ja nav darba, bija – iet mācīties). Tomēr, līdzīgi kā Islandē, kur krīzes laikā uzplauka elektroniskā mūzika un alternatīvais tūrisms, arī šeit netrūka radošo izpausmju, tieši pretēji – to skaits palielinājās vai izmainījās kvalitatīvi, nevis kvantitatīvi, pieauga entuziasms un skaidra bilde par to, kādas nišas līdz šim bijušas brīvas (par to, vai cilvēki no krīzes ir ko mācījušies, man tomēr būs grūti spriest).
Eksperimentālā mūzika, underground skatuve, elektro, noise, ambient, jazz ir augstā līmenī un turpina attīstīties, varbūt pat augstākā nekā būtu cerējis, ņemot par piemēriem Skaņu Mežu, SKYR, Rasolu, Radio Naba, arī Rīgas Ritmus u.c. (dodoties uz Latviju 28.novembrī, vācu eksperimentālais orķestris “Andromeda Mega Express Orchestra” trīs nedēļas iepriekš presei paziņoja, ka nevar vien sagaidīt iespēju spēlēt šajā “mūžīgi mainīgajā un dinamiskajā pilsētā, pilnā ar radošām un aktīvām dvēselēm”).
Vēl iepriecinošāk vērot, kā teju katru ceturtdienu, piektdienu un sestdienu teju visas vakarā strādājošās iestādes, sākot ar kafejnīcām, beidzot ar bāriem un klubiem, vēlas redzēt dzīvās grupas (un tās patiešām ir apmierinošā skaitā) vai dzīvu cilvēku aiz ierakstu kalniem. Latviešu mākslinieki regulāri tiek novērtēti par savu dziļumu, dabiskumu, un neviltotību, kaut vai šobrīd aktuālajā Venēcijas Bienālē (ar Kriša Salmaņa un Kaspara Podnieka darbiem, kas izceļas ar savu naturālismu un šaipus Eiropai raksturīgo indentitāti, patīkamu pieticību un tāpēc saprotamību, skaidru vērtību) scenogrāfa Reiņa Suhanova regulārajos sasniegumos Prāgas scenogrāfijas kvadrienālē, privāatajā dzīvē pieticīgā, bet gleznošanā pārliecinošā Sergeja Djomina pēdējo mēnešu triumfs “Saachi” kuluāros.
Lai arī daudzi var iebilst, ka tā nav zeme, kurai nav sava laikmetīgās mākslas muzeja, un tas ir tiesa. Tiesa varbūt ne par to, ka šī pēkšņi vairs nebūtu pienācīga vieta elpas vilkšanai, tas vairāk ir akcepts iebildumam, ka kaut kas nav kārtībā, bet tā ir vēl viena iespēja mums pēc kā tiekties, pēc kā liela un nozīmīga. Tikmēr, kamēr mēs turpinām būt apjukuši šajā jautājumā, šodien iespēja izpausties neskaitāmiem māksliniekiem turpinās, izstādoties desmitos galeriju vai mākslai atvērtu telpu, piedaloties Survival Kit, Baltajā Naktī, Art+Communication, Staro Rīga u.c. kultūras forumos. (Pēdējā notikuma radošā kvalitāte gan pēdējos gados liek šaubīties, vai tik šī “Rīga” jau nav izperēta par tālu, tāpat kā neveselīgā tendence, ka mākslinieks vairs nenozīmē neko citu, kā stilu vai piedēvētu, iespējams, pārvērtētu statusu. Nevar aizmirst arī “Staro Rīga” lielāko šī gada problēmu – mēs esam pārņemti ar sevi, notiek pārāk liela lokalizēšanās un pat provinciālisms, kad gaismas objekti, tajā dzirdamās un redzamās personas, uzrunā auditoriju, kas pārsvarā ir “latvietis parastais”, nevis “pilsētas viesis parastais”. Kā izņēmums ir Vērmanes dārza interaktīvā instalācija “Diriģents”, kurā var iesaistīties visi neatkarīgi no tautības, vecuma, rases vai pagātnes, un tas ir lielisks piemērs veiksmīgai turpmākajai darbībai).
Pēdējā laikā spilgti izceļas mūsu radošie kvartāli, draudzīgās komūnas ap ielām un mājām, kas vieno biznesu un sabiedrību kopīgos svētkos un idejās (Miera iela, bēdīgi slavenā Alberta ielas 11 komūna, Birojnīca, Kalnciema kvartāls, Spīķeri, Valdemāra pasāža u.c.), lai arī apjukumu rada nepieaugušas demokrātiskas valsts lielākais zemūdens akmens – nauda (Totaldobže tikko ir aizvērusi durvis, par jaunām, lētākām telpām jau domā kim?, Tabakas fabrika ir kā nezināma priekšā utt.) Tāpat pienācis mirklis, kad liekas, ka ar Rīgas burvīgajām ēkām kaut kas nav kārtībā un aktivizējas organizācija “Free Riga 2014”, kas pievērš uzmanību vēl nenovērtētajām, apbružātajām arhitektūras vērtībām un ērtībām, meklējot tām jaunu pielietojumu. Tomēr šīs akcijas un jautājumi veicina ne tikai apjukumu, bet arī rada augsni domāt, mainīt, diskutēt, veicina tieši to, ko mums vajag – savstarpējā kulturālā mantojuma apmaiņai un celšanai.
Šādā garā attīstās alternatīvais Rīgas un Latvijas tūrisms, sākot ar hosteļiem un to netradicionālajām un valsts atpazīstamību veicinošajām izklaides iespējām (bobslejs, piedzīvojumu izbraucieni, šaušanas sports, laivu braucieni u.c.), beidzot ar tādā spēcīgām un atpazīstamām organizācijām kā “Riga Out There”, “Riga Free Tour” un, pats galvenais, alternatīvā tūrisma telpu “Riga Explorers Club”, kas sadarbojas un apvieno iepriekšminētās iespējas, pie reizes piedāvājot citus neskaitāmus maršrutus pa Rīgu un Latviju tikpat neskaitāmos veidos.
Par spīti cīņai par atbalsta kripatām, mazais latviešu kino (ar dokumentālo priekšgalā) turpina nostiprināt pozīcijas inteliģentas kinematogrāfijas panteonā. Pateicoties nevalstiskajiem teātriem, Alvim Hermanim, Viesturam Kairišam, arī Valteram Sīlim, Jaunā teātra institūtam u.c., latviešu teātris un režija ir plaši pazīstama Eiropā un aiz tās (piemēram, tikko itāļu “Ubu Awards” nominētā Hermaņa “Oņegins.Komentāri” Labākajai ārzemju izrādei), strauja attīstība notikusi modernās dejas un horeogrāfijas virzienā, un grūti nepamanīt tā ienākšanu teātrī ne vien kā tikai eksperimentālu vēsmu. Turpretī, latviešu akadēmiskās mūzikas tradīcijas, lai arī dzirdēts, ir pārāk konservatīvas mūsu laikiem, tomēr arī tās ilgi spējušas izsist neskaitāmus diriģentus, instrumentālistus, operas vokālistus u.c. darbiniekus slavas zenītos, jo tā laikam ir mūsu pacietība, čaklums un, acīmredzami, vien tikai iekšēja, pārāk kautra, un nepietiekami atbalstīta mīlestība pret mūziku, kas galu galā liek noticēt mērķim.
Protams, es varētu turpināt par to, cik ļoti šo situāciju iedragā naudas trūkums un dažiem, tieši pretēji, naudas tīkamā smaka, ideoloģiskās domstarpības, nedrošība nodoties brīvdomāšanai. Tomēr reti dzirdēts, ka kāds no mums apstātos. Konceptuālās mākslas lietpratējs Ivars Grāvlejs intervijā starptautiskajam mākslas portālam no Latvijas arterritory.com reiz teica, ka māksliniekam vajadzētu beigt strādāt tad, kad viņš ir veicis savu pavērsienu mākslas pasaulē, vai vairs nespēj radīt neko jaunu. Latvieša lielākā svētība ir šaubas. Un, kamēr mēs šaubīsimies, vai esam sasnieguši to, ko vēlamies, tikmēr mēs iesim tālāk. Tikmēr mēs būsim MĒS paši.
Galu galā, atgriežoties pie sākumā pieminētajiem tautas tērpiem, vēl aizvien ir prieks redzēt to saglabāšanu, vēl pietam dažādās versijas. Prieks apjaust, ka katrs novads, katrs rajons vai apgabals šajā mazajā teritorijā turpina savu specifiku, lai gan vien sanākšanās, bet tomēr. Taču svarīgākais ir tas, ka mums vēl aizvien nav “Latviešu tautastērpa”. Mums ir Abrenes tērps un Nīcas, mums ir Sēlijas, Piebalgas, Kuldīgas, Rucavas un Alsungas versijas, bet ne viena universālā tērpa (nerunāsim par vienojošajām sastāvdaļām kā svārkiem, brunčiem, ņieburiem vai aubēm, kas, starp citu, arī pastāv ne visos komplektos). Un, kamēr vien mēs spēsim saglabāt šo dažādību un autentiskumu arī sevī, tikmēr Latvija kā zeme taps vienmēr. Tikmēr mēs uzdosim jautājumu kas MĒS esam, klusiņām jau zinot atbildi – mēs varam būt jebkas.

p.s. Uz mirkli taču varam padomāt par nākotni, kas nemaz nav tik peļama. Kā būtu ar saules paneļiem uz jumtiem, kā būtu ar tūrisma velosipēdu atgriešanos, lai brīvajā laikā var aizbraukt pie dabas, kā to trīsdesmitajos darīja Koknesē un Mazsalacā, kā būtu ar mākslu, kurai mēs vairs nemeklējam formu vai politisko piedūrienu, bet gan vērtību, auru, totēmismu, ar mākslu, kas neizdziest no apvāršņa pēc gada kā Pedvāle, bet sasniedz kādu grupu un liek tai līdzdarboties, pieradina mūs pie radošuma? Kā būtu ar vairāk stundām pamatskolās un vidusskolās, mācot bērniem par mākslas, kreatīvisma, zinātnes vēsturi, ļaujot viņiem pašiem veikt savus eksperimentus, pētīt savu jomu, izstādīt mākslas darbus, īstenot mākslinieciskus projektus, uzvest SAVA teātra performances, doties ceļojumos un nebaidīties izpausties – saprast, ka māksla ir tas pats, kas elpot, kas 2x2, kas lasīt.
Kā būtu ticēt un strādāt pie tā, ka nākotnes māksla varētu but ne tikai kāda digitālā, virtuālā vai tīklā eksistējošā, bet gan nano māksla vai kvantu māksla – mikroskopā, visumā, smadzenēs, jo Latvijas jaunie tehnoloģiju censoņi sevi turpina pierādīt, ir ārkārtīgi aktīvi tieši open-source jeb brīvpieejas koda lietošanā un attīstīšanā ne tikai mākslai, bet arī zinātnei. Ka video, fotogrāfija, glezna, skaņa, teksts var tikt izdrukāti no smadzenēm, ļaujot mums atrast laiku meklēt ko īpašāku, ko transcendentālāku?
Kā būtu, ja māksla kļūtu nemateriāla kā agrāk dainas, teikas, dziesmas un darbs radītos grupā, veicot kopēju uzdevumu un iegūstot vienu mācību? Kad mākslas auditorija vairs nav skatītājs, bet gan tās radītājs. Kad tā ir kolektīva, ļaujot iesaistīties arvien vairāk flašmobos, grupu fotogrāfijās u.c. formās, kur cilvēks kļūst par procesa sastāvdaļu un iegūst no tā (piemēram, Romāna Ondaka “Measuring the Universe” darbs, kur darbs rodas, cilvēcei “esot uz vienu roku”; Baltijas ceļš, kas ir pasaules, iespējams, slavenākais radošais mākslas protests, un tam nepastāv stabila forma – tā rodas mirklī, vieno visus, izdziest un paliek atminama pasaules atmiņā; Dziesmu un Deju Svētki, izskan, izdejo, un paliek kā kopējā identitātes vērtība. Apdziedāšanās Jāņos, kas ir tīra improvizācija, neļauj zaudēt valodas bagātību un to attīsta, tomēr zaudē formu, tiklīdz izdziest ugunskurs)? Atliek vien pieminēt vienu mazu niansi – folklora nav tā, kas ļauj atcerēties, folklora liek neaizmirst.
Kā būtu ar mākslu, kas atkal tik tuva Stounhedžai, Lieldienu salām, mūsu pašu maģiskajam Edvardam Liedskalniņam un viņa Koraļļu pilij, jau pieminētajai fantastiskajai Pedvālei un ArhStojaņije Krievijā pie Ugras upes, vieta, kur atgriezties vai doties, lai atdzimtu, atmostos, saprastu, saņemtos? Kā būtu ar mākslu, kas neprasa cilvēka klātbūtni, kas nezinātājam liekas pārcilvēciska? Māksla, kas ir mīkla, enigma, kas ir acīmredzama, ar visām maņām uztverama, bet ar laiku neatšifrējama. Māksla, kas atklāj parasto, bet nezināmo kā uz palielināmā stikla, māksla, kas padara mākslinieku par magu, burvi, pareģi, mesiju?
Es šobrīd tikai skaļi domāju un varbūt esmu naivs, bet, kā būtu, ja mēs priecātos, ka esam nedaudz apjukuši?

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru