Pēc Amunda Sjēlie Svēna (Amund Sjølie Sveen)
referētā es, nebaidos šī vārda, esmu kapitālisma izdzimtenis.
Viss, ko daru un ko pelnu, ir mūzika un runāšana vienā laidā, un
ikdienā bieži izvēlos mīlēšanos, nevis darbu, darbu, darbu. Pie
reizes – man nav iPhone, es nepatērēju gaļu, un nevienam, pat ne
bankai, neesmu bijis parādā ne fiziski, ne ar karti (ja tā padomā,
atceros pāris čaļus, kas ir parādā man, bet tas jau cits
stāsts).
Arī man tāpat kā daudziem citiem patīk jaunas, aizraujošas
lietas, tomēr, atšķirībā no vairākuma, es cenšos tās meklēt
idejās, literatūrā un ceļošanā, lietās, kas no pasaules
nepaģēr tik daudz, vai arī slīgstu vēsturē, nemēģinot noplēst
kādu labumu no nākotnes. Atzīstos, es esmu sapņotājs vairāk
nekā praktiķis. Starp citu, kādā sarunā ar mākslinieku Reini
Pētersonu sapratām, ka mēs būtu bezgala laimīgi, ja katram
laimētos iegūt leģendāro Landroveri kā kādreiz televizora
džungļu trophy pārraidēs, kur puiši ar balto policistu džipu
izbrauc plančkas, plēš liānas un neiestieg tuksnesī. Tomēr,
pats galvenais, runa nav par auto vipārībā vai dizainu, ne
unikālu, ne dārgu – landrovers mūsu acīs ir praktiskuma un
lietderīguma etalons, ko pie reizes nevar iznīcināt, tieši tāpat
kā trīsdesmit trešo nokiju, automašīnu “Pobeda” vai vectēva
kurpes. Savā ziņā baltais rietumu “bobiks” ir vecās,
ilgkalpojošās, funkcionālās un patērēt vēlmi mazveicinošās
pasaules simbols.
Tomēr, kā to varētu saprast vairākums, šobrīd mēs dzīvojam
pretējā, “patērē un pērc, un pārdod – cik ātri vien vari”
pasaulē. Un, ja paši nejūtamies ietekmēti, tad, piemēram, tuvie
un talie rietumi un lielās nācijas ar amerikāņu sapni priekšgalā
patērē uz velna paraušanu un būvē smilšu pilis uz kredītiem,
ikgadējas ierīču nomaiņas, pastāvīgām bailēm par visu,
sezonālām apģērbu kolekcijām un patēriņa, patēriņa,
patēriņa. Varbūt šī dzīvesstila pēdējais piliens bija
ekonomiskā krīze, varbūt tāds vēl nav nopilējis. Galu galā,
mēs noteikti uz to ejam, ja nesākam domāt ar galvu ne tikai par
sevi un savām vajadzībām, bet arī par paralēli notiekošo.
Laikam jābeidz dzīvot Sartra pasaulē, kas jau pierādījusi, ka
cilvēks mēdz neidentificēt sevi ar, viņa gadījumā, attēlā
redzamo - tas, kas ir citur un nav šeit, var nebūt vispār. Šobrīd
liekas, ka cilvēce mainīsies vien tad, kad patiešām sāks just
to, ka viss, ko izmetam, nekur neizzūd, turpina eksistēt un
atgriežas. Ka viss, ko gribam, mēdz būt “atņemtais viss”
kādam citam, un tas notiks, kamēr vien būsim atkarīgi no
patēriņa, patēriņa, patēriņa.
“Ekonomikas teorija nejēgām” ir ārkārtīgi skaisti
sabalansēta informācija par naudiskajiem procesiem un to ietekmi
laika gaitā, tomēr redzesloku ekonomiskajā kalambūrā būtiski un
šokējoši nepaplašina. Turpretī, pēc lekcijas-izrādes tikai
nejēgas neuzdod jautājumus sev, varbūt pat pēc iespējas vairāk
un pēc iespējas grūtākus. Vai es esmu no šī ekonomikas modeļa
atkarīgs (kapitālisms, patērētāju kultūra, cilvēces egoisms,
industriālās revolūcijas augļu baudīšanas modelis) un, cik
ļoti? Vai es varu sevi mainīt, parādīt pretestību un veikt
izmaiņas vismaz sevī? Vai Svēns ir pierādījums tam, ka cilvēks
var kritiski un objektīvi novērtēt lietas, vismaz uz stundu būt
no varas neatkarīgs un reizē nodarboties ar pilnīgi
nepieradinātiem perkusiju un video eksperimentiem?
Daudzu lietu atbildēšanai un konstruktīvai paskaidrošanai Svēns
vienmēr atrod kādu grēkāzi. Pēdējo reizi, kad viņu redzēju,
tas bija Norvēģijas baltkrievs, Eirovīzijas uzvarētājs
Aleksandrs Ribaks, šoreiz neskaitāmas reizes lekcijā parādās
Apple. Un nav jau arī garām šauts - Stīva Džobsa patērētāju
kultūras šīberēšana vairāku gadu garumā ir novedusi ne tikai
pie skārienjūtīgā ekrāna teju katram pirmās pasaules cilvēkam,
kas garāks par metru, bet arī miljoniem cilvēku iedomu, ka ir
jāpērk katru gadu, jauns, dārgāks un ar derīguma termiņu.
Iespējams, tā ir pašu Apple vai pašu patērētāju vaina un
padošanās nokļūt šādās dzirnavās, vēloties iegūt pēc
iespējas spicākus rīkus, jaunākus modeļus, prestižu citu acīs
(jau kur tas laiks) un vienkārši uzķeroties uz piedāvājuma un
reklāmas valdzinājuma. Pilnīgi noteikti Džobsa veikums ir
ārkārtīgi ērts rīks arī Svēna rokās, ar ko viņš spēlē
izrādi tikpat labi, cik akmens ksilofonu, kamēr mēs uzķeramies uz
viņa harizmatiskās personas, kā baznīcēni klausāmies viņa
sprediķī un veramies fināla starptelpu celojumā.
Taču šie ir tikai vārdi, un, lai kāda būtu mana subjektīvā
nostāja, Amunda Sjēlie Svēna teksti ir prāvietiski, viņa
ritmiskās atkāpes ironiskas, pieeja vēl aizvien kritiska, un viss
kopā - gan pret pasauli, gan pret sevi. Slavojs Žižeks vēstulēs
“Pussy Riot” ieslodzītajai dalībniecei Nadeždai Tolokoņņikovai
min, ka “eksperti, pēc definīcijas, ir varas kalpi: viņi īpaši
nedomā, tie tikai pielāgo savas zināšanas varas definētajām
problēmām...” Un pat nav svarīgi, kā rokās ir stūre - tie var
būt konglomerāti, vietvaras, armija, pat anarhistu grupējumi.
Tomēr, kamēr vien būs cilvēki, kas nostāsies trešajā pozīcijā,
kā to dara Svēns, tikmēr pasaulē notiekošajam būs objektīvs
skatījums un tikmēr mums būs barība domāt un apsvērt, vai tas,
kā dzīvojam, var turpināties, mums un mūs bērniem, un – vai
mēs vispār dzīvojam sev vai sistēmai.
Un, lieki neko nerunājot, “Ekonomikas teorija nejēgām” ir
objektīvs skatījums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru