No 6.
līdz 10.jūnijam Liepājā, Dzintaru ielā 21, notika Liepājas
Universitātes Jauno mediju programmas I kursa studentu fotomoduļa
izstāde “TeTā”. Tajā bija apskatāmi divpadsmit studentu
darbi, tostarp arī mana fotosērija “Auras
destilācija” (2012).
Filozofs un literāts Valters Benjamins (Walter
Benjamin;
1892
– 1940)
savā esejā “Mākslasdarbs tā tehniskās reproducējamības
laikmetā” apgalvoja, ka māksla mūsdienās ir tik viegli un tik
masveidā pavairojama, ka tā strauji zaudē savu īpašo burvību –
vienreizīgumu jeb auru. Tie ir padarīti pieejami visiem un
šajā procesā novājina kulta un “nespēja tuvināties”
statusu.
Kā
pieņēma un pamatoja Benjamins, fotogrāfijas vienreizīgums
glabājas vien tajā atspiestā cilvēka sejā, no kuras pat pēc
laika noilguma spēj starot indivīda enerģija. Tas ir faktors, kas
turpina ”nostiprināties savos pēdējos ierakumos”. Jo “tieši
aura rada šo fotogrāfiju grūtsirdīgo un ne ar ko nesalīdzināmo
skaistumu. Turpretī tur, kur cilvēks atkāpjas no fotogrāfijas,
izstādīšanas vērtība gūst pārsvaru pār kulta vērtību.”
Esmu
nolēmis atrast, manuprāt, sabiedrībā nozīmīgus, jaunus
cilvēkus, kuri savas leģendas vēl veido un radīt unikālus
uzņēmumus, lai, pārbaudītu, vai iespējams sajust šo “nespēju
tuvināties” un turpināt attēla kā kulta un ikonas ceļu.
Necenšoties un nepiespiežot pieminētos cilvēkus dokumentēt sevi
vai atrasties darba vietās, bet mēģināt notvert tikai pašu
“auras” ieskautus pārdomu brīžos.
Liels
šo uzņēmumu trumpis ir digitāls gala formāts, līdz ar to,
attēla ceļošana ir neierobežota. Tāpat pielietotās iegūšanas
process, kas pats par sevi ir unikāls, pie reizes sasaucas un
sublimējas ar fotogrāfijā attēlotās personas nozīmību kādā
jomā. Foto sērijas “Auras destilācija” attēli sākotnēji ir
analogie uzņēmumi, kuru negatīvi tiek transformēti digitāli (ne
skenēti), pēc tam invertēti pozitīvos un automātiski
normalizēti. Notikumu soļi līdzinās citam, pazīstamākam
iegūšanas procesam – destilācijai.
Destilācijas
laikā viela tiek iztvaicēta un vēlāk tās tvaiki atdzesēti un
kondensēti. Līdzīgu tehniku esmu izvēlējies fotogrāfijām
piemītošās auras paspilgtināšanai. Ejot cauri līdzīgiem
apstrādes periodiem un izjaucot sākotnējās matērijas
agregātstāvokli, tiek meklēta augstākas un/vai īpašākas
kvalitātes substance gan konceptuālākā, gan baudāmākā formā.
Līdz ar to, pēdējās iegūšanas procesa stadijas jeb negatīva
invertēšana (reālā agregātstāvokļa atgriešana) un
automatizētā krāsu izlīdzināšana (nostādināšana) līdzinās
attēla “atdzesēšanai” un fināla rezultātam – kondensātam.
Citos vārdos – tīrākam un kvalitatīvākam galaproduktam. Šajā
gadījumā portretam ar piešķirtu savādu pievienoto vērtību, lai
arī pati fotogrāfija uzņemta parastā “pases portreta” formā.
Destilēšanas
procesā kaut kas tiek atņemts, lai pie kā nonāktu. “Auras
destilācijas” laikā es cenšos novērst mūsdienu perfekcionismu,
kas, manuprāt, noslogo attēla kā neatkarīga objekta enerģiju.
Matemātiski precīzās ekspozīcijas, tīras krāsas, cīņu pēc
perfektiem gaismas apstākļiem, pikseļu skaita un fotogrāfijas
bezgraudainības. Šo “destilāciju” laikā, tāpat kā pasakā
“Karaļa jaunais tērps”, uzņēmums tiek izģērbts un ietērpts
neesošās drēbēs, lai pavērtos tā īstā būtība – lai arī
mazāk tvirta un vairāk krunkaina, tomēr daudz patiesāka un,
iespējams, atmiņā noturīgāka.
“Auras
destilācija” viennozīmīgi ir ilgtspējīgs projekts gan laika,
gan kvantuma skalās. Teorētiski ir paredzēti vairāki citi
“sabiedrībā nozīmīgi censoņi”, kuru sejas plānots notvert
uz fotofilmiņas, lai, pēc laika, arī viņu “aura tiktu
pastiprināta”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru