“Ir
zināms, ka devītās klases izlaidumā viņi bija 16. Desmit gadus
vēlāk vismaz puse vēl aizvien ir tajā pašā ciematā un
“apbērnojušies” vai strādā gaterī, vai remontē ceļus.
Liela daļa otras puses ir neveiksmīgi ieprecējušies un vēl
aizvien nav ne pazīstami, ne veiksmīgi. Teju visi no kopējā
skaita ir vai nu apvēlušies vai arī sevi notriekuši, kļūdami
par pelēko masu gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Skaidri
zināms, ka pēc 16 gadiem situācija būs vēl pelēkāka.”
Dirty
Deal Teatro izrādē “Tonio” viņi gan ir četri. Ar savām
ambīcijām, saviem sapņiem un savām kļūdām. Katram no viņiem
sirdī ir pelēkā masa, katram – aizspriedumi pret to. Viņi vēl
nezina, kā izvērsīsies dzīve pēc sešpadsmit gadiem, bet viens
gan ir skaidrs – viņi nebūs tie, kas bija.
Jāsāk
ar to, ka izrādes galvenais varonis Tonio Krēgers bez citiem ir
nekas. Viņā nav nedz drāmas, nedz ambīciju, ne vientulības vai
iespējas pierādīties. Tonio ir cilvēks bez skalas, ja blakus nav
kāda cita. Viņam vienmēr vajadzīga definēta mērvienība, lai
spētu noteikt sevi kā neatkarīgu mainīgo, viņam vajadzīgi
pārējie, lai saprastu, cik tolerants un pacietīgs viņš var būt.
Tonio brīžiem nav nekas vairāk kā jauka paskata puika zilā
žaketē un “burkānenēs”, tomēr viņš ir apjucis, un tas ir
labi. Kamēr pārējie būvē smilšu pilis, ieplānodami cilvēkus
sev blakus, tikmēr Tonio nepārstāj meklēt dziļāku nozīmi
lietām, kas notiek.
Tomēr
jau bez pieminētās, citu radītās noteiktības skalas, viņš
nespēj būt konkrēts. Tonio ienīst apkārtējos par to, ka viņi
ir nesaprātīgi un “blondi”, un reizē apskauž tos par šo
spēju dzīvot nedomājot. Tonio sajūt stiprākas jūtas pret
apkārtējiem, reizē viņš mēģina tās ignorēt. Un, lai gan tas
prasa vairāk kā duci gadu, atrisinājums nepienāk, un dzīve vēl
aizvien paliek pilna nezināmo.
Nedrīkst
aizmirst, ka katram tēlam izrādē tomēr ir divi vienādojumi –
pirms un pēc sešpadsmit gadiem. Divi atskaites koordinātu pāri,
pie kuriem izdarītas paredzamas un neparedzamas korekcijas. Tonio
jaunākais liekas pat stiprāks kā Tonio vecākais, un katra viņa
sastāvdaļa lasās kā vienība uz koordinātu asīm un mainās
attiecībā pret laiku. Cik Tonio ir T- aisns, O – mulīgs, N –
ihilists, I – edomīgs un O – rganisks izlaidumā, tik pieaugušo
kārtā viņš ir T – aisns ne pārāk, O – mulīgāks, N –
ihilists teju nemaz, I – edomīgs kas to lai zina un O – rganisks
beidzot. No asa, pat ciniska jaunekļa viņš pārvērties par
domīgu, iespējams, nogurušu, bet veiksmīgu mākslinieku, un, lai
arī pārējie gājuši citu ceļu, to, kuru Tonio izlaidumā bija
tik ļoti nopēlis, viņš ir tādā pašā stadijā. Var vien uzdot
jautājumu – vai turpinot sabiedrības ierastos gājienus, šaha
spēle līdz matam būs interesantāka kā cīnoties pa savam vai
otrādi?
Dmitrijs
Petrenko, izrādās, ir no ādas ārā locītājs. Saviem studentiem
viņš liek to darīt nepārtraukti, un viņi, pat aci
nepamirkšķinot, piedalās. Ienīst un mīl, fleitē un ietur
distances, slīkst sentimentā un noliedz notikušo. Tiesa,
jauniešiem, kuri laika posmā “pamatskolas izlaidums –
sešpadsmit gadi pēc tam” atrodas mazāk kā pa vidu,
pārliecinošāk iznāk loma, kuru viņi jau piedzīvojuši. Un nav
zināms, kura no varoņu laika skalām aktieriem uz jumta liekas
bezjēdzīgāka – tā, kurā tu esi pilns “nekā” ar domām par
visu vai esi pilns visa ar domām par neko.
Jumts,
izrādās, pieder Artūram Arnim. Scenogrāfija, kā pierasts Dirty
Deal Teatro formātam, askētiska un specifiskajā Arņa paņēmienā
– likt aktierim kāpelēt kā klinškāpējam, piešķirot izrādei
arī hierarhisko vai fizisko centienu dimensiju un scenogrāfijai
ieviest savus noteikumus. Paņēmiens veiksmīgs – dažbrīd
režisoram nav jāliek aktierim runāt vai sist, lai noprastu, kurš
ir augstāk stāvošs vai kur sākas emocionāls šķērslis.
Jaunie
“spēlmaņi” ir pārliecinoši un bezbailīgi. Kaut vai prieks
skatīties, kā Alise Polačenko regulārās etīdēs pamatoti
nopelna apzīmējumu “drama queen”. Ar plusa zīmi. Ir pat mirkļi
(un, ja tā padomā, diezgan bieži), kad Kristapu Ķeseli, Mārtiņu
Upenieku, Lieni Sebri un Alisi Polačenko gribas ienīst. Bet vien
tāpēc, cik veiksmīgi viņiem sanāk pierādīt, ka Tonio, Hanss,
Inge un Magda reizēm ir patiešām nepatīkami, nekonkrēti un
mākslīgi “tipi”. Bet tā jau ir – dažreiz tikai skatuve
atklāj tās iezīmes, kas ir mūsos pašos un reizē mums
neredzamas.
Dmitrija
Petrenko maģistra darbs režijā “Tonio” ir teju vai neatkarīgs.
Iespējams, savu artavu pieradinātā “tautas” teātra ielikuši
pedagogi, kuru gaumei galā jāatskaitās, iespējams, tā ir savādā,
liekas, laikam nepiemērotā, Romualda Ivanova mūzika. Varbūt
iemesls ir vien iedomāts. Bet garām skatītāju acīm mēdz
paslīdēt šādi tādi uzplaiksnījumi, kas liecina par dēkainības
ierobežošanu; to grūti aprakstīt, bet sajūta rodas. Varbūt tas
ir vien radošās komandas mērķis nekļūdīties, godīgi aprēķināt
katra mainīgā koordinātas, varbūt, lai vilks būtu paēdis, bet
kaza dzīva. Nu gandrīz tieši tikpat nesaprotami kā ar pašu
Tonio Krēgeru.
foto: (c) DirtyDealTeatro.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru