Šodien starptautiskais džeza festivāls "Rīgas
Ritmi 2011"piedāvāja tradicionālās mediju un darbnīcu dalībnieku
tikšanās ar vairākiem šī gada mūziķiem. To starpā – Latīņamerikas džeza
pianists no Lielbritānijas Alekss Vilsons (Alex Wilson) ar komandu un
džeza un pasaules mūzikas vokāls Filips Hamiltons (Philip Hamilton).
saistītie raksti:
Neskatoties uz klasisko jautājumu par to, kādi tad ir latvieši, kuri
piedalās meistardarbnīcās, un uz to, kā viņiem ir ar ritma izjūtu,
Alekss Vilsons un viņa "orķestris" vokāliste Naomi Phillips, bungas un
perkusijas Davide Giovannini, kongas Edwin Sanz un trompete Paul
Jayasinha un Filips Hamiltons atbildēja arī uz jautājumiem par latviešu
balss materiālu, salsas uzplaukumu mūsdienu pasaulē un akcentiem
pasaules mūzikā vispār.
"Cilvēki šeit ir kautrīgi, bet ātri uzkarst," secina Hamiltons. "Un
ļoti ātri rada melodijas un dziesmas." Viņš arī izsakās, ka latviešu
muzikālie, tieši vokālie priekšnesumi, viņu vienmēr sajūsminājuši. Tomēr
nedrīkst aizmirst, ka katrai valstij ir savs muzikālais akcents, kas
bieži vien nav vienā un tajā pašā nišā. Kad runa ir par ritmu, ļoti
daudz tautu Latīņamerikā piedzimst ar ritmu, kas nenotiek šeit,
ziemeļos. Jāpiebilst, ka var nepiekrist Māra Briežkalna secinājumam par
to, kāpēc tas tā ir Latvijā. Jo mums ir viens, smagnējs tautasdziesmu
ritms. Taču, arī ne salsa, ne ča ča ča vai samba nemaz nav etnogrāfiskā
mūzika, tāpēc salīdzināt reģionu ritmus šādā kontekstā ir nedaudz
pārsteidzīgi.
Kad saruna ievirzās diskusijā par salsas izplatību mūsdienu pasaulē,
mākslinieki viennozīmīgi atzīst, ka ļoti iepriecinājis fakts arī par
lielo atsaucību šeit, Latvijā. "Salsa ir romantiska, ritmiska un bieži
pavedinoša. Iespējams, tāpēc tā ļoti ātri ieguvusi popularitāti. Un,
skatoties no sievietes perspektīvas šī deja ir ļoti droša. Ne reizes
neesmu redzējis, kad kādā salsas ballītē "čaļi" būtu sakāvušies," secina
Alekss Vilsons. Pilnīgi iespējams, ka šo nepiedienīgo deju latvietis
alcis gadu desmitiem un, kad tā beidzot atnākusi pie viņa, salsa
izrādījusies alternatīva parastajiem zaļumbaļļu vakariem, vien ar
nedaudz pikantāku piesitienu.
"Tomēr šobrīd ir problēma ar pašas salsas pietuvošanos cilvēkiem.
Bieži vien apmeklētāji izvēlas samaksāt, piemēram, trīs latus, lai dotos
uz salsas klubu un dejotu pie dīdžeja nekā klausīties orķestri
dzīvajā," atzīst Alekss Vilsons. Viņš vēl piebilst, sakot, ka kontakts
ar skatītāju ir vajadzīgs vienmēr, ļoti svarīgi, lai dejotājs jūt ritmu
uz skatuves sadarbojamies ar viņa paša ritmu. "Arī sēdošie koncerti nav
slikti, dažos gadījumos man tie pat patīk labāk. Tad tu vari atļauties
improvizēt desmit divpadsmit minūtes, kamēr, spēlējot klubos, cilvēki
tomēr vairāk vēlas dejot, nevis klausīties."
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru