17. jūnija pievakarē cauri drēgnam, neomulīgam
lietum Rīgā iespīdēja vairāki gaismas stari. Nē, tie neizrādījās
noalgoti mākoņu stūmēji, kuri prasa miljonus. Tā bija kāda izbijusi
antropoloģe un reizē - balss pavēlniece, sieviete, kurā plūst kultūru
kultūras un asiņu asinis, - Lila Daunsa (Lila Downs).
Meksikāņiem ir reti paveicies. Šī valsts atrodas, iespējams,
visizdevīgākajā reģionā, lai radītu visimpulsīvāko un enerģiskāko
"fusion" pasaules mūziku. Lai ietekmētos no Teksasas country, Luiziānas
blūza, Kubas un Karību jūras mūzikas daudzveidības fenomena. Jamaikas
regeja, konkistadoru ievestajām Spānijas parašām, Acteku un Maiju
saglabātajiem asins ritmiem un pašu, nu jau meksikāņu, izkoptajām
serenādēm, mariači, rančerām (solo balāžu izpildītājiem) vai citiem,
neskaitāmu veidu vietējiem "šlāgeriem".
Ir vismaz viens cilvēks, kurš to
visu patiešām ir mēģinājis apgūt. Kompozīcijā ar spēcīgo, brīžiem pat
vīrišķīgo tenora toni, Lila Daunsa jau divdesmit gadus nenogurstoši
imitē iedzimto indiāņu šamaņu un svētku dejas, apvienojot ar šādiem
tādiem grabuļiem un bailaoras (flamenko dejotāja) cienīgiem papēžu
piesitieniem. Viņas uzspēlētā, šņukstošā sentimentalitāte tiek
neitralizēta ar tekilas dzērājdziesmiņām, garas, instrumentālas pasaules
mūzikas kompozīcijas tiek jauktas ar izteiktām solo balādēm.
Pats pirmais, kas iekrīt acīs, koncertam pat īsti nesākoties, ir
gaismotāja apbrīnojamais darbs. Mēdz gadīties, ka pavisam slaveni
mākslinieki mēdz izlīdzēties ar pieticīgām, vienkārša rakstura
apgaismojuma partitūrām, tomēr Lilas Daunsas komanda strādā, lai
garlaicīgi nebūtu ne klausītājiem, ne skatītājiem. Toņi un prožektoru
raksturi mainās ik pēc mirkļa, tieši tikpat, cik raiba ir mūzika, cik
krāsainas tās noskaņas un izpildītie stili.
Kamēr kā mežonīgās prērijās mainās skatuves izgaismojums, Lila Daunsa
ir ielūgusi skatītāju savās mājās. Savās ugunīgajās, sentimentālajās,
naivajās un harmoniskajās mājās. Tomēr šī harmonija ir ar augstāku
latiņu nekā parastā. Te neviens nav rāms no sākuma līdz galam, bet
pastāvīgi atļaujas būt uzvilcies, virtuozs un uz viļņa.
Lila ir kā harizmātisks šovmenis, no kura nevar atraut acis. No kura
nepaliek garlaicīgi un kurš nenogurdina. Tomēr tas viss, pilnīgi
noteikti nav tikai viņas nopelns. Aiz Daunsas stāv un krīt viņas
"Mariachi" piedziedošā komanda ar akordeonu, bungu komplektu, ģitārām un
elektrisko basģitāru, kas nedaudz piešauj sintētisku piegaršu. Tomēr
unikāls un apburošs, nav citiem vārdiem vietas, ir arfists, vijolnieks
un jaranists Selso Duarte. (Celso Duarte; Jarana – ukuleles un ģitāras
kopīgās uzdzīves auglis, kas tomēr īsti neskan ne kā viens, ne kā otrs.)
Pilnīgi neiespējami saskatīt, kuras arfas stīgas aizskar šis
nepārspējamais virtuozs; tikpat nepārspējama ir arī viņa spēja
nekļūdīties, reizē radot nebeidzamu arfas toņu viļņošanos.
Vērojot Lilas Daunsas garo bizi, spēcīgās, rituāla dejai līdzīgās
kustības un atlētisko, tumsnējo augumu, neiespējami neatminēties Edvarda
S. Kērtisa (Edward S. Curtis) pirms vairāk nekā simts gadiem veiktos
fotouzņēmumus. Pasauli, kurā ģeniāli notverta indiāņu parastā un mītiskā
dzīve. Kur virsaiši izpilda vadoņu dejas un nezaudē rāmumu, kamēr
meitas un mātes ar bieziem, melniem "kanēļmaizītēs" satītiem matiem berž
miltus maizei.
Lilu Daunsu ir neiespējami nesalīdzināt ar populārāko meksikānieti,
mākslinieci Frīdu Kalo. Ne tikai tāpēc, ka viņa reiz izpildījusi
vairākas, Džulijas Teimoras (Julie Taymor) režisētās filmas "Frida"
(2002) skaņu celiņa melodijas. Bet pavisam vienkārši – arī dziedātājai
simpatizē krāsainās kombinācijas skatuves tērpā un aplikācijas mājaslapā
un viņai piemīt līdzīgi sejas vaibsti un spēcīgā uzacu līnija, kas
tomēr nav tik mežonīga kā Frīdai.
Pateicoties Eliotam Goldentālam (Elliot Goldenthal), kurš radīja
pieminētās filmas pavadījumu, Lila Daunsa nerakstītos un rakstītos
materiālos ieguvusi "voice of Mexico" titulu. Tīrā, stingrā,
asinsarkanā rubīna balss toņa dēļ. Neatkarīgās pasaules uztveres dēļ.
Autentiskā izskata un valsts muzikālo gaitu viskrāsainākā atspulga
radīšanas dēļ. Un patiesi, nebūtu godīgi, ja Lilas raksturojums
aprobežotos vien ar ģeogrāfiskiem mūzikas stiliem un ietekmēm.
Tāpēc tie, kuri kāri uz visa veida mūziku, 17.jūnija priekšnesumā
sadzirdēja ko līdzīgu gan Santana, gan Malo, gan, Gogol Bordello,
Caetano Veloso, Enio Morricone un Manu Chao. Arī salsu, rumbu, bolero
utt. pārstāvošos Buena Vista Social Club, pat blūzroku no Fleetwood Mac,
"country" no Glen Campbell vai meksikāņu klasiķi Consuelito Velázquez.
Viņas harizma stāv līdzās Omārai Portundo, Ninai Simonei, Mirjamai
Makebai vai Sezariai Evorai. Tāpat kā Lilas balss. Tomēr, viņai ir
"tikai" četrdesmit divi, kas, esot blakus pārējām slavenajām lēdijām, ir
vēl tikai sākums. Šo starpību viņa izmanto uz skatuves, atļaujoties
virpuļot, klapēt papēžus un veikt asas, jauneklīgas kustības.
Teikt, ka viņas koncerts līdzinās meksikāņu "ziepju operai", būtu
pārdroši. Dažbrīd pavīd pāris muzikālo vārsmu, kuras piestāvētu kādai
lauku zaļumballei vai ciema grautiņam starp tako pārdevējiem, tomēr
tikai dažbrīd. Tradicionālā šņukstēšana melanholiskajos skaņdarbos,
šķiet, uz Latvijas publiku neiedarbojas tik īpaši kā aktīvo melodiju
virpulis un rezonējošā balss, kas duras kā šķēps un mirdz kopā ar
tālienē spīdošajiem skatuves starmešiem. Cilvēki ceļas kājās vienreiz,
pēc otrā "autoru!" cilvēki ceļas vēl. Un Lila Daunsa aiziet no skatuves,
atstājot "Black Magic Woman", savu popdziesmu "Paloma Negra", kā arī
vēl kādu dziesmu par balodīšiem – Tomasa Mendesa "Cucurrucu Paloma", kas
vairāk zināma Veloso izpildinājumā. Izskan "Benediction and Dream"
versija no "Frida", kā viegli apreibusi Daunsa ielīgojas ar nevainojamo
atrakciju "La Iguana".
Foto(c) Vladislavs Punculs
Foto(c) Vladislavs Punculs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru