Jo vairāk mēs laiku apskatām hronoloģiskā
skalā, jo vairāk zūd tā burvība, saldsērība vai neparedzamība. Vai viss
kopā. Andrejs Jarovojs jaunajā Ģertrūdes ielas teātra muzikālajā
uzvedumā "Cilvēks uz trepēm" aicina iedziļināties laikā kā
neatkārtojamā mērvienībā. Kā objektā, kuru noliekot blakus citam, tas
vienmēr būs unikāls.
saistītais raksts: Dejas izrāde "Esi ar mani".
Tagadne nav periods. Tas ir mirklis vai laika sprīdis, kurā mēs
apzināmies pasauli tieši tādu, kāda tā ir šobrīd. Un tas, kas notiek
pirms vai pēc tam, ir apskatāms kā pilnīgi cita rakstura notikums. Tomēr
eksistē arī pagātnes un nākotnes tagadnes. Stāvokļi, kad mūsu
apzinātais visums atrodas citā, pagājušā vai nākošā, ceturtās dimensijas
jeb laika punktā, bet viennozīmīgi ir aktuāls tieši tad, tieši tajā
situācijā.
Andrejs Jarovojs izrādi ar mūziku aktiera lomā/koncertu ar izrādes
scenogrāfiju mēģinājis veidot, šķiet, pamatojoties uz pasaulslavenā
akadēmiskā novatora, avangarda komponista un aleatoriskās (jeb gadījumu)
mūzikas aizsācēja Džona Keidža teikto, ka katrs mirklis ir unikāls savā
būtībā, un bieži vien mums nav svarīgi atcerēties ko tādu, kas bijis
pirms tam, un gaidīt lietas, kas vēl nāks.
Tāda ir arī "Cilvēks uz trepēm" struktūra – hronoloģiskas secības
noliegšana, atļaujot uz skatuves esošajām gaismām iedegties pēc patikas,
vilcienam projekcijā ripot, negaidot mērķi un neatceroties, kas bijis
pirms iebraukšanas tunelī, un lietām plūst tikai šeit un tagad,
vienlaikus radot svarīgu tikai procesu, ne iemeslu vai sekas. Tāpēc
viss, kas notiek ar ar Dāvja Burmeistera komponēto un kopā ar Madaru
Fogelmani (čells) un Alekseju Bahiru (vijole) izpildīto mūziku, Ievas
Kauliņas skatuves kompozīciju un Gitas Straustiņas video projekcijām,
liekas kā neieprogrammēts kopums, kas piešķir katram mirklim
neatkārtojamības sajūtu. Gaismas darbojas kā releja pavadībā un video
kolāžas nerada kādu noteiktu stāstījumu. Pat nepieradinātā mūzika, kas
apvienota ar ierakstā atskaņotu Čārlza Aivsa (Charles Ives) pievienoto
vērtību, iznīcina saprātīgo, ierasto struktūru ar piedziedājumiem un
secīgām repetīcijām.
Tiesa, kad Bahirs nospiež cilpas pedāli, atkārtojas vairākas viņa
iespēlētās vijoles partijas, tomēr nekur nav teikts, ka neatkārtojas
nekas. Pasaule vēl aizvien pieļauj vienu un to pašu kļūdu, piedaloties
karos, cilvēki katru rītu brauc vienu un to pašu maršrutu ar sabiedrisko
transportu un saule skaidrā pēcpusdienā vienmēr spīd ar vienādu luksu
daudzumu. Tomēr pat tad, kad skanējums atkārtojas, cilvēki karo un brauc
vilcienos, notiek viena neapstādināma mainība – pat izrādes laikā mēs
visi paliekam vecāki, saule pieslīd tuvāk vai tālāk ekvinokcijai un
pasaulē piedzimst pa (vismaz) diviem bērniem sekundē. Ar katru mirkli
uztvere par pasaules kārtību tagad, vakar un rīt mainās, neskatoties uz
to, ka mēs to neredzam.
Tomēr "Cilvēks uz trepēm" nemēģina atgādināt, ka viss pieminētais
patiešām notiek pamatoti. Tieši otrādi – izrādes veidotāji ir centušies
radīt vidi, kurā skatītājs mēģina atslābt, nekārtojot notiekošo loģiskā
secībā. Tāpat kā mūzika, lai arī būdama loģiska, sākotnēji lasīta no
partitūras vai izpildīta pēc saprāta radītām nostādnēm, tomēr tiecas būt
emocionāla, neprognozējama un laika neietekmēta. Tiesa, matemātiski
izpildījumi modernisma laikmetā pat noliedz manipulāciju ar cilvēka jūtu
gammu. Reizēm patīkami, kā Jarovoja uzvedumā tiek izmantotas tīri
saviļņojošas un sajūtu rakstura melodijas, un klausītājam nav jādomā par
dramaturģiskām niansēm, ko varētu palaist garām un pēc tam nesaprast,
kāpēc viss uz skatuves notiek tā, kā tas notiek.
Pasaule, pēdējos piecdesmit gadus tiecoties pēc loģikas, lēnām sāk no
tās nogurt. Uzplaukst neoromantisms, attīstās akusmātiskā un lauka
ierakstu kultūra, un mūzikai tiek ļauts būt tādai, kāda tā izveidojas
pati no sevis, nevis tiek radīta speciāli. Tāds ir arī galvenais, jau
pieminētā aleatoriskā mūzikas stila princips. Tomēr pilnīgi no mirkļa
baudīšanas ienaidnieka – prātošanas - "Cilvēkā uz trepēm" atbrīvoties
neizdodas. Izrādes beigās atslēgtajām vērotāja smadzenēm atkal jāsāk
sekot līdzi tam, ko skaļruņos citē ierakstītie monologi un kāda ir to
misija tikko redzētajā. Jāatzīst, daudz apjēgt neizdodas. Kopējā
kontekstā šo ierakstu esamība kļūst gaužām lieka un dažbrīd tomēr ir
labāk nesaprast neko, nekā mēģināt to darīt, bet nesekmīgi.
Turpretī lieliskas liekas īsas, prātīgas tēzes priekšnesuma laikā, to
teorētiski sadalot trīs posmos: "pagātnes tagadne ir atmiņa, tagadnes
tagadne ir vērojums, un nākotnes tagadne – gaidīšana". Lai arī šie
teikumi acumirklī liek meklēt kādas slēptas alegorijas turpmākajā
izrādes laikā, kopējā, nomierinošā un pat meditatīvā kompozīcija atkal
liek atslābt un vērot notiekošo kā mirkļa burvību.
"Cilvēks uz trepēm" nepārsteidz ar skanējumu, lai arī tam vajadzētu
būt intriģējošākam – kā nekā, mūzika izrādē tomēr ir dominējošais
"runātājs". Tomēr apkārt notiekošais ik pa laikam veido savstarpēju
dialogu un pārsvarā spēj izdzīvot bez iepatikšanās skatītājiem. Bet, kad
katra, neapšaubāmi talantīgu un ambiciozu mākslinieku, radītā
eksperimentālās izrādes komponente būs iemācījusies līdz galam respektēt
viena otru un kļūt par vienu veselu, šāda veida uzvedumi par
simpatizēšanu vērotājam vairs nemaz nedomās. Tas simpatizēs uzvedumam.
Foto (c) Ingus Bajārs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru