Ja uz Otmāra Lieberta (Ottmar Liebert) koncertu
22. martā atnāk cilvēks, kurš izpildītāju ir tikai dzirdējis nevis
redzējis, pirmo priekšnesuma stundu viņš ar aizdomām skatās un spriež,
ka pats lielais mākslinieks vēl nav ieradies – tik vienādi un līdz ar
to neizteiksmīgi ir četri grupas "Luna Negra" mūziķi. Īstenībā pats
Lieberts, kluss kā melna pelīte, sēž ar savu ciedrkoka "Lester Devoe
Blanca" un spēlē tā, lai nemaz nevarētu pateikt, ka tikai viņa dēļ
pastāv šī apvienība un uzstāšanās.
Saistītie raksti:
"Art Nouveau" iezīmē ne tikai arhitektūras, bet arī sadzīves un
domāšanas maiņas periodu. Vismaz būvniecībā "Jaunās mākslas" (posms
zināms arī kā Jūgendstils) izpausmes izpaudās kā domāšana ārpus rāmjiem –
brīvas izpausmes ietekmēties no visa, jaucot un eksperimentējot.
Nepilnu divu dekāžu laikā arhitekti sajauca neoklasicismu,
dekoratīvismu, tautas romantismu, baroku, statenisko stilu, pat agrīnu
funkcionālismu un neogotiku.
Kāpēc šāds ievads? Tas saistīts ar Otmāra Lieberta 1990.gadā
pašpasludināto personiskā "Flamenco Nouveau" rašanos. Zināms, ka lielas
pārmaiņas šādā stilā sakās jau septiņdesmitajos, kad pasaulslavens kļuva
Pako de Lusija (Paco de Lucía). Tomēr tieši tikpat ilgu posmu kā
Jūgendstils, arī pats Lieberts ir centies atšifrēt savus klasiskās
flamenko, rumbas, tango flamenko un pat salsas un tuvo austrumu ģitāras
elementus. Utt.
Tomēr, kā par nelaimi, viņam ir grupa "Luna Negra". Četri kungi, kuri
ik pa laikam mainās, izņemot pašu Liebertu un basistu Džonu Geiganu.
(Jon Gagan) Kāpēc par nelaimi? Šī blice, pavadot lielisko solo
mākslinieku, viņa labās sirds dēļ, pusi no pieminētajiem "Flamenco
Nouveau" apakšstiliem apspiež. Jo ir tikai kripatiņas no Lieberta
klasiskā flamenko, ambientā flamenko, austrumu ietekmes un nemaz no
salsas.
Dažbrīd pat liekas, ka "Luna Negra" ir gājusi drīz Rīgu atkārtoti
apmeklējušās soft jazz/fusion jazz apvienības "Acoustic Alchemy"
virzienā. Tikai ar mazāk spēcīgām melodijām un ārkārtīgi rezervētu, pat
pārlieku distancētu attieksmi pret skatītājiem, atstājot pasaules mūziku
aiz muguras. Ņemot vērā to, ka Lieberts tomēr ir runātīgs kungs, un
savā solo koncertā 2009.gada oktobrī divu stundu laikā paguva
iespraukties ar kādām piecām "pīpauzēm", šoreiz, koncertējot ar grupu,
klausītāji knapi sagaidīja vienu.
Bet tas - vismaz šoreiz, jo ir citas reizes, kad "Melnā Mēneša ("Luna
Negra" - spāņu.val) izpildījums ir manāmi krāsaināks. Pārsvarā vien
tad, kad ansamblis kļūst par trio. Tomēr Lielajā Ģildē kvartets izskatās
diezgan noguris, jo mēģina spiest uz izteiktu minora rumbu un
melodijām, kuras šķietami līdzīgas viena otrai un skan kā sērīgi "Gypsy
Kings". Nebūtu šaubu, ka arī šāds muzikālais priekšnesums ir skaistums,
tikai ne divas stundas. Glābj uzstāšanās otrā daļa, kad klausītāji no
iekšējiem jautājumiem, rutīnas un pārāk skaļā bungu komplekta balkonā
beidz knosīties, un "Luna Negra" kļūst nu ne par sērīgiem, bet jau
aktīvākiem un ritmiskākiem "Gypsy Kings" ar gaumīgo "Barcelona Night" un
melodisko "Heart Still Beating". Un lielais jautājums: "Uzmini, kurš ir
Otmārs Līberts?" kļūst atrisināts, jo vienmēr baskājainais mākslinieks
beidzot sāk izrauties ar krietni vairāk solo partijām un iezīmē sevi kā
līderi.
Kamēr "Melnajam Mēnesim" tipiskāk piestāvošās, biežāk lietotās un
labskanīgākās perkusijas ārkārtīgi patīkami (kaut gan sākumā pārāk klusu
skaļruņos) pārvalda Humans Orejs (Houman Orei), tikmēr pie pierastajiem
sitamrīkiem nepārliecinošs ir Maikls Čavezs. (Michael Chavez) Kurš, vēl
pie tam ārkārtīgi pamanāmi, turpinot bungot, jāsaka, "blenž"
skatītājos. Iespējams, meklējot kādu īpašu personu vai arī pavisam
vienkārši pārliecinoties par izslavēto latviešu pievilcību. Kas to lai
tagad zina. Taustiņu nepieciešamību liek apdomāt arī Džona Geigana šur
tur iespraukušies "string" sintezatora toņi, kuri pilnībā izjauc "Luna
Negra" jau tā organiski knapi skanošo kompozīciju.
Lai Otmārs Lieberts uz Lielās Ģildes skatuves atgrieztos vēlreiz un
ar tiem pašiem klausītājiem, viņam ir jāizlemj – vai nu vienam pašam,
vai tikai un vienīgi ar akustiskiem instrumentiem. Bez sintezatoriem un
bungu komplektiem. Otrdienas priekšnesumu negribīgi sanāk nosaukt par to
"Luna Negra", kura neskan kā tā "Luna Negra", kuru būtu gaidījuši.
Varbūt 22. marta kombinācija iepriecinātu mūs deviņdesmito gadu vidū, ne
vairs šobrīd.

Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru