pirmdiena, 2012. gada 23. jūlijs

Pirmo reizi Latvijā! QRcatching. QRcatch. QR CTCH. Interactive New Media Orienteering.


Pārsvarā mēs savus viedtālruņus izmantojam ne tikai zvanīšanai un epastu apskatei, bet arī dažādu, iespējams, nelietderīgu programmu lietošanai, kas nosit laiku, bet nerada nekādu ilgāku vai nopietnāku nozīmību. QR catching ir jauns veids, kā izmantot savu telefonu ne tikai sērfošanai, tviterim un zvanīšanai, bet arī netipiskam sportam, jaunu vietu atklāšanai un ģeogrāfiskai izpētei. QR CTCH pārsvarā ir paredzēts pilsētvidei, un tas ir lielisks veids, kā iepazīt to no citas puses. Sekojot sacensību norises vietām, apceļot piepilsētas, esošos un bijušos dzīvojamos un rūpnieciskos rajonus.

QR CTCH jeb interaktīvā (vai urbānā, jauno mediju) orientēšanās ir sacensības ikvienam, kura telefona ir QR kodu lasītājs. Dalībniekiem pēc starta signāla noteiktā teritorijā jāatrod 14-25 dažādās vietās izlīmēti QR kodi jeb slēpņi (hides). Katrā no slēpņiem ir norāde uz nākamo, kas noformēta kā kodēts, āķīgs teksts, bet, vidē ar pieņemamu interneta pieslēgumu, norāde var būt arī nākamā slēpņa attēls, saite ar lokāciju uz kartes, skaņas fails vai pat uzdevums, kas jāizpilda, lai tiktu tālāk un iekļauj pieminētās vai citas disciplīnas.
Pirmā oficiālā QR CTCH Latvijas Jauno mediju orientēšanās notika Liepājā 2012.gada 7.jūlijā, Summer Sound festivāla laikā, to atklāja JMM teltī. Kečinga dalībniekiem festivāla teritorijā bija jāatrod 14 slēpņi, kas norādīja ne vien komerciālos punktus, bet arī citas pieejamās lokācijas. (Lai gan dalībnieki atzina, ka trase noteikti varētu veicināt mārketingu notikuma laikā, jo orientēšanās gan iepazīstina, gan kārdina ar teritorijā pieejamajiem piedāvājumiem.)
Piedalījās četras komandas, trīs no tām gan atrada visus punktus, gan finišēja. Par pirmo QR CTCH uzvarētāju un šādi vēsturē iekļuvušo skrējēju var apsveikt Ainaru Bumbieri no Rīgas, kas trasi, veica nepilnās 12 minūtēs (11:42), klaji piesmejot trases limitu vienu stundu un trīsdesmit minūtes (laiks, pēc kura iztecēšanas dalībnieks/-i saņemtu “n/f" jeb "not finished” ierakstu protokolā). Nākamajai komandai “Teo Nāras” (Baiba Aļļe, Līva Ķīkule, Edgars Bružāns) tas prasīja nepilnas 18 minūtes (17:47), kamēr trešie “Tāds Pisa*s” (Zane Rumberga, Mārtiņš Urbāns, Kristaps Anškens) beidza daudz vēlāk, bet ar ikonisku laiku – 38:38. Ceturtā komanda “Pasta Baloži”, kas startēja ar nokavēšanos, nefinišēja. Pirmo trīs vietu ieguvēji (šajā gadījumā – visi finišējušie) saņēma balvas no izdevniecības “Santa”.

Šobrīd notiek gatavošanās otrajai orientēšanās reizei, kas notiks ilggadējā vasaras nometnē “Saulgriežu Vasaras vidusskola” un drīz sāksies darbs pie QR CTCH mājaslapas (kopā ar programmētāju, Liepājas Universitātes Jauno mediju programmas studentu Valteru Grišānu) un vēlāk iesniegts projekts Rīgas Domes Izglītības, Sporta un Kultūras departamentā, lai šādas sacīkstes (gan skriešanas, gan velo) ar pilsētas atbalstu varētu rīkot regulāri un piedāvāt arī kā izklaidi pilsētas viesiem. Ideālā gadījumā interaktīvā orientēšanās varētu izplatīties pa visu Latviju, ieņemot pastāvīgu vietu ne tikai festivālos vai pilsētu svētkos, bet arī biežāk citos notikumos un regulāros uzsaukumos. Protams, netiek izslēgta nebūt ne utopiska ideja to piedāvāt citām pilsētām un notikumiem pasaulē.
QR CTCH kopējās idejas pamatā būs trīs veidu trases – “trespassing race” (“ātruma trase”), kur tiek dots noteikts laiks, kad iezīmētā pamestā vai apdzīvotā teritorijā jāpaspēj savākt pēc iespējas ātrāk kodu, par katrām nokavētajām 30 sekundēm pēc atgriešanās laika saņemot soda punktus (varētu būt piemērota atlētiskākiem skrējējiem un “parkour” mīļiem), “vagabond race” (“tautas trase”), kas ir klasiska rakstura slēpņu meklēšana (starp citu, šmaukšanās pārbaude nav nepieciešama, jo QR lasītāju programmas saglabā katru skenēto failu vēsturē) vai “sheep race” (kečings komandās; parasti ar papilduzdevumiem aktuālajā vidē).
“Tresspasing race” QR kodus (race spot) no “tautas” un “aitu” kodiem (common spots) varēs atšķirt pēc krāsojuma – kamēr parastie būs melni, ātruma trases kodi būs sarkani uz balta fona labākai redzamībai. Pārējos kodus paredzēts drukāt uz caurspīdīgas āra apstākļiem piemērotas līmplēves, lai materiāls ilgāk turētos uz virsmas un lai slēpni būtu grūtāk pamanīt; tāpat tie neizceltos vidē un/vai nebojātu skatu.

Līdzīgas orientēšanās Latvijā notika jau pirms pāris gadiem, kad organizācija "Lūzumpunkts" veica pirmo, nopietni ņemamo pilsētas orientēšanos. Pasaulē tās, lai gan diezgan nekonkrētas un no kartes, zīmuļiem, kompasiem, transportieriem, kalkulatoriem utt. atkarīgas, sākušās vien pirms pāris mēnešiem. Interneta ārēs var iepazīt pāris nozīmīgākos mēginājumus - Springfildas fiziskās izglītības departamenta (ASV) un Kanādiešu akadēmijas Kobē (Japāna) veiktie, kas ietekmējās no nevainīgas un neambiciozas Austrāļu sporta skolotāja Džeroda Robinsona 2009.gadā veiktās skolēnu atrakcijas. Šobrīd teju vai identiska QR CTCH idejai ir Dienvidāfrikas apvienības “Adventure in Motion” radītā.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru