Kamēr apzinīgi ļaudis pieturas pie gavēņa un
sajūtu ierobežošanas, tikmēr uzticīgākie industriālās mūzikas fetišisti
(un ne tikai!) patīkamā pavasara dienā, 13.martā, nepalika gara badā
un devās uz neierasto Latvijas Universitātes Lielo aulu, lai
noklausītos "Laibach", par kuru runājot, šķiet, tiek lietots vairāk
emociju nekā par citām grupām. No bailēm līdz pakļautībai, no dusmām
līdz priekam. Un visu pa vidum arī.
Es uzvilku zābakus, tev bija sarkanas lūpas, mēs sanācām kopā, viņi
noblieza koncertu! Tikmēr arī kāds noteikts skaitlis koncerta
apmeklētāju nebija darījuši ne vienu, ne otru. Tieši pretēji, "Laibach"
vairākiem cilvēkiem uzjundī un vienmēr ir uzjundījuši baiļu sajūtu,
kuru radījuši mēdiji trīsdesmit gadu garumā. Vai arī mākslinieki paši,
grupas tēlu veiksmīgi sakausējot ar fašistu simboliku un stilu. Pirms
koncerta pat šur tur parādījās atziņa, ka: "Nezinu, vai uz koncertu
iešu, jo man liekas viņi ir bīstami!". Tomēr, kā pierādījās svētdien,
tad vienīgā ētikai bīstamā lieta bija bērnu ievešana zālē mirklī, kad
kādā no video projekcijām jauna meitene kādam jaunskungam/kungam veica
minetu. Varbūt vēl "bīstamāks" bija vien līderis, viens no "Laibach"
dibinātājiem Milans Frass, kurš, kā vienmēr tērpies savā ēģiptiešu
cepurē, un nemainīgā oficiera mierā stāvēdams, izskatījās pēc nacistu
tuksneša trūpera brīvbrīdī.
Ārkārtīgs prieks ieplūda "Laibach" daiļrades, viņu
jaunās Slovēņu mākslas (Neue Slowenische Kunst), stila vai vienkārši
"viss kopā" cienītājiem. No pirmā acu uzmetiena ieradušies bija bezmaz
vai visi no pērn notikušā "Jarboe" koncerta un vēl piecas reizes vairāk.
Visticamāk, liela daļa no šo abu koncertu klātesošajiem apmeklēs arī
"Skaņu Meža" rīkoto "Swans" uzstāšanos maijā. Tāpēc 13.marta notikums
nenoliedzami pieskaitāms pie pēdējā gada astoņdesmito beigu dumpinieku
atgriešanās epopejas. Tas nekas, ka koncertā no vecā Ļubļanas apvienības
sastāva palicis vien monotoni rūcošais Frass. Šajā ziņā "Laibach" var
pietuvināt mūsu pašu "Līviem" - kamēr latviešu rokeru banda sastāvēja no
aptuveni 40 mūziķiem, slovēņu blicei cauri izgājuši aptuveni trīsdesmit
dažādu mākslinieku. Šoreiz stabilākie – pie taustiņiem Luka Jamniks un
Sašo Vollmaijers, simpātiskā Mina Špillere ar balsi, sintezatoru un
ruporu, kā arī Janežs Gabričs pie bungām.
Nav ne jausmas, kā varētu izpausties pakļautība,
vērojot profesionāli sagatavoto "Laibach" šovu, nez vai slovēņi to
iztēlojušies kā mierīgu aitu baru no "Volk" ieraksta vāciņa. Tomēr,
vismaz pirmās, uz rokas skaitāmās dziesmas, skatītājos radīja tādu
padošanos. It kā notiktu mērīšana un cimperlīga gaisa izošņāšana - vai
tie vēl ir īstie "Laibach" un vai viņi būs tik labi kā cerēts. Jo pirmie
uz skatuves uzkāpa laicīgie dalībnieki, tikai pēc tam sekoja veterāns
Frass. Klausītāji nogaidoši uzņēma pirmo triecienu "Boji (Sredi Boje)",
un tāpat arī citus klasiskos gabalus "Smrt za Smrt" vai "Brat Moi".
Tomēr, mirklī, kad atskanēja "Tanz mit Laibach" (tātad zināmāka
izrādījusies pēdējā desmitgade), pūlis jau sāka kustēties un, rokas
paceļot, aplaudēt. Iespējams vaina tajā, ka vecās melodijas bija
pārveidotas par krietni kustīgākām nekā oriģināli, tāpēc tās varētu būt
grūti sazīmēt.
Ledus bija salauzts tikai koncerta otrajā daļā, kad ļaudis minimāli
sāka "tresīt" pie citām "WAT" ieraksta dziesmām - "Hell:Symmetry" un
"Achtung!". Pēcāk katra dziesma, ko noslēdza slovēņu piecinieks, radīja
arvien lielākus un lielākus aplausus, kulmināciju sasniedzot ar "Volk"
albuma pusatskaņošanu. Himnu aranžējumiem, sākot ar "Rossiya", beidzot
ar "atkārtot!" selekciju - "Amerika", "Anglia" un "Francia". Un tā,
divas stundas no vietas, tomēr nepieķeroties nevienai no populārajām
kaverversiju platēm - "Sympathy for the Devil" vai "Let it Be", izņemot
vien "God is God" no "Jesus Christ Superstars".
Kad "Laibach" izvēlējās vietu, kurā uzstāties, viņiem simpatizēja
Lielā aula. Iespējams tāpēc, ka tajā notikušas vairākas nacistu partijas
sanāksmes un konferences ar viesiem, viens no vērienīgākajiem – Okupēto
austrumu apgabalu reihsleiters (valsts vadītājs) Alfreds Rozenbergs.
Propagandas fakts ir kā medusmaize slovēņu provokatoriem, tomēr lielākā
daļa no pilnās "Aula Magna" (vēl kāds pussimts atradās uz balkona) to,
iespējams, nezināja.
Varbūt vienīgi kādam mazam procentam klausītāju iestājās vēl kāda emocija – dusmas.
Tiem, kuriem nepatīk zemteksta ironija par Otrā Pasaules kara tēmu un
kuri to nesaprot. Tomēr 13.martā "Laibach" izskatījās īpaši sterili,
aizmirstot par astoņdesmito gadu kontraversālo popularitāti un
nosliecoties uz industriju un animācijām, kas nedaudz atgādina "Pink
Floyd – The Wall" koncertu. Tas bija kā pierādījums, ka tā ir tikai
labas kvalitātes industriālā mūzika, kura kā vienmēr iet roku rokā ar
provokāciju. Kā teikuši paši "Laibach": "Mēs esam fašisti tikpat daudz
kā Hitlers gleznotājs". Zināms, ka, kā mākslinieks, Ādolfs bijis gaužām
neveiksmīgs. Tāpēc secinājumus izdariet paši.
Gaismotājs strādāja vaiga sviedros, skaņotājs kā zivs ūdenī un
muzikālais izpildījums tuvu apzīmējumam "spīdoši". Lai nu kā, "Laibach"
uzstāšanās šobrīd varētu būt kvalitatīvākais alternatīvās mūzikas
koncerts 2011.gadā. Tomēr šogad gaidāma ļoti sīva konkurence...
Koncertā iespējamo izpildīto dziesmu saraksts. Secība var arī neatbilst izpildīšanas kārtībai un kāda varbūt ir pazaudējusies:
Boi (Sredi Boji)
Mi Kujemo bodočnost
Smrt za Smrt
Brat moj
Krvava Gruda (Plodna Zemlja)
Ti, ki izzivas
Država
Slovenska Žena
Tanz mit Laibach
Alle Gegen Alle
Du Bist Unser
Hell:Symetry
Achtung!
God is God
-
Amerika
Anglia
Francia
-
Life is Life (titru fonā)
Mi Kujemo bodočnost
Smrt za Smrt
Brat moj
Krvava Gruda (Plodna Zemlja)
Ti, ki izzivas
Država
Slovenska Žena
Tanz mit Laibach
Alle Gegen Alle
Du Bist Unser
Hell:Symetry
Achtung!
God is God
-
Amerika
Anglia
Francia
-
Life is Life (titru fonā)
Foto: Anrijs Požarskis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru