Sākot ar 4.februāri Latvijas kino vērotājiem
kino "Rīga" ir iespēja noskatīties vienu no ekstraordinārākajām, bet
reizē vilinošākajām filmām pērn – Žoana Sfāra radīto biopiku
"Gainsbourg: Vie héroïque" jeb "Seržs Geisnbūrs: Varonīgā Dzīve". Kino,
kas spīdoši norāda, kādām likteņa iezīmēm jāizpildās, lai dzīvotu tādu
pašu "varonīgo dzīvi".
Noteikums Nr.1 – Piedzimsti kā ebrejs.
Un vēl labāk, ja ar slāviskām saknēm. Kā zināms, tādi slaveni vārdi
kā Marks Rotko, Boriss Pasternaks, Marks Šagāls, Mihails Tāls un Aizaks
Azimovs ir nākuši no krievu ēbreju ģimenes. Turpretī, runājot par šo
tautu ģenerālā formulējumā, lieliski izteicies "Gredzenu pavēlnieka"
leģendārais autors Dž.R.R. Tolkīns, atbildot Nacistiskās Vācijas
jautājumam "Vai viņš ir ar ebreju saknēm?" Autors "Hobits" iespiedēju
grupai atbildējis: "Ja jūs man tā jautājat, tad ar nožēlu jāatbild, ka
manos senčos nav neviena no šīs apdāvinātās tautas.." Pie reizes
piebilstot, lai "Hobita" tulkojums iet un pakaras.
Gandrīz visā Sfāra (Joann Sfar) daļēji zīmētajā un reizē režisētajā
biogrāfiskājā drāmā/melnajā komēdijā/traģēdijā (par tikpat
dramatisku/ironisku/traģisku tēlu Seržu Geinsbūru) lielu lomu ieņem
atstātās genocīda un "apdāvinātās tautas" temperamenta paliekas. Un
nevar nepiekrist, ka Eriks Elmosnino (Eric Elmosnino) ir izcilākais un
viens no retajiem Geinsbūra "alter ego", kā arī pagājušā gada
baudāmākais un aizkustinošākais, tomēr nenovērtētākais aktieris. (Blakus
var likt vienīgi augstāk celto, komentārus neprasošo Kolinu Fērtu.) Lai
izspēlētu šādu ebreju temperamenta, franču revolucionāro asiņu un slāvu
epatāžas sajaukumu, pašam Elmosnino jābūt vienu soli no "ģeniālitātes".
Cerams, ka laika gaitā ne uz "Idiots" pusi kā Geinsbūram.
Noteikums Nr.2 – Sievietes, sievietes!
Visiem zināmas viņa dēkas ar Bridžitu Bardo, Žuljetu Greko, Katrīnu
Denēvu, Džeinu Birkinu. Sazin ko viņš bija iespējis izdarīt ar citām
savām mūzām, piemēram, Fransē Gallu. Tomēr vienmēr vajadzēja pastāvēt
vienam, nemainīgam faktoram – blakus jābūt sievietei. Un vēl labāk, ja
viņa dzied, un viņai svarīgāks liekas harismātisms nevis Geinsbūra
lielākais sāpju auglis – seja. Mūžilgo traumu skatītājiem nomet jau
pirmās kino sekundes, kur pirmspubertātes vecuma Lusjēns tiek drastiski
atraidīts, jo ir tik neglīts. Tomēr pieci bērni mūža laikā un daiļā dzimuma tēlu
kosmiskais skaits ik pēc pārminūtes norāda, ka šī atraidītāja laikam
vēlāk smagi nožēloja.
Jāpiebilst, ka savai pirmajai modelei mākslas skolā viņš jau puikas
gados liek izģērbties, jo "krūšturi uzzīmēt redz vēl nemākot". Pirmajās
desmit filmas minūtēs skatītājs, pat nezinādams Luisjēnu, jau noprot –
šamam ir iekšās.
Noteikums Nr.3 – Tumšais pasažieris.
Septiņdesmito gadu beigās Geinsbūrs sevi reizēm sāka dēvēt par
Geinsbarē. Tā viņš sauca to Seržu, kuru neatlaidīgi pārņēma
visuresošais "Mr. Haids", kas māksliniekā bija slēpies visu mūžu. Līdz
beidzot, pēdējos dzīves piecpadsimt gadus, neilgi pirms šķiršanās no
Birkinas, pilnīgi uzveica viņa garu. Līdz sava pēdējā bērna dzimšanai
1986.gadā. Lusjēna Juniora dzimšana iesākās ar Geinsbūra vārdiem "
Lusjēns otrais. Lai valdītu pār Franciju kā tēvs.". Tādējādi viņš cerēja
tikt atpestīts no sava rēga.
Tomēr tā izskats mainījās no tukla, zirnekļveidīga ebreja sarža no
nacistu plakātiem līdz viņa ilgtošākajam šizofrēniskajam tēlam
profesoram Flipusam. Iespējams, ka šādi "Vie héroïque" režisors Sfārs
iztēlojies Geinsbūra pašiedomātu ideālu. Savu sapņu tēlu, kuram Seržs
nevar pretoties, jo sirdī ir sirsnīgs, trausls un melanholisks cilvēks.
Flipuss ir biedējošs un stilīgs reizē tāpēc, ka "tauta to mīl, tāpēc ka
ienīst – tāpat kā cilvēkēdājus Grimmu pasakās". Vēlāk filma lieliski
pierāda šo vārdu pareizību. Piemēram, sižetā par to, kā Geinsbūrs regejā
pārdzied "Marseljēzu" un pēcāk nopērk tās oriģinālmanuskriptu,
nenosakāmā patosā (ar sarkasmu vai patiesi) izspļaujot: "Atdotu par to
pēdejo grasi".
Noteikums Nr.4 – Cigaretes.
Pieplusojam vēl lielu daudzumu alkohola un, protams, marihuānas. Tas
viss rada kokteili, kurš gan gandrīz apstādina Geinsbūra sirdi, gan arī
1991.gadā to izdara pavisam. Cigarete ne mirkli neizkrīt no viņa mutes
vai arī no rokām. It sevišķi pārsteidzoši un reizē provokatīvi ir vērot
mazā Lusjēna (Kacey Mottet Klein) "nopietno attieksmi" pret smēķi jau
pamatskolas vecumā. Tomēr tolaik tas vēl aizvien netika uzskatīts kā
kaitīgs ieradums. Vēl sešdesmito gadu Amerikā "Camel" reklamējās kā "Šīs
cigaretes izvēlas pat jūsu ārsts. Viņš noteikti zina labāko arī jums.".
Vēl bez šiem četriem "kā kļūt par Seržu Geinsbūru" noteikumiem varētu
pievienot – dzīvo Parīzē, esi mākslas un mūzikas entuziasts, simpatizē
tumsai vai krēslai. Tomēr, lai kā arī kāds mēģinātu, neviens nekad nebūs
kā Lusjēns Ginsburgs. Šī filma ir tikai atspulgs, tiesa – spīdošs. Par
filmas kvalitāti liecina arī mūziķa ģimenes piekrišana tam, ka tā šobrīd
ir patiesākā un reālākā Serža dzīves versija. Tomēr, neskatoties uz to,
ka "Gainsbourg: Vie héroïque" parādījās vairākos festivālos, tostarp
arī "Baltijas Pērlē", tā ir apbalvota tikai ar vienu godalgu – labākā
aktiera titulu Tribekas filmu festivālā. Nepieklājīgi pieticīgs prieks
Ērikam Elmosnino.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru