Unikālais Latvijas sapņu folka projekts "Sus
Dungo" sadarbībā ar biedrību "Viegli" izlaidis savu pirmo albumu "Rasā
Pēdas". Astoņas meitenes, reizēm palīdzot arī citiem, turpina pēdējā
laikā aktuālo miera mūzikas tradīciju, neaizraujoties ar dziļdomīgu
tekstu, bet iztiekot ar jauku un meitenīgi naivu vārsmu un melodiju
kombināciju.
Padomju laikā dabas tēlojumi bija diezgan paliela daļa bērnu
literatūras. Un tikai mazs kriksītis pārējā klāstā izrādījās to dzejas
grāmatu, kas nenodarbojās ne ar tēlošanu, ne ar attēlošanu, bet tiecās
prom no fiziski uzskatāmajiem un uzskaitāmajiem novērojumiem - dziļāk
pieaugušo literatūras un cilvēces radīto procesu izpratnē, radot jaunas
tautas dziesmas un, līdz ar to bieži netiekot izdotas, iegūstot
aizliegto un reizē kulta statusu. Majakovskis, Vācietis, Elsbergs,
Brodskis, Melngalvs, Čaklais... Tāpat arī fonda "Viegli" pirms pāris
gadiem izdotais albums ar tādu pašu nosaukumu bāzējās uz Imanta Ziedoņa
mantojuma spilvena un, lai arī dzejnieka metafizikai skanēja pat pārāk
paviegli, galarezultāts vismaz piešķīra mūsdienu tautas mūzikai
nozīmīgāku pozīciju.
Kaut kā nelāgi liekas, ka "Sus Dungo" iebristā taciņa ved uz
neatkārtojamības izsīkšanu. Nodarbojoties ar sapņainu muzicēšanu bez šīs
pasaulīgas bagāžas, dūdiņas paliek vien laicīgas. (Kā mākslas kritiķis
Chris Sharp šobrīd notiekošo mēģina pārdēvēt par "current" - pašreizējs,
ne vairs laikmetīgs.) Bez neaizmirstamās dzīvesziņas, kas ir aiz
muguras un teju bez vilinošas piedzīvotā grūtsirdības, kuru dzirdot,
viss liekas tik skaisti, ka šķiet – kaut kas iekritis acī (tātad,
neapstrīdama ietekme, kas paliek vēl ilgi).
"Sus Dungo" instrumentu krāšņums un mūžīgi skanošās balsis, lai arī
samtaini maigas un saliktas kopā kā burvīgs, plaukstošs tūkstošgadīgs
mežs, brīžiem var kļūt pelēcīgas. Tā migla, kas mēdz saturēt
neizskaidrojamo un neapzināto, izzūd. Un dzīšanās pēc harmonijas starp
visiem skaņu radošajiem resursiem mūziku padara par taisnu līniju. Par
mieru, kas ir tik mierīgs, ka līdzinās kardiogrammai, kad tuvojas sirds
klusums. Nenoliedzami, "Pēdās" ir harmonija, taisna kā šķēps, bet nav
disharmoniskas harmonijas – tās, kura šeit ir no laika gala, kamēr vien
cilvēks sevi atceras, tā, kas uzjundī un tad pēkšņi dodas uz teju
nedzīvu rāmumu, nekad nepaliekot vienā punktā, vienā plaknē, vienā
emociju kaktiņā un neatstājot klausītāju vienā, iespējams, enerģētiski
nāvējošā pozīcijā. Ja roka nesatver, bet tikai glāsta, mums nav ne
jausmas, cik stipra un varena tā mēdz būt un kāds tukšums rodas, kad tā
atlaižas.
Meitenēm jāsaprot, kur slēpjas viņu īstā burvība un neatkārtojamība –
balsīs vai instrumentos vai arī jāatrod kopsaucējs. Šobrīd viņas pašas
radījušas grūti atrisināmu, nesabalansētu konkurenci starp šīm divām
"Sus Dungo" sastāvdaļām, kur balsis (pārsvarā Elizabete Balčus, Diāna
Čepurnaja, Kate Pāvula un Liene Dravniece) dažreiz tiek nomāktas ar
bieži paredzamu nošu ainavu, kamēr vienmēr nepārspējamā, īpašo, maģisko
un neparedzamo cilvēcību sludinošā flauta (Balčus) tomēr nespēj līdz
galam izspraukties caur balsu mežu. Līdzīgas sajūtas spēj sniegt vēl
arfa (Elizabeta Angelika Lāce), kas noteikti kļuvusi par otru svarīgāko
garīgās dziņas instrumentu "Sus Dungo" plejādē, un sitaminstrumenti, kas
palīdz nezaudēt dabisko ritmu un dinamiku.
Bet jājautā, vai sapņi palīdz dzīvot vai tikai izdzīvot? Vai folks
liek vien neaizmirst vai vienmēr atcerēties? Ja meitenes nespēs atbildēt uz šiem
jautājumiem, var pienākt mirklis, kad "Sus Dungo" kļūs par hipiju
princesi Linda Perhacs, kura izdeva vien albumu un kuras samtainās
melodijas, par spīti spožajam talantam un mūsdienās apskaužamajam liriku
poētismam (kas "dūdiņrokerēm" nav stiprā puse), atcerējās vien pēc 40
gadiem (albums "Parallelograms";1970). Var pienākt mirklis, kad "Sus
Dungo" atcerēsies vien pēc "Rasā pēdas" vismaz Latvijas mūzikas vēsturē
unikālā skanējuma kombinācijas un "Laiks" eksplodējošās varas. Ne pēc kā
cita. Nebūs folkam visos laikos piestāvošā romantisma, kas būtībā ir
iešana caur uguni un ūdeni, vientulība, bēgšana no industrializācijas,
nodošanās dabai (to viņas izpilda) un slēpta grūtsirdība. Nebūs mūzikas,
kuru spēlējot, skan tā, ka sāp gan autoram, gan klausītājam.
Taču "Rasā Pēdas" mērķis tāds noteikti nav. "Pēdas" ir paredzēts ne
pārāk dziļdomīgiem sapņiem, kuros redzamas pļavas, zaļumballes un citi
nieki. Un tik ļoti gribas ticēt, ka talantīgās un brīvās "Sus Dungo" jau
pēc mirkļa pārvērtīsies par tām meitiņām, kas izdzied mūsdienu tautas
mūzikas dižgara "Beirut" skaņdarbu "Elephant Gun" ar tikpat nopietnu
nozīmes bruņojumu, kā to vienā elpas vilcienā veic pats Zaharijs
Frensiss Kondons (Zachary Francis Condon).
Šobrīd ir jauki, un tas ir labi. Bet nevajag vairs jauki, vajag neaizmirstami.
tā nedaudz saraustīti un brīžiem viens vārds sastūcīts uz otra + brīžiem pavīd "es-zinu-a-jums-pigu", bet pagaidām tieši par šo te viens no patiesākajiem, kas lasīts. merci!
AtbildētDzēst