Festivāla “Dirty Drama”
trešajā dienā, 4.augustā beidzot
kas atsvaidzinošs kā apelsīna
miza un jauneklīgs kā
Miks Džegers. Ar vienīgo izrādi
festivāla laikā uzstājas čehu
aktieru trio un izrāda
“Paths/Pilgrimages II”. Simboliska
un bikiņ' sirreāla kā
Jans Sudeks (Jan Sudek), it kā neproduktīvi radoši mākslinieciska
kā Pata
un Mata pasaule un
jokaini erotiska/perversa kā Miroslavs Tišijs
(Miroslav Tichy). Perfekta kombinācija.
Apelsīna smarža ir
ar nozīmi un klātesoša.
No sākuma gribas minēt, vai
tik puiši nav citējuši ideju
no Gaja Dēvenporta (Guy
Davenport)
un viņa lugas “Puiši
smaržo pēc apelsīniem”,
kur autors ar augļa
palīdzību apspēlē divu puiku intīmdzīvi.
Vai arī Gajs Dēvenports
aizņēmies ideju no kādas
ebreju feministes, kas astoņdesmito
gadu sākumā tradicionālajā “seder”
ēdamtraukā novietoja apelsīnu, tādējādi
simbolizējot sieviešu un homoseksuālistu
tiesības un “vienlīdzīgi sulīgu”
dzīvi kā pārējiem.
Izrādās, jācitē Džordža
Orvela (George Orwell) romāns “1984” -
nezināšana ir spēks. Radošā
komanda Ondřej Novotný,
Petr Míka un Tomáš Soldán noteikti neko
nenojauta par Dēvenporta klātbūtni
vai ebreju aktivitātēm, bet
pieķērās pie tā, ka
apelsīns vismaz medicīnas iestādēs
(šajā gadījumā psihiatriskajā
slimnīcā) Padomju laikā
ir bijis vienīgais civilizācijas
un brīvības simbols. Tātad
arī izrādē.
Lai nu kā,
tās ir vien pārdomas
par to, kas ir
kas un kāpēc; citēšana vai nezināšana nav svarīga.
Homoerotika, pat iepriekšējo nezinot,
izrādē tiek sazīmēta ne tikai ar
veco, labo citrusaugli, ir
tikpat klātesoša kā tā
smarža, un tas ir
fakts. Tiesa, cik ļoti
kāds no trīs aktieriem
vēlas tādā iesaistīties, vienmēr
paliek viņa ziņā, lai
gan mirklī, kad Soldana tēlotais varonis atzīstas
publikai, ka mīlēšanās ar
puikām laikam nebūs viņa
stiliņš, tas tiek izteikts
caur mutē iespraustu apelsīnu.
Tā sakot, katram vienmēr
kamols kaklā, ko norīt.
Un tāpēc izrāde
turpina būt viegli ciniski
uzjautrinoša. Kā čehu stilā.
Mazliet nekaunīgu joku, mazliet
notikumiem pilnas prātuļošanas, bravūras,
cigarešu un izklaidējoša, sentimentāla ģitāras
šlāgera. Un,
kā izrādās nobeigumā, arī maķenīt
narkotiskas hipnozes atgādinot Radeka
Jona (Radek John) romānu “Memento”.
Bet, paskatoties uz aktieru
gadu skaitu (kāda sakritība,
visiem 29), komentāru nav
– jaunēkļi ir sevi
nodrošinājuši ar pieredzes spilvenu un vienkārši šauj
pulveri ārā, cik vien
labi var, cik vien ir
un, paļaujoties uz nesačervelēto
vecumu, cik vien grib.
Jo nav nekā
lieka. Čehu trijnieks neuzrāda
definīciju teju nevienai veiktajai
darbībai, taču ne mirkli
prātā neiešaujas doma – kas
pie velna? Kam tas
vajadzīgs? Ko es te
daru? Pat izrādes trupas
asimilēšanās Dirty Deal Teatro
Baltajā zālē ir nekaunīgi
organiska. Liekas, puiši izrādi
iestudējuši tikai un vienīgi
šeit, ņēmušies netīriem sviedriem,
lējuši asinis, un tā
paredzēta tikai un vienīgi
Dirty Deal Baltajai zālei. Vietu atrod gan cirvis, kas
noteikti nesimbolizē vien darbarīku vai kāda truluma pakāpi, muzikālie
instrumenti, telts un paši aktieri.
Vide ir slimnīca.
Vide ir skatuve. Vide
ir hipnoze un pubertāte.
Par “Paths/Pilgrimages II” agregātstāvokļiem var
teikt, tie noteikti nav
vien taustāmi. Tā ir
arhaiska, tā ir mākslinieciska
un erotiska, un katri
izrādes ritējuma tvaiki pārvēršas
ūdenī un ledū nemanot.
Tad atpakaļ. Un ir
tā, kā saka Ondreja
Novotnija varonis – viss ir
tikai hipnoze. Melns vairs
nav balts, balts vairs
nav latvietis. Divi plus
divi ir pieci.
Grūti pateikt, vai izrāde ir kārtējais mūsu spogulis, vai arī tas ir
mirklis, kad spoguļojoties nespējam sevi atpazīt. To nespēj aktieri paši un
tāpēc viņi sev uzdod šos jautājumus – kas ir kas? Kam tas vajadzīgs? Un – kas
mēs esam? Gan skaļi, gan simboliski, gan paši, gan caur saviem partneriem. Tads ir arī izrādes galvenais mērķis - uzdod jautājumus tās laikā un pašidentificēties, saprast, kas mēs esam, kā mēs esam. Kā izrādes komanda skaidro - šis ir stāsts par Karotāju, kas mēģina sevi apzināt.
“Paths/Pilgrimages II”
noteikti nav tas teātris,
kas mēģinātu atradināties pats
no sevis kā no neatkarīga
medija, piesaistot citus, kā
tas gadu gaitā noticis
ar vairumu citu “Dirty
Drama” festivāla izrāžu. Piemēram,
projekcijas, video, skaņas instalācijas,
trīsdimensiju tehnoloģijas, lelles vai
smiltis. Tas vienkārši ir
teātris par teātri. Teātris
nākamajā līmenī, nepazaudējot ne
nopietnību, ne ironiju, ne
dinamiku un asarām tīkamu
sāpīgumu. It kā mums
priekšā būtu izrāde par
jau reiz tapušu izrādi,
teātris par jau izdzīvotu
dzīvi, sāpes par jau
izsāpētām un dziesmas par
jau izdziedātām. Un, visu
cieņu, čehu trijotne meta-teātri
noteikti uztver veselīgā virzienā
un prot to pavērst
tā, ka kailums nav
nepatīkams un lecīgs, psihodēlija
ir reizē biedējoša un
ieinteresējoša un cilvēks... Jā,
kāds tad kļūst tas
cilvēks?
foto (c) Dirty Deal Teatro
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru