Pārsvarā
mēs savus viedtālruņus izmantojam ne tikai zvanīšanai un epastu
apskatei, bet arī dažādu, iespējams, nelietderīgu programmu
lietošanai, kas nosit laiku, bet nerada nekādu ilgāku vai
nopietnāku nozīmību. QR catching ir jauns veids, kā izmantot savu
telefonu ne tikai sērfošanai, tviterim un zvanīšanai, bet arī
netipiskam sportam, jaunu vietu atklāšanai un ģeogrāfiskai
izpētei. QR CTCH pārsvarā ir paredzēts pilsētvidei, un tas ir
lielisks veids, kā iepazīt to no citas puses. Sekojot sacensību
norises vietām, apceļot piepilsētas, esošos un bijušos
dzīvojamos un rūpnieciskos rajonus.
QR CTCH
jeb interaktīvā (vai urbānā, jauno mediju) orientēšanās ir
sacensības ikvienam, kura telefona ir QR kodu lasītājs.
Dalībniekiem pēc starta signāla noteiktā teritorijā jāatrod
14-25 dažādās vietās izlīmēti QR kodi jeb slēpņi (hides).
Katrā no slēpņiem ir norāde uz nākamo, kas noformēta kā
kodēts, āķīgs teksts, bet, vidē ar pieņemamu interneta
pieslēgumu, norāde var būt arī nākamā slēpņa attēls, saite
ar lokāciju uz kartes, skaņas fails vai pat uzdevums, kas
jāizpilda, lai tiktu tālāk un iekļauj pieminētās vai citas
disciplīnas.
Pirmā oficiālā QR CTCH
Latvijas Jauno mediju orientēšanās notika Liepājā 2012.gada
7.jūlijā, Summer Sound festivāla laikā, to atklāja JMM teltī.
Kečinga dalībniekiem festivāla teritorijā bija jāatrod 14
slēpņi, kas norādīja ne vien komerciālos punktus, bet arī citas
pieejamās lokācijas. (Lai gan dalībnieki atzina, ka trase noteikti
varētu veicināt mārketingu notikuma laikā, jo orientēšanās gan
iepazīstina, gan kārdina ar teritorijā pieejamajiem
piedāvājumiem.)
Piedalījās
četras komandas, trīs no tām gan atrada visus punktus, gan
finišēja. Par pirmo QR CTCH uzvarētāju un šādi vēsturē
iekļuvušo skrējēju var apsveikt Ainaru Bumbieri no Rīgas, kas
trasi, veica nepilnās 12 minūtēs (11:42), klaji piesmejot trases
limitu vienu stundu un trīsdesmit minūtes (laiks, pēc kura
iztecēšanas dalībnieks/-i saņemtu “n/f" jeb "not finished”
ierakstu protokolā). Nākamajai komandai “Teo Nāras” (Baiba
Aļļe, Līva Ķīkule, Edgars Bružāns) tas prasīja nepilnas 18
minūtes (17:47), kamēr trešie “Tāds Pisa*s” (Zane Rumberga,
Mārtiņš Urbāns, Kristaps Anškens) beidza daudz vēlāk, bet ar
ikonisku laiku – 38:38. Ceturtā komanda “Pasta Baloži”, kas
startēja ar nokavēšanos, nefinišēja. Pirmo trīs vietu ieguvēji
(šajā gadījumā – visi finišējušie) saņēma balvas no
izdevniecības “Santa”.
Šobrīd
notiek gatavošanās otrajai orientēšanās reizei, kas notiks
ilggadējā vasaras nometnē “Saulgriežu Vasaras vidusskola” un
drīz sāksies darbs pie QR CTCH mājaslapas (kopā ar programmētāju,
Liepājas Universitātes Jauno mediju programmas studentu Valteru
Grišānu) un vēlāk iesniegts projekts Rīgas Domes Izglītības,
Sporta un Kultūras departamentā, lai šādas sacīkstes (gan
skriešanas, gan velo) ar pilsētas atbalstu varētu rīkot regulāri
un piedāvāt arī kā izklaidi pilsētas viesiem. Ideālā gadījumā
interaktīvā orientēšanās varētu izplatīties pa visu Latviju,
ieņemot pastāvīgu vietu ne tikai festivālos vai pilsētu svētkos, bet arī
biežāk citos notikumos un regulāros uzsaukumos. Protams, netiek izslēgta nebūt ne
utopiska ideja to piedāvāt citām pilsētām un notikumiem pasaulē.
QR CTCH
kopējās idejas pamatā būs trīs veidu trases – “trespassing
race” (“ātruma trase”), kur tiek dots noteikts
laiks, kad iezīmētā pamestā vai apdzīvotā teritorijā jāpaspēj
savākt pēc iespējas ātrāk kodu, par katrām nokavētajām 30
sekundēm pēc atgriešanās laika saņemot soda punktus (varētu būt
piemērota atlētiskākiem skrējējiem un “parkour” mīļiem),
“vagabond race” (“tautas trase”), kas ir
klasiska rakstura slēpņu meklēšana (starp citu, šmaukšanās pārbaude nav
nepieciešama, jo QR lasītāju programmas saglabā katru skenēto
failu vēsturē) vai “sheep race” (kečings
komandās; parasti ar papilduzdevumiem aktuālajā vidē).
“Tresspasing
race” QR kodus (race spot) no “tautas” un
“aitu” kodiem (common spots) varēs atšķirt
pēc krāsojuma – kamēr parastie būs melni, ātruma trases kodi
būs sarkani uz balta fona labākai redzamībai. Pārējos kodus
paredzēts drukāt uz caurspīdīgas āra apstākļiem piemērotas
līmplēves, lai materiāls ilgāk turētos uz virsmas un lai slēpni
būtu grūtāk pamanīt; tāpat tie neizceltos vidē un/vai nebojātu
skatu.
Līdzīgas
orientēšanās Latvijā notika jau pirms pāris gadiem, kad organizācija "Lūzumpunkts" veica pirmo, nopietni ņemamo pilsētas orientēšanos. Pasaulē tās, lai gan diezgan nekonkrētas un no kartes, zīmuļiem,
kompasiem, transportieriem, kalkulatoriem utt. atkarīgas, sākušās
vien pirms pāris mēnešiem. Interneta ārēs var iepazīt pāris
nozīmīgākos mēginājumus - Springfildas
fiziskās izglītības departamenta (ASV) un
Kanādiešu akadēmijas Kobē (Japāna) veiktie, kas ietekmējās no nevainīgas un neambiciozas
Austrāļu sporta skolotāja Džeroda Robinsona 2009.gadā veiktās
skolēnu
atrakcijas. Šobrīd teju vai identiska QR CTCH
idejai ir Dienvidāfrikas apvienības “Adventure
in Motion” radītā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru