otrdiena, 2013. gada 12. februāris

Nepiespiests komentārs par izrādi “Nacionālais attīstības plāns”.

Pirmo reizi Jāni Balodi dejojam es redzēju, šķiet, 2010.gadā. Tieši tāpat kā viņš stāsta “Nacionālajā attīstības plānā”, tā bija kāda mājas ballīte, kuras varonis gan nebija administrators Eiropas lielākajā interneta kazino, bet Elmārs Seņkovs, taču runa nav par to – Jānim Balodim dejot nevajadzētu. Tomēr rakstīt gan.


2011.gada 21.novembrī, portālā “arterritory.com” parādījās raksts par zināmākajiem un/vai veiksmīgākajiem radošajiem protestiem un protestētājiem mākslas vēsturē. Tajā tika pieminēti, arī iespējams, veiksmīgākie, radikālākie un drosmīgākie mūsdienu protestu mākslas dūži “The Yes Men”, kuru veikums sociālās un politiskās taisnības sfērā ir globāls, ekranizēts un novērtēts.
Arī “Nacionālajā attīstības plānā”, tiesa, ne valstiskajā, bet Jāņa Baloža inscenētajā protestētāju duets parādās diezgan bieži – gan kā piemērs, gan iedvesmas objekts. Paralēli neadekvātai (varbūt vajag/varbūt nevajag, ar atsauci/bez atsauces) dejai, izskan vairāk kā pārliecinošs monologs Baloža izpildījumā. Bet, lai arī cik slīpēts un detaļām bagāts tas nebūtu, un lai arī cik daudzi, mani ieskaitot, varētu atzīt šo skatuves darbu par unikālu mūsdienu teātrī, “Nacionālais attīstības plāns” paliek vien kā domāt liekoša, ironiska un tieša izklaide, kas turpina “kā būtu, ja būtu” tematiku, bet kurai pietrūkst asas rīcības. Iespējams, tā ir tikai mana subjektīvā vajadzība.
Lielākā nelaime šķiet tā, ka “Nacionālais attīstības plāns” var radīt vien minimālu rezonansi sabiedrībā. Lai arī ik reizi pārpildītas, izrādes spēj sasniegt vien saujiņu sabiedrības inteliģences, kas tālāko informācijas plūsmu ar retvītiem, atsauksmēm vai pat tenkām nespēj izspiest cauri pār tautu pārziestajai tauku kārtai. Tāpēc vienīgais, kas Balodis iesaka apķērīgajiem, ir pārorientēties esošajā, uz ekonomiskā tīģera muguras balstītajā desmitgades attīstības plānā nevis izdomāt jaunu, kultūrā un sociālajā augšupejā sakņotu, jo, acīmredzams, to mainīt vairs nav lemts, un valsts savu garīgo bagātību par svarīgu attīstības aspektu neuzskata. Monoizrāde “Nacionālais attīstības plāns” ir spogulis tām atvilktnēs atstātajām vīzijām, kas nodrošinātu tautai mentāli stipru, varbūt ne perfekti turīgu, tomēr ekonomiski sabalansētu un ģimenes dzīvei atlicinātu dzīvi. Vai tieši otrādi – finansiāli nodrošinātu, globāli atpazīstamu un ražošanas attīstībā tendētu iekšzemes kopprodukta pumpi bez netveramās pievienotās pasaulīgās vērtības. Garīgums pret fiziskumu. Kurš kuru.

Bet Jānim, tāpat kā daudziem citiem, ģimeniskums vel aizvien ir vērtē. Darbs brīvdienu laikā dzen kopproduktu augšup pa kalnu, bet mīlnieki attālinās, demogrāfiskās līknes grimst, un to viņš neslēpti izrāda. Taču būdams jauns, karjeru tikko sācis cilvēks ar paša ģimeni vēl aizmetnī, Jānis Balodis, mūsdienu sabiedrības noteikumu ierobežots, vienkārši nevar atļauties iet tik tālu, cik “The Yes Men”. Nekad, vai vēl ne – tas ir drosmes, principa un stratēģijas jautājums. Tomēr tā vien gribas ticēt, ka reiz pienāks mirklis, kad viņš, pēc kādas tikpat nozīmīgas uzstāšanās kā Žakam Servinam vai Igoram Vamosam, cilvēkiem atkārtoti jautās “Kas tevi padarīs laimīgu 2020.gadā?”. Un tie droši atbildēs: “2020.gadā mani laimīgu padarīs apziņa, ka tādi vārdi kā “karš” un “katastrofa” izgaisa no mūsu valodas jau divi tūkstoši trīspadsmitajā”.

Foto (c) Didzis Grodzs

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru