Pērnvasar skatītājiem kādā
Andrejsalas angārā bija iespēja
noskatīties uz Henrika Ibsena
radītās Hedas Gableres ciešanām;
ar to šobrīd izskaidrojams
lokācijas iesvētītais nosaukums – Hedas
māja. Šobrīd tā tiecas
uz vēl vienu iesauku
– traģiangārs, jo uz noliktavā
iebūvētā mini teātra skatuves
tiek un tiks izrādīti
vien komēdijas māsu pārstāvošie
darbi par cietējiem (lai
gan plāni var mainīties). No 31.augusta līdz
9.septembrim arī Viljama Šekspīra tumšākā
un spēcīgākā luga “Makbets”. Hedas mājā tā būs traģēdija līdz galam.
Jo pāri citu nāvēm,
tā tomēr būs grēksūdze
visiem un nāve tikai
vienam.
Šis nav Makbets
Raiņa “spudūkš” un “tūdaliņ” tulkojuma
mīļotājiem. Šis skotu hans
runā citādāk, mūsdienīgāk un
varbūt pat nepieņemamāk, tomēr
valodas brīvībā atklājas daudz vairāk
alkatības un gļēvuma vai
godīguma un cildenuma. Makbets
ir divkosīgs un pretrunīgs,
tieši tāpēc izrādes režisors
Elmārs Seņkovs un scenogrāfs
Reinis Dzudzilo pieņem Jurija
Djakonova arī kā aktiera pretrunību.
Un tikpat divējādas
ir arī izrādes daļas – ievadtūre
pa pilsētu sarkanā angļu
“dabldekerā” ar iedomātiem un
noteikti reāli eksistējošiem tūkstošiem
cilvēku aiz loga un
auksta, vientuļa kvadrātveida pasaule
teju vai pasaules galā,
kur izrādās – vairs nav
ne dvēseles. Ne cilvēka,
kas spētu iebilst un
atbildēt. Un tajā mirklī attaisnojas
izrādes teju šizofrēniskā daba.
Tas vienkārši ir loģisks
rezultāts, kad Makbets ar
visām maņām jūt, kā
tas ir – nomirt bez
neviena.
Galu galā Mabets pats ir sava inde. Ar katru pāridarījumu un padošanos
ļaunumam viņš, nogalinot citus, nogalina daļu sevis. Jo “..grēks dzemdē grēku;
Kas ļauni sācies, ļaunumā smeļ spēku...” Un līķu kaudzēs viņam apkārt tāpat kā
šajos paša Makbeta vārdos krājas traģisma kalni. Jo, ja cilvēks veļ savu akmeni
kā Sīzifs un neapzinās bezjēdzību, tas ir absurds, un neapdomībā, ar labu mērķi
vai sliktu, ticiet vai ne, mēdz slēpties vislielākais ļaunums. Ja cilvēks
saprot visu, bet tomēr izvēlas ciešanas – tā ir traģēdija.
Jāatceras, ka Makbets
ir Skotijas karalis, kas
mirst bez nožēlas, bez
piedošanas. Tāpēc viņa grēksūdze
skatītājam ir nepieciešama, lai
šī traģēdija nebūtu mūžīga.
Uz izrādes laiku katrs
Hedas mājas apmeklētājs kļūst
par Makbetā raugošos mācītāju;
nometies pie bikts, Djakonovs
beidzot mēģina labot sava
barokālā priekšteča rupjās kļūdas.
Un tikai tad, kad
skatītājs to spēj pieņemt
un piedot, grēksūdze, aktiera
un tēla, sasniedz savu
mērķi. Makbets ir miris,
bet miris tīrs un
jauns.
*To come clean
(no angļu val.) -
atzīties, atbrīvoties; citreiz arī
attīrīties.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru