Reiz arī Vladimirs Kaminers nolēma doties pretī
Rietumiem, nesot līdzi savu padomju nesapratni par jebkādu kultūrslāņu
dažādību, ko rietumi jau bija piedzīvojuši. Radās grāmata "Ceļojums uz
Tralalā", un radās kārtējais kreatīvais prāts, kas iestrēga "brīvajās
zemēs" uz neatgriešanos. Tomēr tas nenozīmē, ka gan Kaminera, gan "Made
in Russia" varoņu Oļega Suļimenko un Andreja Andrianova dzīve Rietumu
spogulī ir kļuvusi mazāk absurda vai paradoksāla.
Tad nu sanāk, ka Krievijas kreatīvo prātu piedzīvotais, izklāstīts no
personīgā viedokļa (jo tā it kā pieprasa laikmetīgā kultūra), visu
laiku ir gājis roku rokā ar to pašu Rietumu ietekmēm, un Rietumi nav
iztikuši bez Austrumu vēsmām, lai gan pēdējos septiņdesmit gadus (šur
vai tur) mēs esam ticējuši kam citam. Arī šobrīd slavenākajam krievu
rakstniekam, pieminētajam Kamineram, kas dzīvo Vācijā, tieši tajā pašā
perestroikas laikā radās kāre legāli vai nelegāli šķērsot Padomju vai
sabrūkošās Padomju Savienības robežu, un, laime vai nelaime, sapīties
Parīzē ar pilnīgi piedzērušos Borisu Grebenščikovu un nākamajā stāstā
nonākt Dānijā, hipiju paradīzē Kristiānijā.
Roka roku silda, desai divi gali, tāds tādu atrod. Un
Andrianova/Suļimenko duets ir lielisks pierādījums, cik banāli Rietumu
laikmetīgā performance, tiecoties pēc mazākām un lielākām revolūcijām un
aizejot no klišejām, tajās atgriežas, kamēr cik ļoti abu reiz izpildītā
Padomju kultūra, zākāta kā atpalikusi, savas mežonības dēļ ļāvusi plūkt
laurus. (Nedrīkst pieminēt vārda 'revolūcija' pirmatnējo nozīmi, kas
nāk no sanskrita (val; valate – apgriezt, izmainīt, parādīties) un
nozīmē, nevis pagriezt kaut ko citādāk, bet atgriezt atpakaļ, burtiski –
pārmaiņu rezultātā atgriezties un ierobežot sevi vēl vairāk.)
Tehnisko aspektu pētīšana, pareizo formu un brīvības meklēšana
pavisam noteikti iedzen vēl lielākā strupceļā, un šobrīd tur ķepurojas
slavenie Rietumi. No sākuma liekas, ka "Made in Russia" tam pieskaras
vien virspusēji, tomēr patiesais saturs uzdod daudz vairāk jautājumu, kā
Auseklis Baušķenieks izceļ spilgtākos paradoksus, atrodot citus. Un pēc
sirsnīgiem smiekliem, vērojot Padomju produktus brīvi, organiski un pat
pārgalvīgi ņemamies uz skatuves, atkal pienāk apziņa – bāc, radošajā
pasaulē viss ir pilnīgā putrā, un tas, kas bijis un ir, burvīgs vai
atbaidošs, ir vien kārtējais krāms, ja pat Andrionovs/Suļimenko liekas
lielisks. Vai ne?
Bet kas tad ir Krievija/Padomju Krievija? Balets? Ostankina? Ietekme
no franču kultūras? Melanholiskie bardi, humors, kas dzimst tekstā, электроника
un neliela klaunāde? Zeme, kas ir kaut kur aiz Alpiem un Austrijas, un
kur performancēs jāvalkā drausmīgi kostīmi, kuru kodīgais materiāls,
liekas, ņemts no miltu maisa? Bet varbūt tas ir šis brīnišķīgais
infantilisms, kas slēpjas nezināšanā, un it kā primitīvu jautājumu un
ģimenisku lietu risināšana Rietumiem kļūst kā jaunatklājums?
Jautājums pēc jautājuma un, cik ērti, tikai pēc izrādes. Jo "Made in
Russia" laikā nav brīžu, kad aizdomāties par eksistenciālismu,
demokrātiju, globalizāciju, mehanizāciju, vizualizāciju, okupāciju,
radiāciju un grāciju. "Made in Russia" vispār nav laika, tas paskrien
ātri kā no 607. sērijas pēdējā stāva krītoša "Raduga", kā viegls joks,
un tik īss, ka šī varētu būt pirmā reize, kad gribas teikt – wow, tas
bija pārāk ātri. Stunda nekā ar stundu visa.
Foto: Izrāde "Made in Russia". Publicitātes foto
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru