Arvīda Krieva filma "Dancis pa Trim" atgādina
pamatskolas futbola maču bez bumbas. Noteikumi it kā zināmi, skolotājs
ir, tomēr neviens nezina, ko ar tiem iesākt, pēc kādas taktikas un kā
spēlēt. Vēl trakāk, ja piedalās trīs komandas. Tāpēc faktiskais
rezultāts jānosaka līdzjutējam – skatītājam, kurš vai nu mīl komandas
zvaigznes vai arī interesējas par futbolu vairāk nekā paši spēlētāji.
0:1. Tie, kuri būs gaidījuši no Krieva režijas nopietnu, militāri
vai vismaz vēsturiski detalizētu informāciju par Otrā pasaules kara
latviešu atbrīvotājiem "kureliešiem" ar ģenerāli Jāni Kureli priekšgalā,
būs vīlušies. "Dancis pa trim" sniedz ārkārtīgi vārgu atblāzmu par to,
cik lieli entuziasti, patrioti vai karotāji bija šie puikas. Uzsvaru
liekot uz tikpat neskaidru mīlestību.
0:2. Tie, kuri būs kaut vai lasījuši par "kureliešu" entuziasmu un
neatlaidību, būs vīlušies četros latviešu karavīru gļēvajos varoņos.
Draud kapitulācija, nacisti nevēlas atļaut tautu dēliem nodibināt
pagaidu valdību, no otras puses nāk okupācija, bet Kurelis ar
sabiedrotajiem sēž pie galda un iekož speķamaizes, kamēr viņa četru
puišu misija ar mežsargu iedzer kandžu un štopē štovētos kāpostus.
Filmas scenārijs ir balstīts uz Voldemāra Kārkliņa vēsturisko romānu
"Tikai mīlestība", tomēr Arvīda Krieva izmīcītajiem personāžiem pamatīgi
pietrūkst inteliģentā un dinamiskā pieskāriena.
0:3. Tie, kuri būs gaidījuši "dzīvo šodienai, mīli pa īstam"
definētās kaislības no Remarka "Laiks dzīvot un laiks mirt", turpinās
būt vīlušies. Mārtiņa Freimaņa (Gintera), Kristīnes Nevarauskas (Eva) un
Jāņa Vingra (Fredis) mīlestība ir tik sterila, nesaprotama un haotiska,
ka bail pat secināt, kuru no vīriešiem Eva mīl, un vai vispār mīl.
Viena bojāeja līdz ar nacisma kapitulāciju un otra drīzā nošaušana šajā
būtnē neizsauc ne vienu pašu asaru. Apprecies ar vienu, pārguli ar otru,
tad atkal ar pirmo; Nevarauska turpina būt bez emocijām – kā
terminators. Mārtiņš Freimanis ir netipiski stalts un patīkams virsnieka
lomā, tomēr pilnīgi bez mugurkaula kā viņa mazdēls Atis, Jānis Vingris
pārspīlēti pozitīvs un tāds, nekāds dumja kareivja lomā, kurš, kamēr ārā
siro friči, tik vien domā, kā kaut kur pamīcīties.
0:4. Tie, kuri būs gaidījuši Stīvena Spīlberga episkās drāmas "Saving
Private Ryan" pārdzīvojumus, cilvēku noslīpētās personības un kara
neizbēgamo baisumu, būs smagi vīlušies. Vienīgais, kas liecina par
aktuālā kara esamību, ir pāris aktieru nacistu un latviešu formastērpos,
Hitlera ģīmetne pie sienas un ložmetējs ceļa vidū; pārējais viss varētu
būt kaut vai 1939.tajā. Pat beigu aina leģionāru kapos ar krustiem un
saulaino placīti ar plīvojošo karogu vienkārši dedzina acis – cik
līdzīga tā ir jau pieminētajai Spīlberga filmai. Tāpat arī tikpat
sirmais, tikpat pazaudētais kungs, kurš ierodas pilī, kurā notiek
stāsts, lai nopirktu vardi, paložņātu pa svešu cilvēku vietām un
neizrādītu ne vienu pašu emocionālu saspīlējumu, cilvēciskuma vai smagā
likteņa seku pazīmi.
0:5. Tie, kuri būs gaidījuši patiešām lieliskos "Rīgas Sargu"
sprādzienu, uzlidojumu un masu skatu datorgrafikas efektus arī "Dancī
pa trim", būs ārkārtīgi smagi vīlušies. Tiesa, filmas laikā notiek tikai
viens sprādziens un minimāli atainots uzlidojums, tomēr liesmu mākslīgā
pielīmēšana un sintētiskie dūmi nekādu godu nedara 2011.gada lentei.
0:6. Tie, kuri būs gaidījuši Alfrēda Dziļuma "Tornas Grāvraču" silto,
pamatoto un izsmalcināto humoru (ar cik "c" raksta bads?) un pavisam
atklāto sašutumu par pastāvošo kārtību un nederīgo ideoloģiju ne tikai
darbos, bet arī vārdos, būs pamatīgi vīlušies. Vienīgais
"daudzstāvīgais" vārdu savienojums, ko izspļauj Mārtiņa Freimaņa
varonis, ir: "ej ellē". Cilvēkam, kurš ir otrā armijas pusē, viņu
kādreiz ir piekāvis "korporeļu" ballē un vēl pie tam mēģina "nocelt"
sievieti. Šad tad kāds vēl nosaka: "Ej takš tu ratā!". Kamēr "Tornas
grāvrači" līdzīgos mirkļos nosauca savus armijas sāncenšus pavisam
vienkārši un kā ar āmuru pa pieri - par "di**ām", un leģionāri trieca
"Ej d**st, Lili Marlēn". Tikpat ļoti zināma arī karavīriem piemītošā
zvērība – ja Laura Reinika nepārliecinošais tēls būtu paraustījis degunu
īstam nacistam, sen jau būtu dabūjis nierēs laidni. Daļa režisora
vīzijas atgādina iešanu budēļos nevis kara smagumu.
1:6. Tie, kuri dievina vīriešus jebkurā uniformā, dāmu zīda blūzītes,
četrdesmito gadu "art deco" un funkcionālisma perfekcionismu, vīlušies
nebūs! Visi tēli ir satērpti uz "urrā", Nevarauskas Eva ir glamūrīga
līdz galam, auto spīd un laistās, mācītājam ūsas kā velosipēda ragi un
kaķis murrā, un sunītis skrien!
2:7.Turpretī tie, kuri vēl aizvien dievina Olivera Hiršbīgera ģeniālo
"Der Untergang" (Sakāve) un filmas nereāli reālos, sīkumainos
psiholoģiskos portretus, nebeigs būt vīlušies. Katrs fīrera aparāta
locekļa tēls bunkurā, nemaz nerunājot par Hitlera jauno "alter ego",
aktieri Bruno Gancu pat attāli nav sasniegts "Dancī pa trim". Izņemot
Jura Bartkeviča (visu cieņu!) attēloto, pedantisko, neirotisko un
brīžiem psihopātisko pulkvedi. Pilnīgs ideālists, vicinās kā vējrādītājs
un nodarbojas ar viņam nepieklājīgi īsi atvēlētu demagoģiju. Tikpat
nepamanīts un pienācīgi nenovērtēts tēls ir Mārča Lāča, režisora un
aktiera, atveidotais latviešu karavīrs – gūsteknis. Ja ir bailes, tad
tās nepārprotami redzamas viņa sejā. Ja ir "besis", tad ir "besis", ja
bads, tad bads. Lāča tēla fasāde kopumā liecina par nāves soda
pienākšanas neizbēgamību, kura neparādās citu aktieru sejās, tas viņu
nospiež. Un jā, ir arī tāds Kārlis Būmeisters. Kažam reizēm sanāk labi.
Tomēr tikai tajos brīžos, kad viņš nerunā. Tādu diemžēl izrādās gaužām
maz. Citādi viss viņa nacistiski "nopotētais" tēls pēkšņi zaudē formu.
2:8. Ja jūs cienāt Andrē Marlo grāmatas "L'Espoir" mūždien
diskutējošos, karstasinīgos, pie ideoloģijas apelējošos spāņu
republikāņus, tad arī šoreiz būs gaidāma vilšanās, jo vairums tēlu runā
par vis kaut ko un bez jēgas, bet pilnīgi bez temperamenta un
pārliecinošas, degošas idejas. Mūsējiem tā bija neapšaubāma un dziļa –
par brīvību. Karš – tā tomēr ir ideoloģiska cilvēku cīņa nevis vienkāršs
kautiņš, kurš ir tīri mehānisks - "iedod pa purnu tāpat vien, un rītu
atkal draugi!".
2:9. Tie kuri no sirds mīl Mārtiņa Brauna "Sīpolu" laikus vai vismaz
"Saule, Pērkons, Daugava", arī būs maķenīt vīlušies. Jo viņa komponētās
sintētiskās melodijas krietni nogurdina. Iespējams, ka tās loma bija
savienot modernos laikus ar Otrā pasaules kara notiekošo, tomēr skaņu
celiņš lentei ir sanācis ārkārtīgi nepiemērots.
2:10. Turpinot par mūziku, tie, kuri salutē akcentētajai,
vīrišķīgajai un latviskajai karavīru dziedāšanai, kuru mēs parasti
pazīstam izcilo "Vilku" izpildījumā, būs vīlušies neveiklajā četru
gūstekņu vāvuļošanā ar Laura Reinika popmūzikas vokālu priekšgalā pie
visa veida ēdienreizēm. Ja ārzemnieks skatītos filmu, domātu ka
latvietis dzied tikai tad, kad mute kustas.
2:11. Diemžēl nav piestrādāts arī pie sīku, acīs krītošu elementu
montēšanas, scenārija un pat rekvizītu neprecizitātēm. Jāņa Vingra
varonis reizēm savai mīļotajai diezgan uzkrītoši pajautā, cik
pulkstenis, tomēr pašam uz rokas vienmēr spīdoša ierīce. Lauris Reiniks
gandrīz katrā pārvešanā nebeidz izpausties kā īstens latvietis(?) un
vienmēr piekodina savam vagaram "negrūsties!". Velns parāvis, filmā
spēlē vairākas "rokzvaigznes", tomēr visās trīs ainās, kurās aktieri pūš
blumīzerī, neviens nespēj nospēlēt pat nieka "Rozemundi"! Jāizlīdzas ar
fonogrammu...
Galu galā, novērtējot visus "prieks:vilšanās" gūtos vārtus, spēles
rezultāts ir pārliecinošs - aptuveni "3:12". Beigās plus punkts un liela
uzslava pienākas par patiešām milzīgo darbu, kas ieguldīts no operatora
un režisora sadarbības puses. Tīri kinematogrāfiski "Dancis pa trim" ir
kadrēts lieliski, precīzi un profesionāli. Ja vien aktieru un Arvīda
Krieva sadarbība būtu tikpat nelokāmi pārliecinoša, tur viņš nošāvis
greizi – tātad mīnuss.
Publisko attiecību šūniņas vēlme filmas ienākumus pacelt ar populāru
cilvēku piedalīšanos ir nesusi vairāk kā neveiksmi, tādējādi izceļot
citu, izcilu portretu maznozīmību, kā Juris Bartkevičs, Mārcis Lācis,
arī Rūdolfs Plēpis kā Evas tēvs un, lai ko arī neteiktu, arī Mārtiņš
Freimanis virsnieka lomā. Ko lai dara – aptuveni septiņu filmēšanas gadu
kvantums nav atmaksājies ar pienācīgu kvalitāti.

Paldies par nopietnu un detalizeetu skatu! Paliek lietas vareejam diskuteet starp Vaacieshiem un Latvieshiem ...
AtbildētDzēst